Digitální daň se netýká jen internetových gigantů, ale i Airbnb a Uberu

Názor
Návrh zákona o digitální dani byl ministerstvem financí předložen již v září loňského roku. Reaguje na dynamický rozvoj služeb digitální ekonomiky a narovnává podmínky v českém daňovém prostředí.
Digitální daň se netýká jen internetových gigantů, ale i Airbnb a Uberu. Ilustrační foto: Pixabay.com

Daň by se měla týkat tzv. technologických firem, jako jsou Google, Facebook, Amazon či Apple, které by nově musely danit zisky i tam, kde inkasují peníze za své služby, tedy v České republice. Zdanění by se ale dotklo také služeb, jako jsou Airbnb nebo Uber.

Nová daň ve výši pěti procent se bude vztahovat na příjmy z vybrané internetové služby, a to zejména na reklamu, poskytovanou na území České republiky. Dotkla by se firem, které mají globální obrat nad 750 milionů eur ročně. V původním návrhu stálo, že tzv. digitální daň by měla jednotnou sazbu, a to sedm procent, s tím, že by byla placena formou měsíčních záloh a byla by splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání.

Evropská unie usilovala o podobný koncept, avšak počítala s výrazně nižší daňovou sazbou, a to ve výši tří procent. V jiných evropských státech, které už digitální daň zavedly, je také nízká – dvě až tři procenta.

PSALI JSME:
Google vs. Huawei. A evropské země zavádějí digitální daň

Například ve Francii je digitální daň zavedena ve výši tří procent. V procentuální výši zdanění by Českou republiku zatím překonalo pouze Turecko s daní ve výši 7,5 %, kde daň začala platit začátkem letošního března.

V praxi by do základu daně vstupovala jen část příjmů daných firem, a to ta, která by se vztahovala k českým uživatelům. Daň by se pak platila z vybraných internetových služeb poskytovaných na území České republiky, rozdělených v návrhu do tří kategorií:

• umísťování cílené reklamy na digitální rozhraní,
• využití mnohostranného digitálního rozhraní,
• prodej dat o uživatelích.

Účinnost digitální daně je prozatím odložena na začátek roku 2021 a na národní úrovni do konce roku 2024.

Autor je daňový expert a partner ve společnosti V4 Group
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Zdaněním velkých internetových firem česká vláda riskuje

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.