bool(false)

E-shopy. Co jejich zákazníci opravdu chtějí?

Lidé na e-shopech nakupují rádi a stále více – podle APEK (Asociace pro elektronickou komerci) podíl e-komerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta a očekává se, že tržby e-shopů letos prolomí 100 miliard Kč. Stoupají ale i nároky na internetové prodejce. Ti, kteří chtějí na poli e-komerce uspět, musejí investovat do nových technologií a využít je k tomu, aby pochopili, co zákazníci opravdu chtějí a nakupování jim co nejvíce zpříjemnili.

Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, vysvětluje Jan Holík. Foto: Archiv

Díky ekonomickému růstu už přestává být jediným kritériem pro zákazníky cena. Po e-shopech chtějí, aby zboží, které si objednali, dostali rychle a komunikace s prodejcem byla jednoduchá a pohodlná.

To dokládá i studie společnosti Accenture zaměřená na aktuální stav a predikci vývoje maloobchodu. Úspěšnost maloobchodních prodejců podle ní bude záviset na jejich schopnosti důkladně pochopit spotřebitele, osvojit si zlomové technologie a převzít inovativní obchodní modely. Jinými slovy využít technologie k tomu, aby nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili.

RYCHLÉ ROZHODOVÁNÍ

„Přibývá cest a způsobů, jakými mohou zákazníci zboží poznávat a nakupovat. Dávno jsou pryč doby, kterým vládly papírové katalogy a kdy si kromě nich kupující mohli zboží prohlížet výhradně v rámci návštěvy kamenného obchodu. Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, a je proto složitější jeho chování zachytit a samozřejmě i v konečném důsledku pochopit,“ říká Jan Holík, šéf strategie společnosti Mibcon.

V prostředí internetu se podle Holíka zákazník navíc může rozhodovat velice rychle a je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je podle něj obrovské pole působnosti pro nové technologie. „Jedním z řešení, které v současné době implementujeme na českém trhu, je Hybris Marketing. Umožňuje jak sledovat veškeré aktivity spotřebitele, tak cíleně a personalizovaně nabídky obratem vytvářet,“ popisuje Holík.

DŮRAZ NA RYCHLOU DODÁVKU

Specifikem našeho trhu, tvrdí manažer, je velký důraz na rychlou dodávku objednaného zboží. Zákazníci v ČR podle něj navíc upřednostňují možnost zboží objednané v e-shopech osobně vyzvednout, takže nejen velké e-shopy proto otevírají stále nové výdejny, ale pronikají i do obchodních center.

Není výjimkou, že zákazník objedná stejné zboží z několika e-shopů a ponechá si to, které přijde první. Ostatní vrátí, což mu zákon umožňuje. „To všechno samozřejmě klade ještě větší nároky na zvládnutí logistických procesů, a i k tomu potřebujete co nejlépe znát chování a zvyklosti zákazníka,“ uzavírá Holík.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky [S] Opening

Češi nadávají na své hory, ale stejně na ně jedou

Ačkoli se více než polovina Čechů domnívá, že jsou tuzemská lyžařská střediska přeplněná a poskytují služby na nižší úrovni, než je tomu v zahraničí, přesto do nich opakovaně vyrazí 91 procent respondentů. Vyplynulo …

Je tu úplněk. Pozor na zlámané nohy a nabouraná auta

Měsíčnímu úplňku, který se znovu objeví poslední lednový den, se přisuzuje až magická moc. Lidé mu často přisuzují náměsíčnictví, ale třeba také vyšší počet zplozených chlapečků nebo větší aktivitu až agresivitu …

Při prodeji pojištění budou zákazníci lépe chráněni

Desítky tisíc zprostředkovatelů zřejmě čeká proces získávání nové licence a vzrostou také požadavky na jejich profesionalitu. Klienti, kteří si od nich kupují pojistky, by se měli dočkat vyšší srozumitelnosti a …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …

Příští sčítání lidu chceme udělat co nejkomfortnější, říká statistik Robert Šanda

Rozhovor
Zapojit se do sčítání v roce 2021 bude mnohem jednodušší. Kromě toho, že si občané budou moci vybrat, jakou formou budou vyplňovat sčítací formuláře, nebudou o sobě muset uvádět citlivé údaje. „Například nebudeme nic zjišťovat o příjmech, majetku nebo zdravotním stavu,“ vysvětluje Robert Šanda, ředitel odboru statistiky obyvatelstva ČSÚ (Český statistický úřad).
Rolovat nahoru