E-shopy. Co jejich zákazníci opravdu chtějí?

Lidé na e-shopech nakupují rádi a stále více – podle APEK (Asociace pro elektronickou komerci) podíl e-komerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta a očekává se, že tržby e-shopů letos prolomí 100 miliard Kč. Stoupají ale i nároky na internetové prodejce. Ti, kteří chtějí na poli e-komerce uspět, musejí investovat do nových technologií a využít je k tomu, aby pochopili, co zákazníci opravdu chtějí a nakupování jim co nejvíce zpříjemnili.

Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, vysvětluje Jan Holík. Foto: Archiv

Díky ekonomickému růstu už přestává být jediným kritérie pro zákazníky cena. Po e-shopech chtějí, aby zboží, které si objednali, dostali rychle a komunikace s prodejcem byla jednoduchá a pohodlná.

To dokládá i studie společnosti Accenture zaměřená na aktuální stav a predikci vývoje maloobchodu. Úspěšnost maloobchodních prodejců podle ní bude záviset na jejich schopnosti důkladně pochopit spotřebitele, osvojit si zlomové technologie a převzít inovativní obchodní modely. Jinými slovy využít technologie k tomu, aby nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili.

RYCHLÉ ROZHODOVÁNÍ

„Přibývá cest a způsobů, jakými mohou zákazníci zboží poznávat a nakupovat. Dávno jsou pryč doby, kterým vládly papírové katalogy a kdy si kromě nich kupující mohli zboží prohlížet výhradně v rámci návštěvy kamenného obchodu. Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, a je proto složitější jeho chování zachytit a samozřejmě i v konečném důsledku pochopit,“ říká Jan Holík, šéf strategie společnosti Mibcon.

V prostředí internetu se podle Holíka zákazník navíc může rozhodovat velice rychle a je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je podle něj obrovské pole působnosti pro nové technologie. „Jedním z řešení, které v současné době implementujeme na českém trhu, je Hybris Marketing. Umožňuje jak sledovat veškeré aktivity spotřebitele, tak cíleně a personalizovaně nabídky obratem vytvářet,“ popisuje Holík.

DŮRAZ NA RYCHLOU DODÁVKU

Specifikem našeho trhu, tvrdí manažer, je velký důraz na rychlou dodávku objednaného zboží. Zákazníci v ČR podle něj navíc upřednostňují možnost zboží objednané v e-shopech osobně vyzvednout, takže nejen velké e-shopy proto otevírají stále nové výdejny, ale pronikají i do obchodních center.

Není výjimkou, že zákazník objedná stejné zboží z několika e-shopů a ponechá si to, které přijde první. Ostatní vrátí, což mu zákon umožňuje. „To všechno samozřejmě klade ještě větší nároky na zvládnutí logistických procesů, a i k tomu potřebujete co nejlépe znát chování a zvyklosti zákazníka,“ uzavírá Holík.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Jaké domácí spotřebiče nakupujeme nejčastěji?

Dvě třetiny Čechů během posledních dvou let nakoupily nějaký drobný domácí spotřebič. Nejčastěji to byly varné konvice, které koupilo 40 procent oslovených respondentů z reprezentativní studie společnosti GfK o …

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …

95 svateb a jeden pohřeb

Názor
S velkým zájmem jsem v uplynulých dnech sledoval více či méně odbornou diskusi na téma, zda je správce daně …

Kryje Airbnb daňové úniky?

Pronajímatelé nemovitostí napojení na platformu Airbnb se, jak se zdá, do placení daní nehrnou. Centrála se zase …
Rolovat nahoru