Dvě třetiny nehod motocyklů zaviní sami motorkáři

Rozhovor
Letošní léto obzvlášť přeje výletům na motorkách. Jejich obliba u nás roste. Je to i tím, že přibývá teplejších a suchých dní. Motorkáři jsou však v silničním provozu jednou z nejvíce ohrožených skupin. I když láteří, že řidiči v autech jsou vůči nim bezohlední, ukazuje se, že za většinu nehod motocyklů mohou sami motorkáři. V rozhovoru pro FAEI.cz to potvrzuje i vrchní komisařka Policejního prezidia ČR Lenka Sikorová.
Celkem 21 z 34 letošních nehod, při kterých byl usmrcen motorkář, zavinili sami řidiči motocyklů. Foto: Depositphotos.com

Jaké je zatím letošní léto z pohledu vážných nehod motorkářů?
Letošní léto je z pohledu nehod s fatálními následky o něco málo příznivější než loňské. V období od 1. června do 19. srpna zemřelo na českých silnicích 34 osob na motocyklu. V červnu 17 úmrtí, v červenci dvanáct 12, za necelý srpen pět. V porovnání se stejným obdobím roku 2018 zatím evidujeme pokles o pět usmrcených osob. Kromě 31 řidičů motocyklů byli usmrceni i tři spolujedoucí na motocyklu.

Lenka Sikorová, vrchní komisařka Policejního prezidia ČR. Foto: PČR

Kdo většinou bývá viníkem? Přijde mi, že motorkáři se nebojí postihů, protože kamery nepřečtou registrační značku na motorkách, a tak jim pokuty a případná správní řízení na dočasné odebrání papírů nechodí…
Celkem 21 z 34 nehod, při kterých byl usmrcen motorkář, zavinili sami řidiči motocyklů. Jde o nehody, při kterých řidič motocyklu nezvládl řízení, z části v důsledku nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky a z části nevěnováním se řízení. Na „motorkáře“ se pořádají speciální akce v místech, kde svou jízdou mimořádně ohrožují bezpečnost silničního provozu. Během jednoho z posledních víkendů proběhla taková kontrola na Červenohorském sedle v okrese Jeseník.
Je pravda, že pokud není řidič motocyklu zastaven přímo na místě hlídkou PČR, je řešení jejich protiprávního jednání problematičtější.

Kdo je viník nehody, když se po okresce řítí motocykly více než dvakrát rychleji, než je povoleno – přes 150 km/h – a z vedlejší silnice jim do cesty vjede osobní automobil?
V takovém případě je nutné posouzení, zda řidič, který vyjížděl na hlavní pozemní komunikaci, mohl vůbec přednost dát. Absolutní přednost na hlavní pozemní komunikaci neplatí. Řidiči motocyklu by mohli být, při značném překročení nejvyšší povolené rychlosti, označeni jako viníci nehody, nicméně vždy záleží na konkrétním případu, na místě, kde k dopravní nehodě došlo, na rozhledových podmínkách atd.

Jak se činí moto-team dopravní policie?
Policisté na motocyklech jsou nasazováni do různých dopravně bezpečnostních akcí, kde se spolupodílí na kontrole dodržování pravidel silničního provozu. Dále jsou nasazováni značnou měrou na dálnice, kde svými rozměry má motocykl výhodu a plní úkoly k plynulému a bezpečnému dálničnímu provozu. Za tento rok už projednali policisté zařazení do moto-teamu kolem pěti tisíc přestupků.

PSALI JSME:
Motorkáři jsou v tom často nevinně, říká Klára Moravcová

A co nedělní jízdy kamiónů? Platí pro ně, nebo neplatí zákaz nedělní jízdy?
Omezení jízdy některých vozidel je zakotveno v § 43 zákona č. 361/2000, o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Omezení jízdy v neděli je stále platné a to od 13 do 22 hodin. Musíme ovšem upozornit na velké množství výjimek, které jsou zakotvené v odstavci 3 uvedeného paragrafu.
Dále se po komunikacích pohybuje spousta vozidel, které mají udělenu výjimku dle odstavce 5. Tuto vydává místně příslušný krajský úřad nebo Ministerstvo dopravy.
Služba dopravní policie se této problematice věnuje jak v rámci běžného výkonu služby, tak formou cílených dopravně bezpečnostních akcí. V loňském roce bylo zjištěno celkem 1334 porušení. Letos bylo až dosud zjištěno již 905 porušení § 43 zákona o silničním provozu, která byla vyřešena s řidičem uložením pokuty příkazem na místě, nebo oznámením místně příslušnému správnímu orgánu k projednání.
Počet zkontrolovaných vozidel k dodržování omezení jízdy není statisticky sledovaným ukazatelem. Je zcela zřejmé, že k porušením dochází výrazně více, než se podaří zjistit.

PSALI JSME:
Čeští motorkáři stárnou

Provádí policie kontroly na filtry pevných částic u dieselů, jak to chtěl ministr životního prostředí Richard Brabec?
Policie ČR provádí kontrolu technického stavu vozidel v provozu jako takového s tím, že se zaměřuje i na kontrolu výfukového systému, kde policisté kontrolují, zda některá část výfukového systému je nedostatečně uchycena nebo poškozena, nebo chybí či je změněna, upravena nebo je použitý náhradní výfukový systém, který není v souladu s platnou legislativou. Do výfukového systému spadá i filtr pevných částic.
Statistická data vedeme za technický stav obecně a není dále rozčleněn na dílčí části. Dále ve spolupráci s CSPSD (Centrum služeb pro silniční dopravu) provádíme v rámci technických silničních kontrol i měření emisí. V současné době je v rámci pilotního projektu CSPSD vybaveno jedním zařízením pro kontrolu a plánuje se pořízení dalších dvou přístrojů. Projekt probíhá třetí měsíc. Vyhodnocení projektu spolu s prezentací výsledků měření bude až za delší časové období. Předběžně z kontrol vyplývá, že nevyhověla čtvrtina zkontrolovaných vozidel.

PSALI JSME:
V létě zemře na silnicích každý rok přes 100 lidí. Bude letos rekord?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB