Elektromobil zvažuje do budoucna téměř polovina českých řidičů

O nákupu elektromobilu v delším časovém horizontu uvažuje více než 46 procent českých šoférů. Vyplývá to z průzkumu pro společnost ČSOB Leasing, který má redakce FAEI.cz k dispozici. Agentura Ipsos oslovila v květnu více než pět set osob, které jsou držiteli řidičského průkazu skupiny B. K tomu, aby byl průzkum reprezentativní, by však potřeboval dvojnásobek respondentů.
Mezi hlavní důvody, které české řidiče odrazují od zakoupení elektromobilu, jsou zejména vyšší pořizovací cena, délka dojezdu a potenciální nízká životnost baterie. Ilustrační foto: FAEI.cz/autor

Češi podle šetření vnímají u elektromobilů pozitivně jejich příznivý vliv na životní prostředí, nižší náklady na jejich provoz, nízkou hlučnost a možnost parkování ve městech. Mezi hlavní důvody, které je naopak od zakoupení odrazují, považují zejména vyšší pořizovací cenu, délku dojezdu a potenciální nízkou životnost baterie.

Pokud by si auto do zásuvky pořizovali, obrátili by se čeští řidiči na autorizovaného dealera vybrané značky, přičemž by vůz platili z části z vlastních prostředků a z části z úvěru nebo leasingu od leasingové společnosti. Uvítali by, kdyby vyšší pořizovací cena byla kompenzována nějakou formou dotace, ideálně alespoň ve výši 30 procent z pořizovací ceny.

Čtvrtina už má zkušenost

Pořízení elektromobilu do soukromého vlastnictví je ale v současnosti ještě doprovázeno určitou mírou skepticismu – brání se mu každý druhý Čech. Platí, že čím vyšší věk, tím větší nedůvěra k alternativním pohonům. Ve věkové kategorii 54 až 65 let je odmítá šest z deseti dotázaných.

PSALI JSME:
Ceny ojetin na českém trhu v červenci výrazně klesly. Elektromobily ani hybridy netáhnou

S elektromobilem má podle průzkumu pro ČSOB Leasing reálnou zkušenost 24 procent českých šoférů. Respektive více než tři čtvrtiny dotázaných jízdu v takovém vozidle ještě nikdy nevyzkoušeli, a pokud ano, tak si ho většinou půjčili od rodinného příslušníka či známého. Postupně ale narůstá počet lidí, kteří jeli aspoň sdílenými elektromobily.

Podle generálního ředitele ČSOB Leasing Josefa Vajsejtla je nástup elektromobility v západní Evropě jasným trendem. „Téma snižování uhlíkové stopy v dopravě je pro nás jako společensky odpovědnou firmu nesmírně důležité, a tedy i my chceme aktivně svými finančními produkty, jako je například Půjčko na auto s čistou energií, pořízení elektromobilů podpořit,“ uvedl Vajsejtl.

Připomněl, že doprava se podílí na celkových emisích oxidu uhličitého v Evropské unii z 21 procent, přičemž v Česku to je zhruba 14 procent. „Z toho sedmdesát procent připadá na osobní a užitková vozidla, šestadvacet procent jsou nákladní auta a autobusy a zbytek tvoří lokomotivy, letadla a lodě,“ dodal Vajsejtl.

PSALI JSME:
Co Čechy odrazuje od elektromobilů? Vysoká pořizovací cena a málo dobíjecích stanic

Ideál? Hlavně levnější

Pokud by měli Češi možnost sestavit si ideální elektromobil, chybět by podle průzkumu rozhodně neměla baterie s dlouhou životností bez významnějšího poklesu kapacity umožňující dlouhý dojezd a rychlé nabíjení.

Zároveň by však takový vůz měl být cenově dostupnější, než nyní. Jinými slovy, pokud se provozní vlastnosti u elektromobilů srovnají s vozidly na konvenční pohon v klíčových parametrech z pohledu uživatele, při srovnatelné ceně dají tito lidé přednost právě elektromobilu.

„Případné dotace či veřejná podpora elektromobility bude nezbytná zejména na rozběhnutí vyšší masovosti prodeje, ale časem potřeba dotační podpory možná zmizí či se omezí, protože pořízení elektromobilu bude jasnou racionální ekonomickou volbou,“ konstatoval Josef Vajsejtl z ČSOB Leasing.

PSALI JSME:
Škoda Enyaq Coupé iV na národní premiéře v pražských Holešovicích

Tisíc prodaných vozů

Největším prodejcem elektromobilů na českém trhu je Škoda Auto. Podle aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů mladoboleslavská automobilka od ledna do července zaregistrovala do provozu 938 svých elektrických vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Je tedy pravděpodobně, že ještě v srpnu překoná tisícovou hranici.

Za prvních sedm měsíců letošní roku přitom škodovka už o sto kusů překonala celou loňskou produkci. V samotném červenci dealeři automobilky předali zákazníkům v Česku do užívání 156 elektromobilů. Mateřský Volkswagen je s odstupem na druhém místě s 28 auty, a třetí Hyundai zaznamenal 18 prodaných kusů.

Stejné pořadí značek platí také v žebříčku sestaveném po sedmi měsících, kdy se do provozu zaregistrovalo 2219 elektromobilů a 1859 osobních aut s kombinovaným pohonem typu plug-in hybrid. V roce 2021 touto dobou byl přitom poměr mezi čistými elektromobily a plug-in hybridy opačný.

PSALI JSME:
Auta na baterky Čechy neberou. Počet nových registrací výrazně klesl

Zavřít reklamu ×
  1. Nevěřím takovému nesmyslu! Cena elektrického auta je přímo odstrašující….Mnohem rozumější je LPG.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.