„Dostávali jsme to rozkazem, který jsme museli jako vojáci splnit,“ říká bývalý vojenský pilot. Vnuka inspiroval k natočení filmu Narušitel

Rozhovor
„Tenkrát jsme to dostávali rozkazem, který jsme museli jako vojáci splnit,“ říká v rozhovoru pro portál FAEI.cz bývalý stíhací pilot československé armády Vladislav Balda (*1943) rok po tuzemské premiéře filmu „Narušitel“, který natočil jeho vnuk, mladý český režisér David Balda. Ten pomohl rozhovor se svým dědečkem uskutečnit.
Stále létám, ale už méně, říká letos 77letý Vladislav Balda, někdejší pilot ČSLA, který svým příběhem a svých kamarádů inspiroval vnuka k natočení filmu Narušitel. Foto: Actoress Production

Kdy jste film viděl prvně, pane Baldo?
Film jsem viděl prvně ve fázi hrubého střihu, tzn. již sestříhaný, ale bez hudby a zcela hotového zvuku. Konečnou verzi filmu jsem viděl na premiéře v pražské Lucerně.

Co všechno má postava dědečka ve filmu společného s vámi? A co nemá?
Příběh hlavní postavy filmu je složen z mého příběhu a příběhů některých mých kamarádů, avšak mnohé věci jsou z mého života. Například, když děda, kterého hraje Petr Kostka, vypráví vnukovi svůj příběh. To je natočené podle toho, jak jsem příběh vyprávěl svému vnukovi já. Takže ten vnuk ve filmu, to byl ve skutečnosti můj vnuk.

Při psaní scénáře a natáčení filmu jste fungoval jako odborný poradce. Dostal jste honorář?
Filmaři mi samozřejmě honorář nabídli, ale já jsem jej odmítl, protože jsem moc rád podpořil takový film a hlavně mého vnuka svou pomocí.

Vladislav Balda s vnukem Davidem Baldou. Foto: Actoress Production

Prozradil vám vnuk, na kolik film přišel a kolik už vydělal? Nebo jinak – byl jste na to zvědavý, ptal jste se? Je to přeci jen váš příběh, který jste mu odvyprávěl…
My se s vnoučkem vídáme často i mimo film, takže od něj tyto věci vím.

Ve filmu je jednou z ústředních scén, kdy pilot stíhačky donutí „narušitelskou“ Cessnu přistát. To je váš příběh. V jednom rozhovoru jste řekl, že tu pilot měl někoho vyzvednout. Zajímal jste se o to, jak pilot dopadl a koho měl v tehdejším socialistickém Československu vyzvednout?
Ano, toto je podle mého příběhu, ten zásah však proběhl na letounu MiG 21. Co se týká tohoto opravdového zásahu, tenkrát jsme to dostávali rozkazem, který jsme museli jako vojáci splnit. Později jsem měl snahu zjistit, jak pilot Cessny dopadl, ale nikdo Vám nic neřekl, tak to prostě chodilo.

A co říkáte na výtky kritiků – třeba na použití dvoumístného letounu MiGu 15, který v době, kdy se děj filmu odehrával?
MiG 15 byl do scény použit, protože již není možné sehnat v blízkosti (pro potřeby natáčení v ČR – pozn. red.) letový MiG 21. Na letounech MiG 15 se zásahy létaly, ale dříve, než se odehrává děj filmu. Tento typ letounu byl však použit kvůli omezeným možnostem shánění takových strojů.
Reakce kritiků jsem nečetl, já jsem tu dobu zažil, létám od 60. let a vím, že to opravdu chodilo tak, jak je to ve filmu zobrazeno. Každý příběh musí být pro účely filmu trochu přizpůsoben, ale tím nemyslím žádné zásadní fáze příběhu.

Filmoví kritici s odvoláním na letecké experty poukazovali mj. na to, že ve filmu Narušitel je k zásahu použit dvoumístný letoun MiG 15, který v době, kdy se děj filmu odehrával, nelétal. Foto: Actoress Production

Ozvali se vám kvůli filmu někteří z vašich bývalých kolegů nebo kamarádů?
Ano, mnoho z nich mi volalo a film se jim moc líbil, protože si zavzpomínali na léta strávená v armádě nebo ve Svazarmu a všichni byli nadšeni z těch letových záběrů.

Ve filmu Narušitel jste nelétal, zato jste byl na začátku 80. let k dispozici filmařům při natáčení filmu „Pod nohama nebe“. Jak se to přihodilo? To si vás prostě režisér Milan Růžička vybral nebo jste to dostal rozkazem?
K filmařům jsem byl tenkrát přidělen a oni mi poté říkali, jaké záběry potřebují natočit. Buď jsem dostal kameru přímo do kabiny, nebo byla přidělána na trup letadla.

Vzpomenete si, kolik jste toho tehdy pro filmaře nalétal?
To si už nevzpomenu.

Vladislav Balda v kokpitu MiG-21 v době aktivní služby u ČSLA. Foto: Archív V. Baldy

A jak jste na tom s letovými hodinami celkem? Někde jsem četl, že to je asi 10 000 hodin…
Přesná čísla celoživotně nalétaných hodin bych musel dohledat, ale bude to něco kolem tohoto čísla. Nejvíce nalétáno mám určitě na proudových letounech a na vrtulových. Na kluzákách jsem létal jako učeň, později už moc ne.

Letos vám bude sedmasedmdesát. Létáte ještě?
Stále létám, ale už méně, a to na našem Z-126 se synem Láďou.

Létání je považováno za docela drahý špás a naprostá většina vašich vrstevníků si něco takového nemůže dovolit. Na kolik vás ročně přijde létání? Létáte ještě s manželkou na Slovensko za příbuznými?
V posledních letech již létám méně a na Slovensko již vůbec nelétáme. Provoz našeho jednomotorového letadla není příliš finančně náročný. Každoroční náklady činí pohonné hmoty, pojištění a případné opravy.

PSALI JSME:
Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

Zavřít reklamu ×
  1. V roce 1967-69 jsem absolvoval ZVS u VÚ 9681- fotolet na letištích Hradčany u Mimoně a Hradec Králové, na obou letištích byly Migy-15 a určitě i v Pardubicích a dokonce se hovořilo o tom, že Migy-15 se vrací na letiště u Plzně, protože cestovní letadla jako Cesna si dělají Migů-21 legraci kvůli své obratnosti a mohou jim ulétnout.

  2. Vladislav Balda – chytrolín – komunista poplatný době- ted se bude vymlouvat , že musel plnit rozkazy….tak tam neměl lozit…

    • Pana Baldu osobně znám, byl jsem s ním u jednoho útvaru. Velmi dobrý pilot, skromný, slušný člověk , který lítání miloval a asi miluje dodnes. Psát o něm, že je chytrolín , je ubohost . Chtěl lítat v době budování socialismu, kdy k volbám chodilo 99,9 % lidí, kteří volili KSČ, tak sloužil vlasti, kterou všichni volili. „josefok22“ toho asi hodně dokázal, když může špinit člověka, kterého nezná a jen proto, že plnil p. Balda rozkazy velitelů, o něm psát blbosti. A bylo hodně komunistů, kteří toho hodně dokázali, byli to skvělí odborníci ,technici, lékaři, vědci, které by dnes naše společnost potřebovala. A takové lidi označovat chytrolín může označit jen člověk zaslepený, ubohý. Možná jeho vzory jsou bratří Mašínové, kteří vraždili nevinné lidi……

  3. pan „Josefok22“ nebyl,asi, na vojně a neví co by jej čekalo za nesplnění rozkazu. Jenom tak mohl napsat to co napsal. Já sloužil v letech 1965-67 u PVOS a nedovedu si představit že by kdokoli si dovolil nesplnit rozkaz. A to se nám podařilo sloužit i 36 hodin v kuse.

    • On je rozdíl jestli jste ten komunismus bránil dobrovolně nebo z donucení jako zakladak. A omluva typu protože jsem chtěl lítat tak jsem musel střílet je hnus.

    • Pan Balda v článku říká: “ Co se týká tohoto opravdového zásahu, tenkrát jsme to dostávali rozkazem, který jsme museli jako vojáci splnit.“ Nerozumím tomu „tenkrát“. Rozkazy se na vojně samozřejmě musí plnit za každého režimu. Bylo to asi tak, že na základě zjištění byl vyhlášen signál narušitel, pak přišel rozkaz pro pilota, který měl hotovost, aby proti narušiteli zasáhl. Pilot měl úkol přinutit narušitele přistát. Samozřejmě v případě neuposlechnutí bylo možné narušitele sestřelit. Nešlo o to bránit komunismus, jak píše pan Kučera, šlo o to bránit i pana Kučeru. Provokací s narušením vzdušného prostoru nebylo v té době málo. Jsem o rok mladší než pan Balda a u letectva a PVO jsem sloužil.

  4. Ten film jsem neviděl takže to budu muset napravit.Jméno toho pilota je mi povědomé ale ne v souvislosti s filmem Narušitel ale s druhým zmiňovaným filmem tedy Pod nohama nebe. Ani jsem nevěděl že se nějaké letecké scény točily i v Líních protože vím že se většinou točilo v Bechyni protože tam jsem u natáčení byl, něco málo pak na střelnici v Malackách. Bylo to tehdy pro mě zajímavé nahlédnout pod pokličku filmařům a poznat osobně mnohé v té době populární herce. Jinak pro zájemce o shlédnutí fotek z natáčení zkusím dát odkaz na mé fotky – https://www.rajce.net/a13702479

  5. Film jsem neviděl, ale létání je prima a zvláště za socialismu. Když se nás s. učitelka ptala, jaké chceme mít v životě povolání, tak jsme tři kamarádi řekli, že piloty(kvůli spolužačce).Přitom jsme bydleli v Trutnově, kde žádné letiště není.Pouze jsem za odměnu jako pionýr navštívil kasárna a prolezl tank T 34. V Brně jsem létal na služební cesty Jakem 40 a prémiově TU 154, když byly zaváděny na ČS linky ještě mám odznáček.Synovec má pilotní průkaz, tak jsem se proletěl z Vyškovského(Syslového) letiště nad vysočinu. Když jezdím z Brna do Telče, tak se mi oko zarosí, protože je tam vystaven u silnice popisovaný tryskáč MIG 15. Tak přeji panu pilotoví dlouhá léta .Jirka

    • feri, svoji vlast (PRÝ) bránili i K. H. Frank když nechal popravit Lidické muže a prokurátor Urválek když nechal pověsit Horákovou. Narušiteli byli ti kdo sem přiletěli ve zlém úmyslu, ti kdo zabloudili i ti kdo chtěli odejít z totality za svobodou..

  6. Plnění rozkazů je vždy trochu (trochu dost) problém. Rozkazy plnili ti kdo vraždili v Lidicích i Katyni, plnili je dozorci v koncentrácích i v Uherském Hradišti, plnili je i ti kdo stříleli neozbrojené civilisty na Železné oponě.. názor si může každý udělat sám ale musí to pak platit obecně (pro všechny stejně)..

  7. Mám dojem, že jsem tuto příhodu slyšel týž den, kdy se přihodila. Pokud se to odehrálo v Líních někdy v roce 1976. Tou dobou jsem sloužil základní službu co by četař absolvent a s piloty jsem se setkával denně. Jestli byl pan Balda v té době majorem a létal u první letky na Mig-21MF, tak to je trefa! Byl bych moc rád, kdyby mně to mohl potvrdit. Já jsem ten absík, co s vámi byl na Špičáku lyžovat.

  8. Já jsem měl v posudku že mám být umístěn co nejdále od domova,tak jsem byl přidělen k Pohr. Stráži do prostoru Aše.To co jsme tam zažili nikomu nepřeju,zima mrazy i v ložnici nedostatečné oblečení,mnozï vojáci majï dodnes následky,dnes se dočítám jak jsme stříleli lidi jako koroptve a že jsme vrazi.Také jsme k tomu měli rozkaz jako ten pilot ale ten voják nevěděl jestli ten člověk který chce překročit hranici jde za lepším životem nebo je to třeba bankovní lupič nebo vrah dětí nebo jiný zločinec.Všichni jsme házeni do jednoho pytle a s tím nesouhlasím.

Napsat komentář: Honza-Willy Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.