Do farmacie proniká nový formát elektronické výměny dat

Ačkoliv jsou nemocnice, lékárny a dodavatelé léčiv v České republice zvyklí řešit elektronickou komunikací spíše pomocí formátu PDK (PharmData kód), vývoj trhu nahrává tomu, že se na něm souběžně prosazuje také nový formát elektronické výměny dat – EDI.
Velkoobchody na farmaceutickém trhu dnes neprodávají zboží pouze nemocnicím a lékárnám – jejich zákazníky jsou také e-shopy, supermarkety, drogerie nebo prodejny zdravé výživy. Foto: Depositphotos.com

„Dříve jsme dodávali asi šest tisíc položek zboží, dnes dodáváme 17 000 položek. Našimi klienty už nejsou jen nemocnice a lékárny, ale rovněž benzínové pumpy, drogerie nebo prodejny se zdravou výživou. A tyto firmy PDK nepoužívají, s nimi musíme komunikovat pomocí EDI,“ vysvětluje Tomáš Procházka, manažer logistiky Alliance Healthcare, předního distributora léků v České republice.

„Kromě klasického prodeje navíc působíme na trhu také jako logistický provider. To znamená, že velcí výrobci léčiv ze zahraničí si u nás skladují zboží a my jej podle jejich pokynů expedujeme. Za hranicemi je přitom EDI hodně rozšířené, proto jsme na něj přešli také a využili řešení Orion EDI od firmy Grit,“ dodává.

Na EDI přechází i některé lékárny, jednou z prvních je Pilulka.cz, síť internetových a kamenných lékáren. „EDI nám šetří ohromné množství práce při objednávání zboží a zpracovávání dokladů. Do roku 2020 chceme do EDI zapojit co nejvíce našich dodavatelů a zvažujeme, že jej v této době zavedeme také jako podmínku pro spolupráci s námi,“ uvádí Michal Hanáček, provozní ředitel Pilulka.cz.

Plošné zapojování dodavatelů je přitom běžná praxe, která provází zavádění EDI na každém trhu. „K EDI nás kdysi přiměl klíčový odběratel, dnes si bez něj nedovedeme představit podnikání. Nikde se nám netoulají dokumenty, a když pošlu fakturu, dostanu doručenku, že v pořádku dorazila. Systém je navíc přehledný a pro menší dodavatele i velmi levný, protože stačí mít EDI ve webovém rozhraní,“ vzkazuje všem menším dodavatelům, kteří by se EDI mohli bát, Michal Valent. Jeho firma Health Factory dodává kojenecká mléka a dětskou výživu do největších českých e-shopů a lékáren.

S tím, že se EDI farmaceutickým firmám vyplatí, souhlasí i David Reichel, produktový manažer Orion EDI: „Ve farmacii dlouhodobě funguje vyspělé řešení elektronické komunikace mezi dodavateli, velkoobchody a lékárnami či nemocnicemi. Nicméně platí jen v Česku a jen pro léky.“ Podle něj tak EDI zaplňuje na trhu pomyslnou mezeru, umožňuje velkoobchodům pohodlně objednávat a prodávat také zboží jako jsou potravinové doplňky a komunikovat se zahraničními dodavateli.

PSALI JSME:
Dodavatelé elektroinstalačního materiálu přecházejí na elektronickou výměnu dokladů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB