Dronům přistřihnou křídla

Poradna
Hudba budoucnosti? Určitě drony! Už dávno nejsou jen kratochvilnou zábavou modelářů. Jejich využití jde ruku v ruce s moderní technologií v dopravě, médiích, službách či vojenství. Už za několik měsíců bude tento dynamický obor nově koordinován jednotnou legislativou v rámci celé Evropské unie.
Řada rekreačních provozovatelů dronů si neuvědomuje, že i oni se stávají účastníky letového provozu. Foto: Depositphotos.com

Dosud provoz bezpilotních „vznášedel“ regulovaly jednotlivé evropské státy v rámci svých zákonů, od letošního 1. července však u nás vstoupí platnost nová pravidla, jejichž cílem je umožnit volný pohyb dronů v rámci EU. V celé Unii pak musejí být tyto zásady implementovány do národní legislativy jednotlivých zemí do roku 2021.

Zásadně se mění pravidla především pro ty, kteří se bezpilotním strojům dosud věnovali amatérsky jako svému koníčku.

Registrace pro všechny

U nás létání s drony upravuje tzv. doplněk X předpisu L 2, jehož dodržování hlídá Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Podobně jako připravovaná evropská legislativa také doplněk X vymezuje jednotlivé hmotnostní kategorie dronů, povinnosti operátora, maximální výšku létání i místa se zakázaným nebo omezeným provozem. A největší připravovaná změna? Zatímco dosud české zákony nevyžadovaly od amatérů prakticky žádnou administrativu, nově budou mít už všechny evropské stroje povinnou registraci a značku a jejich operátoři musejí projít předepsanými zkouškami.

Základní znalosti a dovednosti

Důvod? Při stále větší popularitě dronů tato úprava donutí nejen profesionály, ale nyní také hobby operátory dodržovat pravidla a prokázat základní znalosti a dovednosti, protože stále vyspělejší stroje nejsou ve vzduchu jen hračka, ale mohou být i nebezpečné.

Pro domácí profesionální provozovatele nová evropská pravidla žádné podstatné novinky nepřinášejí, v podstatě odpovídají dosavadním požadavkům českých předpisů.

PSALI JSME:
Létající auta. Převratná myšlenka, nebo slepá ulička?

Tři základní kategorie

Nová evropská pravidla dělí bezpilotní stroje do tří základních skupin. Kategorie Certified je v podstatě určena pro vznášedla budoucnosti (doprava osob a zboží). Ve skupině Specific jsou zařazeny stroje, po jejichž uživatelích už dnes ÚCL vyžaduje povolení, registrace a absolvované testy.

Nejobsáhlejší je kategorie Open, rozdělená z hlediska hmotnosti strojů na několik podskupin, z nichž nejnižší zahrnuje drony do 250 g a „supertěžká“ pak stroje do 25 kg. Týká se tedy i amatérských modelářů a povinnosti při provozu jsou odstupňovány právě podle hmotnosti stroje.

Nejen nižší výška

Kromě povinné registrace nová legislativa zpřísní, do jaké výšky mohou drony létat. Zatímco podle českých předpisů i amatérské stroje mohly vystoupat až do 300 m, pokud byla dodržena zásada přímého optického dohledu a létalo se mimo vymezená území, pak nová pravidla dovolují maximální výšku 120 m.

PSALI JSME:
Dubajská policie testuje létající motorky

Připravují se i další omezení, která budou do strojů patrně zabudovávat už výrobci, týkající se např. citlivosti kamer a maximální dopadové energie při pádu na člověka z nejvyšší povolené výšky.

Přišlo to včas

Nová omezení a pravidla mohou především nadšence z řad modelářů od jejich koníčka odradit, zvláště když příliš nevyužijí avizovanou největší výhodu – sjednocení pravidel pro celý evropský prostor.

Na druhou stranu je evidentní, že snaha zavést základní pravidla v této dynamicky se rozvíjející oblasti přichází spíše později než včas. Velká část „hobbíků“ totiž často o stávající legislativě často neměla základní povědomost a vymahatelnost postihů byla problematická, když neexistovala povinnost registrace.

Bezletové zóny i sousedé

Řada rekreačních provozovatelů dronů si totiž neuvědomuje, že i oni se stávají účastníky letového provozu. Není tedy možné narušovat bezletové zóny v okolí letišť, vojenských základen, elektráren, památkových rezervací či národních parků. Jisté výjimky jsou dosud povoleny pro drony do 0,91 kg.

PSALI JSME:
„Dostávali jsme to rozkazem, který jsme museli jako vojáci splnit,“ říká bývalý vojenský pilot. Vnuka inspiroval k natočení filmu Narušitel

Není možné létat ani bezprostředně nad budovami, komunikacemi a větším počtem lidí, pokud nezískáte jejich výslovný souhlas. Samostatnou kapitolou je při zpřísněné ochraně osobních údajů snaha natočit si atraktivní záběr na sousedově pozemku. Na druhou stranu toto narušení soukromí nedává sousedovi pravomoc váš dron „sundat“, ani rušit signál. Pouze zdokumentovat pro policii.

Jen ve dne a pro sebe

V českém prostředí je nutné dodržovat zásadu přímého optického kontaktu (VLOS, Visual Line of Sight), tedy mít dron na dohled bez pomoci optických pomůcek (vyjma lékařem předepsaných čoček či brýlí). Z toho vyplývá, že není možné létat v členitém terénu nebo v noci.

Častým porušením pravidel Úřadu pro civilní letectví bylo létání za účelem výdělečným, experimentálním nebo výzkumným bez licence. A není důležité, jak profesionální nebo kvalitní materiál či poznatky tímto způsobem získáte. Jakmile je prodáte či jinak využijete ve svůj prospěch, nikoli pouze pro striktně osobní potřebu, přestáváte být amatérským provozovatelem stroje a potřebujete licenci.

Kdo byl dosud na pochybách, toho tedy nová legislativa rozpaků brzy zbaví a už v létě si kvůli pokračování v této zálibě musí zažádat o registraci a zajímat se o testy.

PSALI JSME:
Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

Zavřít reklamu ×
  1. Díky bohu že EU brzo padne. Další nesmysl z továren EU. Orwellův svět. Tak jak je to v ČR dneska tak je to v pořádku. Není třeba něco měnit, ale chápu že je nutné se podvolit zlovůli I kdyby občané s tím nesouhlasili. Media nám však vysvětlí že to je v pořádku podřídit se a nechat si do všeho kecat.

  2. Nejvíce to bohužel postihne opravdové modeláře (ty kteří provozují větroně, motorová letadla a vrtulníky), kteří se v daném oboru většinou spoustu let a mají doma třeba na 30 takových modelů, jsem zvědav jak každý takový model budou opatřovat registrační značkou. Tato legislativa vzniká především kvůli idiotům, kteří si v obchodu s elektronikou koupí kvadrikopteru va vyrazí s ní brázdit sídliště. To bohužel s modelařinou nemá nic společného…

    • Jak se to vezme – když vidím takový obří model o váze desítek kg zatáčet nad diváky, tak si říkám co by se stalo kdyby nastal jakýkoliv problém. Také jsem několikrát viděl jak motorový model ne zrovna malé velikosti modeláři uletěl – třeba tak, že ho nastartovaný hodil do vzduchu a neměl zapnutý vysílač. Registrace je nutná, je třeba zjistit až to někam spadne tak čí to bylo.

      Samozřejmě platí to, že s dronem vlastní konstrukce lze létat kdykoliv a kdekoliv, ten nevysílá žádnou identifikaci ani nemá bezletové zóny a pokud nebude registrace uvedena na něm, nikdo nezjistí komu patří.

      Mám 30 modelů – registruji 30 modelů – ať si to ouřadové přeberou, jejich problém. Není zažím zakázáno vlastnit více než jeden model. Jen jsem zvědav co bude uvedeno u vlastních konstrukcí – jméno stavitele jako typ ?

  3. Fajne zase clanek typu BUBUBUBUBUBBUBBUBUBUBBUBUBUBUBUBUBUBBUBUBU a kdyz nebude licence tak bububububububuubbuubububububububu

    ALE AUTORE kam napsat kam zajit zajet – zkusku udelat snad i rozume zaplatit vylepit nejaky stitek ….

    Vsude MUSI BYT ale do pr ele KAM KAM KAM KAM KAM KAM KAM ????????????

    Ja jsem dokonce pro aby ty vetsi meli nejaky „opakovac“ abych byl videt pro ostatni provoz ono nejaky Mavic Phantom moc z nebe videt nejsou – navic „de lni seda cerna a nebo bila jsou barvy skutecne pro bezpecny provoz …. 🙂

    Letame pro zabavu uz druhym rokem jen jednou nam zatrnulo kdyz jsme v letove hladine cca 250m nam vyletel vetron z mraku a ono se hodne spatne uhne TED HNED – a to mame VZDY registrovany let v predletove mape vedi o nas okolni letiste pripadne spravce pozemku vlastnik nemovitosti ….

    Drobnost vzdusny prostor je trosku neco jineho nez nejaky posahany nagelovany „soused“ s brokovnici – nastudujte si tuto problematiku 🙂

    Ja s tim problem nemam ale proboha KAM KAM KAM si mam zajit a tam to cele udelat ??????
    Kolik to bdude stat mame 4ks bude treba na vsechny registrace a nebo jen jedna skupinova a budu odpovedny jen ja jako vlastnik – obdoba os.auta co by provozovatel. Ono malo kdy mame ve vzduchu vic jak jeden stroj.
    Bude potreba nejake pojisteni ….??
    Jak to bude s drive porizenyma – to jsi zapomel vazeny autore napsat ma byt prechodne obdobi na cca 2roky a az pak nasledovat nemas licenci mas problem – kdo to bude vymahat – Mavic leta v pohode 2 a vic km jak najdu „pilota“ v terenu 😉

    TOTO melo nastat hned pri prichodu proste s kupni smlouvou registrace – jinak smuula a byl klid a je fuk zda to bude prcek do 250g a nebo hovado s 15Kg ….

    Ale nase bananova vlast a ebilni EU je ajka je

    • Účelem článku není poučit, ale postrašit. Postrašit se dá bezpracně, ale na poučení je třeba si něco nastudovat a to už dá práci. Dnes se v médiích vydělává bezpracně!!!
      A nutno dodat, že i bez jakékoliv odpovědnosti. Takže asi tak.

Napsat komentář: ptc Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.