Elektrické motorky: Láká akcelerace, odrazuje dojezd a cena

Elektrika se už tlačí i do motorek. To si ještě nedávno uměl málokdo představit, ale elektrické silniční motocykly, i ty do lehkého terénu, už jsou běžně na krámech.
Dojezd elektrické Čezety je od 80 do 150 km podle typu. Cena začíná na čtvrtmilionu a podle typu a vybavení jde až ke 430 tisícům. Za i menší peníze lze „v benzínu“ koupit třeba Vespu. Foto: FAEI.cz

Elektrické motorky už si pár stovek Čechů koupilo. Lákají parádní akcelerací, kterou elektrika zkrátka opravdu dokáže (a to i v autech), ale stále odrazuje dojezdem a hlavně cenou. „Meziročně prodeje rostou o polovinu. Nejčastěji se zákazníci ptají na dojezd, výdrž, záruku a trvanlivost baterií, nabíjení, infrastrukturu a řidičské oprávnění,“ říká Jan Moudřík, ředitel e-shopu Alza.cz.

Prodávají se hlavně cize znějící, široké veřejnosti neznámé značky, ale elektrika reinkarnovala i v šedesátých letech kultovní českou motorku Čezeta. „Zákazníkům i nám dělá Čezeta radost,“ říká Moudřík. Kupující ale musí být fajnšmekr, pro masy to není. I když už je vidět v Praze, kde se půjčuje turistům jako alternativa k vozítkům brázdícím pěší zóny.

„Motorky na elektrický pohon jsou ovšem bezúdržbové, mají vysokou akceleraci a levný provoz. Dělí se na silniční, univerzální a terénní. Všechny typy elektromotorek lze nabíjet prostřednictvím veřejných dobíjecích stanic, nebo pomocí dobíjecího kabelu z obyčejné zásuvky,“ doplňuje Moudřík. Podle něho jsou elektromotorky bez reklamací.

PSALI JSME:
Čeští motorkáři stárnou

Zero. Jako stíhačka

Například modro-bílý krasavec Energica EsseEsse 9 z italské Modeny: Krásný design, prostě silniční klasika. Stojí 740 tisíc korun. Maximální dojezd je uváděn jako z Prahy do Brna. Maximální rychlost: 200 km/h. Použitý elektromotor dosahuje výkonu 80 kW a má k dispozici až 180 Nm, které jsou okamžitě k dispozici. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá zhruba tři sekundy.

Zajímavý dojezd je uváděn u typu Zero SR ZF 14.4: Podle papírů téměř 290 kilometrů ve městě, polovinu na dálnici. Nejvyšší rychlost 164 km/h. Cenovka: Téměř půl milionu korun. Motorka se jmenuje stejně jako slavná japonská stíhačka z druhé světové války.

Menší Zero stojí 321 tisíc a na jedno dobití urazí maximálně 146 km. Nejrychleji jede 137 km/h. Zhruba po hodině jízdy musí do zásuvky. A „tankování“ nejde tak rychle jako u benzínu. K nabíjení na 100 % pomocí standardní zásuvky budete u Zera potřebovat skoro deset hodin. Pomocí rychlonabíječky se však potřebná doba sníží na dvě a půl hodiny.

PSALI JSME:
Dubajská policie testuje létající motorky

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: jenicek54 Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?