Portál nehod analyzoval nehody nákladních vozů za předchozích čtrnáct let (2010 až 2023). V tomto období se stalo celkem 235 787 nehod, kde byl alespoň jeden z havarovaných vozů nákladní automobil, což je přibližně 18 procent ze všech střetů v tomto období. Pro řidiče náklaďáků jsou rizikové zejména silnice nižších tříd, kde je na vině nehod často nesprávný způsob jízdy.
Pokud jde o kraje, tak největší podíl nehod nákladních automobilů na celkovém počtu nehod je v Kraji Vysočina – a to více než 21 procent. Důvod je nasnadě: Tímto krajem vede významný úsek dálnice D1 s velmi vysokou intenzitou provozu nákladních vozidel, a to navíc ve vyšší nadmořské výšce, což má výrazný dopad na bezpečnost provozu a její sjízdnost.
Jiná dálnice, tentokrát nedostavěná, ovlivňuje nehodovost v Pardubickém kraji – a sice v nejrizikovějším okrese Svitavy. Jde o nedostavěnou dálnici D35. Náklaďáky pak v tomto okrese jezdí po silnicích nižších tříd a s 25% podílem na všech nehodách vede tento okres v podílu karambolů náklaďáků na všech nehodách.
„Dostavba dálniční sítě je pro bezpečnost nákladní dopravy důležitá. Naše analýza totiž ukazuje, že z hlediska podílu nehod na všech bouračkách náklaďáků jsou pro nákladní dopravu nejméně rizikové právě dálnice. Podíl nehod na dálnicích na celkových nehodách nákladních automobilů je pouze osm procent,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem portálu.
Naopak na silnicích 1. třídy je tento podíl téměř 20 procent, na silnicích 2. třídy 14 procent a u cest 3. třídy je to téměř deset procent,“ dodal s tím, že v místech, kde je silná nákladní doprava a chybí dostavěné dálnice, je podíl nehod náklaďáků na celkových nehodách na silnicích 1. třídy výrazně vyšší, než je celorepublikový průměr.
Stárnutí vozového parku
Z analýzy Portálu nehod plyne i další zajímavé zjištění – náklaďáky, které bouraly, „stárnou“. Od roku 2010 do roku 2021 oscilovalo průměrné stáří nákladních vozů, které měly nehodu, kolem sedmi let, v roce 2023 to bylo devět roků. Do stárnutí vozového parku nákladních vozů se tak patrně promítá útlum evropské ekonomiky, a tedy i snížení investic firem.
Nestárne však jen vozový park. Na rozdíl od osobních aut je pro nehody nákladních vozů charakteristické, že dominantní skupina řidičů, která bourá, patří do střední věkové kategorie. Téměř 19 procent pachatelů dopravních nehod nákladních vozů je ve věku 39-45 let. U osobních vozů jsou přitom dominantní skupinou mladí nevyježdění řidiči ve věku 18-24 let (18 % nehod, pozn. red.).
Hlavní příčinou nehod řidičů náklaďáků je způsob jízdy, který je na vině 64 procent všech nehod těchto vozů (pro porovnání – u osobních vozů je to 48 %). Jde například o situace, kdy se řidič se plně nevěnoval řízení vozidla, nesprávně otáčel nebo couval, nedodržel bezpečnou vzdálenost za jiným vozidlem, vyhýbal se bez dostatečné boční vůle, jel po nesprávné straně vozovky, vjel do protisměru…
Hlavní příčinu nehod nákladních automobilů výrazně ovlivňuje druh silnice, kde k nehodě dojde. Například na silnicích 1. třídy se nesprávný způsob jízdy podílí na deseti procentech na všech nehod, k nimž tam dochází. V porovnání s osobními vozy je to téměř dvojnásobný podíl. „Nepozornost je pro řidiče náklaďáků na silnicích 1. a 2. třídy problém,“ komentoval Jan Chalas z Portálu nehod.
Víme, kde se bourá
Analytici Portálu nehod se podívali na riziková místa nehod nákladních vozů. „Většina rizikových míst, která jsme identifikovali, spojuje to, že k nehodám dochází v místech výjezdů z odpočívadel, nájezdů nebo v místech změny počtu jízdních pruhů. Pro kamiony je rizikový připojovací pruh nebo obecně změna jízdy v pruzích, kde bývá příčinou například omezení rozhledu řidiče,“ uvedl Chalas.
Platí to nepochybně pro jedno z nejrizikovějších míst z pohledu nehod nákladních vozů, kterým je pražská Kbelská ulice v místě připojování na Novopackou. Kbelská, která přivádí dopravu na D8, je typická velmi intenzivním kamionovým provozem. A v místě připojování Novopacké je pro kamiony často problémem řazení do pruhů.
Za poslední dva roky se tak v tomto podle Portálu nehod jednom z nejrizikovějších míst pro nákladní dopravu u nás stalo 52 nehod nákladních vozů. Připojovací pruhy a pohyb kamionů jsou charakteristické také pro jedno z nejrizikovějších míst pro kamiony na D1. Jde o 21. kilometr dálnice u Mirošovic. Za poslední dva roky se zde stalo 24 nehod nákladních vozů.