Tento faktor palčivě pociťuje hned přes 44 procent z nich, což je nejvyšší údaj za poslední čtyři roky, od doby, kdy udeřila první vlna covidové pandemie. Ta celosvětově výrazně oslabila poptávku po průmyslovém zboží z důvodu tehdejších pandemických restrikcí. Za současnou slabší poptávkou stojí dozvuky inflační vlny uplynulých let, nadále poměrně vysoké úrokové sazby či problémy německé ekonomiky.
Za zhoršením nálady spotřebitelů stojí zejména výrazný nárůst počtu domácností, které svoji současnou finanční situaci hodnotí hůře, než tomu bylo v uplynulých dvanácti měsících. Spotřebitelé se také obávají dalšího růst cen.
Poměrně citelný nárůst cen pociťují v sektorech typu stravování či ubytování, které jsou v letních měsících poněkud exponovanější, což řadu spotřebitelů staví před chmurnou realitu dalšího cenového nárůstu.
Pokud například lidé přes léto zavítali v rámci dovolené na stejné místo jako loni, třeba do stejných restaurací či kempů, mohou vnímat silný meziroční „skok“ v cenách. Ten vyvolává dojem, že se inflace vrací, i když obecně tomu tak být nemusí. Červencová čísla k důvěře spotřebitelů tak mohou představovat jednorázový výkyv.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)