Distanční výuka: Řemeslo se z domova naučit nedá

České střední školy v letošním školním roce navštěvuje celkem 423 838 studentů. Velká část z nich se od pondělí bude muset učit doma. Ne pro všechny typy škol je ale distanční výuka vhodná. Problémy mají zejména střední odborné školy. Ty navštěvují celkem 102 303 žáci. Výpadek praktické výuky je prozatím nečeká, na praxe dál chodí do školy.
Řemeslo se z domova naučit nedá. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Mezi školami, jejichž žáci musejí od pondělí 5. října zůstat na nejméně 14 dní doma, je například i Střední odborná škola Jarov v Praze 9 (SOŠJ) – jedna z největších odborných škol v Česku. Aktuálně se zde dálkově vzdělává více než 1 300 studentů, z toho téměř 800 jsou žáci tříletých učebních oborů, zbytek studuje obory maturitní.

„V učebních oborech tvoří praktická výuka 50 procent, u studijních oborů je to pak 15 až 20 procent. Realizace praktické výuky na dálku je ale velmi obtížná, často nemožná. Právě praktická výuka trpěla na jaře distanční výukou nejvíce. Praktická výuka ve škole nebo ve firmách je ale pro žáky nenahraditelná,“ říká ředitel školy Miloslav Janeček.

Oproti letošnímu jaru ale žáci středních odborných škol o praktickou výuku nepřijdou. „Odborný výcvik učebních oborů a praktické vyučování maturitních oborů stále probíhá standardní prezenční formou a distanční vzdělávání se jich netýká. Žáci se odborného výcviku a odborné praxe účastní prezenčně podle platného rozvrhu. I nadále v naší škole platí v plném rozsahu opatření proti covid-19,“ uvádí Janeček.

PSALI JSME:
Čerstvě vyučené řemeslníky verbují jako bílé koně. Nejde o podvod, brání se firma

Ředitelé středních škol mají aktuálně největší obavy z délky, po kterou bude nutné vyučovat žáky dálkově. Maximální doba, po kterou je možné distanční výuku na středních odborných školách realizovat, aby to nemělo vliv na prospěch a znalosti žáků, je podle nich maximálně tři až čtyři týdny.

To ale platí pouze v případě, že by byla praktická výuka nadále realizována prezenčně. „Manuální dovednosti prostě distančně učit nelze, žák oboru zedník se jenom podle videa postavit zeď nenaučí, instalatér se usadit umyvadlo také nenaučí. A i žáci odborně zaměřených maturitních oborů si některé dovednosti prostě musí vyzkoušet,“ vysvětluje Janeček.

Přestože distanční výuka neměla zásadní vliv na prospěch žáků, pro jejich následné uplatnění na trhu práce může mít fatální následky. „Rozhodující nejsou pro žáky odborných středních škol známky, ale praktická výuka, při které si osvojují základy řemesla, které je bude v budoucnu živit, to se dálkově naučit nedá. Pokud by byla situace dlouhodobá nebo se cyklicky opakovala, mohou v příštích letech na trh práce nastoupit tisíce nedostatečně připravených řemeslníků,“ uzavírá ředitel střední odborné školy.

PSALI JSME:
Čeští rodiče otáčejí: Čtyři z pěti by podpořili své děti v rozhodnutí vyučit se řemeslu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Podpora rozvoje elektromobility pro podnikatele

Skupina ČEZ, která provozuje nejrozšířenější síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a zajišťuje mj. kompletní servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů podepsala, spolu se společností ČSOB …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB