Dovolenou na Jadranu Čechům prodražuje Slovinsko

Čeští turisté už řadu let nejčastěji vyráží do Chorvatska, na Slovensko a do Itálie. Podle údajů Českého statistického úřadu jezdí na letní dovolenou skoro polovina Čechů (47 %) autem. Která trasa do Chorvatska bude letos pro motoristy tou nejlepší volbou? A na co si dát na cestě pozor?
Ilustrační foto: Pixabay

První z nejoblíbenějších tří tratí je pro české řidiče ta, která objíždí dálnici D1. Tím se vyhnou nejen jejím úsekům, na nichž se bude celé léto pracovat, ale i zcela rozkopanému Brnu. Tato trasa je totiž přes České Budějovice nasměruje přímo na rakouský Graz. Dále se pokračuje již tradičně přes Slovinsko přímo na chorvatský Záhřeb.

Cesta do Chorvatska autem může také směřovat na Jihlavu. K té sice vede dálnice D1 a u jihlavského sjezdu se musí občas počítat s kolonami, ale lze se vyhnout těm nejhorším úsekům „dé jedničky“, které se momentálně nachází především v dojezdové vzdálenosti Brna. Tato trasa poté vede dále na Vídeň, kde se opět napojí na již tradiční slovinskou trasu směrem na Záhřeb.

Tato cesta bude letos jedna z nejnáročnějších, a to především kvůli opravovaným úsekům na D1. Přesto může mnohým právě tato trasa vyhovovat. Její hlavní výhodou je cesta po dálnici přes Bratislavu a dále přes maďarský Mosonmagyaróvár přímo do chorvatského Záhřebu. Touto cestou se řidiči vyhnou kolonám ve Slovinsku na hranicích s Chorvatskem, které každé léto trápí nejen turisty, ale především místní obyvatele.

„Přes Maďarsko se jede po pěkných silnicích s menším rizikem kolon, ale s častými omezeními rychlosti. Trasa je o několik desítek kilometrů delší, na hranici s Chorvatskem nás ale zpravidla stejně čekají kolony. Nejrychlejší trasa by tak stále měla být přes Rakousko, a tu bych doporučoval,“ říká Libor Budina z Autoklubu ČR (ÚAMK).

PSALI JSME:
Na co si dát při cestě do Chorvatska pozor a kde se určitě zastavit?

Povinné doklady

Kromě cestovního pasu nebo občanky a řidičského průkazu budete při tranzitu autem do Chorvatska potřebovat i malý technický průkaz a zelenou kartu (potvrzení o zaplaceném povinném ručení). Raději si před cestou opatřete kopii, policie v některých zemích si totiž při nehodě často originál zelené karty bere k sobě. Řidiči starší 60 let by měli mít s sebou doklad o zdravotní způsobilosti, šoféři půjčeného nebo firemního vozidla se vyhnou možným problémům, pokud budete mít s sebou souhlas majitele vozu.

Při cestě do Chorvatska je nutné pamatovat i na zakoupení příslušných dálničních známek a mýtné. Výše nákladů se odvíjí od zvolené trasy. Rovněž by se neměla opomíjet příprava v podobě nastudování příslušných dopravních předpisů zemí, jimiž bude řidič projíždět. Neprohloupíte, pokud budete mít ve vozidle (ale nikoliv v zavazadlovém prostoru) reflexní vestu pro každého člena posádky.

„Určitě je třeba pamatovat na to, že dítě do dvanácti let nesmí cestovat na předních sedadlech, i když má sedačku. Výjimku tvoří děti do dvou let umístěných v autosedačkách proti směru jízdy. Povinná je reflexní vesta v automobilu, kterou musí mít cestující, pokud vystoupí při poruše, a platí to i pro cestující na motocyklu,“ vysvětluje Budina.

PSALI JSME:
Chorvatsko je rájem Čechů. Kam se letos vyplatí vyrazit?

Dálniční známky

Pokud se rozhodnete pro trasu přes Rakousko, tak dálniční známku je možné pořídit v předstihu před dovolenou. A to buď ve specializovaných tuzemských prodejnách, nebo prostřednictvím elektronického systému rakouských dálničních známek. Pozor na aktivaci: Rakouský systém si na zaktivování známky nechává rezervu, a tak je nutné ji sjednat více než 18 dní předem.

Když se spolehnete na zakoupení na poslední pumpu před rakouskými hranicemi, anebo na první za ní, tak by vám v případě týdenní dovolené v Chorvatsku měla stačit desetidenní známka za necelých deset euro. Jestli budete na Jadranu déle než deset dní, pak se vám vyplatí koupit jednu „vignette“ cestou tam a druhou cestou zpátky. Ušetříte tak rozdíl v ceně oproti dvouměsíční známce, která pro běžné osobní auto přijde na necelých 27 eur.

PSALI JSME:
Kde bude letos dovolená autem levnější?

Elektronický tranzit

V případě cesty do Chorvatska přes Slovensko a Maďarsko na přední sklo svého vozu nic vylepovat nebudete. Oba systémy jsou totiž elektronické. Slovensko má, podobně jako Rakousko, nejkratší desetidenní známku za deset eur, v Maďarsku je týdenní, ale s platností deset dnů.

Společným problémem systémů v obou zemích je to, jak prodejci – na hranicích nebo na čerpací stanici – funguje připojení k internetu. Autor článku byl před několika měsíci na moravské pumpě svědkem selhání připojení ke slovenskému systému a musel čekat desítky minut, než se technický problém podařilo obsluze vyřešit.

Spolehlivý „plán B“ – neelektronický systém nezávislý na internetu – neexistuje. Alternativou byla jízda bez známky s pokutou až 500 eur nebo čekání ve frontě až na někdejším hraničním přechodu. Anebo platba v předstihu na webu eznamka.cz, ovšem s tím, že připsání platby může trvat až čtyři dny. A kvůli „technickému problému“ také nebylo možné zakoupit známku pro průjezd Maďarskem.

Pořízení maďarské dálniční známky až na „hranicích“ s sebou nese riziko čekání ve frontě. Dobrou zprávou ale podle redaktora portálu FAEI.cz ale je, že prodejci maďarské známky na slovenském území rozumí češtině. V opačném směru už to ale bohužel neplatí.

PSALI JSME:
Kdy je třeba k nehodě v zahraničí volat policii

Zpoplatněné úseky a jiná omezení

Při cestě přes Rakousko, kterým vedou dvě hlavní trasy českých autoturistů do Chorvatska, zaplacením tranzitní dálniční známky poplatky nekončí. Průjezd některými rakouskými tunely je totiž zpoplatněn. V Rakousku nejde o nic neobvyklého, podobně je tomu u průjezdu Brennerským průsmykem při cestě do Itálie.

Letošní cesta autem k chorvatskému Jadranu může při průjezdu Rakouskem řidiče překvapit. Tamní politici chtějí zamezit obcházení plateb za dálniční známky, a tak se rozhodli od 6. července v určitých případech uzavírat a kontrolovat neplacené objížďky zpoplatněných dálnic.

Řidiči tak budou muset v oblíbených směrech na Chorvatsko či Itálii najet na dálnici a zakoupit dálniční známku. Omezení si klade za cíl omezit rušení místních obyvatel ve vesnicích, jejichž cesty zpoplatněny nejsou. Cesta do Chorvatska sice bude zasažena také, ale omezení se dotkne především německých turistů.

PSALI JSME:
Téměř polovina Čechů jezdí na dovolenou autem. Co podceňují?

Drahý průjezd Slovinskem

Slovinsko sice přestavuje kratinkou část trasy českých turistů k chorvatským plážím, ale o to více je „kasíruje“. Týdenní dálniční známka vyjde podle kategorie vozidla na 15 až 30 eur, měsíční na dvojnásobek.

Na hranicích s Chorvatskem nejsou neobvyklé delší kolony před takzvanou mýtnici. Čekání se lze vyhnout pořízením ENC mýtného zařízení s automatickým odečtem mýtného. Jinak vás na chorvatských dálnicích česká výběr mýtného a s ním spojené popojíždění ve frontě na zaplacení. Cena za průjezd se bude lišit jak podle ujeté trasy, tak podle období – v letních měsících zdražuje mýto na dálnicích v Chorvatsku až o deset procent.

„A hlavně – v Chorvatsku pozor na pokuty, letos se až zněkolikanásobily,“ varuje Libor Budina.

PSALI JSME:
Nezaplacením pokuty za přestupek v zahraničí neušetříte

Zavřít reklamu ×
      • Blbost. Pas Je v Evropě potřebný pouze pro Ukrajinu, Rusko, Bělorusko a Turecko. A pak někde na Kavkaze. Všude jinde stačí OP.

  1. Jednodenní známka v Maďarsku? Já vidím na jejich stránkách jen min. týdenní, muzete o tom více? Kolik stojí a jak se kupuje? Díky

    • Jednodenní nemají. Je týdení, měsíční…. My berem vždy měsíční, a vyjde na ~370,-kč (je možné platit €) Kupují se až v Maďarsku na některé z benzínek a známce se říká VINĚTA. Je potřeba si připravit SPZ auta na které pak známka platí. Nic se nikam nelepí – auta na dálnici snímají kamery a dle značky ověří zda je známka koupená… Maďaři se totiž nechtějí bavit ani slovensky ani česky…

    • Ale autor si nepřečetl základní zásadu platnosti viněty v Maďarsku – a sice že je platná MINUS JEDNA HODINA !! Tj, musím ji zakoupit do jedné hodiny po vjezdu na placenou dálnici. Opravdu to chce jen umět číst!
      Na Slovensku je to podobné, ale neoficielní. Pokud ji koupíte do půlnoci a nenarazíte na šťáru, tak je vše v pořádku.

  2. Jaj letos sem jel po dálnici v Itálii za 4o€ jedna cesta.Cca 6 hodin tak proč kazdej rok řešíme 30€ v Slovinsku.Chci jet nechci jet navic snadno se dá objet.Otázka zda to za to stojí.

  3. Nejlepsi cesta je c.budejovice,linc,treiben,klagenfurkt,lubinyj,ljublana,metlika,split.nikde zadne kolony,liberec podgora 14h

  4. Právě jsme v Chorvatsku, cesta ok, jen 2 hodiny čekání kvůli kontrole Chorvatů (!!!) na slovinsko-chorvatské hranici , navíc ryze formální ( pasy jsme ukázaly na na 3metrovou vzdálenost), tak asi ty turisty tak nevítají. Jinak nevím, proč se píše o prázdných chorvatských plážích. Jsme v Bašce na Krku a moc se to od normální sezóny neliší, snad jen lahví desinfekce u vstupu do obchodu nebo restaurace :-(.

Napsat komentář: Ferda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.