Téměř čtvrtina (23 %) zákazníků platí osobně v hotovosti, tedy na přepážce či dopravci při převzetí. V případě bankovních převodů klesl podíl o tři procentní body. „V tomto ohledu pomáhá fakt, že mnoho e-shopů zjednodušilo možnost placení převodem na svých stránkách,“ uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Pokud jde o způsoby dodání, osobní převzetí volí šest procent lidí. Zásilkovnu a Uloženku využívá 19 procent on-line kupujících. Ze soukromých dopravců je na tom nejlépe PPL, které má podíl 14 procent při doručování zásilek. Devět procent zásilek doručují drobní kurýři.
Zákazníci českých e-shopů stále nejvíce využívají Českou poštu. Její podíl na všech dodaných zásilkách je 36 procent, v meziročním srovnání se však propadl o sedm procentních bodů. Podíl pošty je dán zejména rozdílem v nákupním chování v Praze a zbytkem republiky.
„V hlavním městě je mnoho variant k převzetí, je tu mnoho výdejních míst Uloženek a Zásilkovny, stejně tak dobře tu fungují soukromí přepravci a kurýři. Naopak pošta je stále dominantní ve zbytku republiku,“ vysvětlil Uďan.
V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě uvedl server České noviny. Jejich počet navíc podle odborníků i v dalších letech poroste. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40 100. Prodávat on-line začíná nyní stále více kamenných řetězců. Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent.