
Už přes dva měsíce jezdí po Táboře osm plně elektrických autobusů, které doplňuje dalších šest vozů na linkách mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Za rok by elektrická vozidla měla urazit dohromady téměř milion kilometrů a převést více než 1,7 milionu cestujících. Klíčovou infrastrukturu pro dobíjení elektrobusů navrhla a postavila společnost E.ON Energie.
Táborský dopravce Comett Plus, jehož vedle soukromého kapitálu z 45 procent vlastní Sdružení měst a obcí okresu Tábor, má s nízkoemisní hromadnou dopravou dlouholeté zkušenosti. Už v roce 2006 zařadil do své flotily první autobusy na CNG k zajištění městské hromadné dopravy (MHD) pro Tábor – Sezimovo Ústí a Planou nad Lužnicí.
„Provoz jsme si vyhodnotili jako ekologický a ekonomický zároveň. Vedle té městské jsme přistoupili k provozu CNG autobusů i v linkové dopravě hned o rok později a v roce 2009 jsme přidali i kamionovou dopravu. Od roku 2019 je provoz MHD na Táborsku zajišťován ze sta procent na pohon CNG,“ informoval Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Tábor.
V letech 2020 až 2022 všech 34 autobusů pro provoz MHD doplňovalo až 23 autobusů CNG v linkové autobusové dopravě, což byly přibližně dvě pětiny celkového linkového provozu. „V současné době provozujeme zhruba 40 autobusů na CNG a 3 tahače na LNG,“ doplnil Melich s tím, že k nim přibylo 14 elektrických autobusů, které se už teď pohybují po táborských ulicích a okolí.
Jde o šest autobusů Iveco Crossway LE pro linkovou dopravu a o osm vozů Solaris Urbino 12 electric pro MHD. K nim by v letošním roce měly přibýt ještě další dva elektrické autobusy a flotila vozů pro MHD tak bude z jedné třetiny plně elektrická. A podle možností pak táborský dopravce plánuje pořízení dalších pěti elektrických strojů.
S dobíjecí infrastrukturou a nastavením celého konceptu Comettu Plus výrazně pomohla společnost E.ON. „Jde o první instalaci pro autobusovou dopravu. Řešení jsme navrhli s ohledem na aktuální potřeby dopravce, ale zároveň s možnou rezervou pro další rozvoj flotily elektrických autobusů do budoucna,“ vysvětlil místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie Jan Zápotočný.

„Z dosavadních zkušeností provozu elektrobusů je nesmírně důležité správně definovat konfiguraci baterii s ohledem na denní dopravní výkon v návaznosti na možnosti dobíjení. E.ON byl od začátku velmi důležitým partnerem při plánování a počítání průběhu a kapacitních možnostech dobíjení na jednotlivých dobíjecích stanicích,“ doplnil za dopravce Aleš Melich.
„Pro Comett Plus jsme postavili dvě dobíjecí depa. Jedno z nich je přímo v areálu společnosti v Táboře a druhé pak pro potřeby linkové dopravy v Mladé Vožici. Především v Mladé Vožici jsme se museli popasovat s omezením ze strany distribuční sítě, ale i to se nám povedlo efektivně vyřešit ve prospěch klienta a to právě díky vyspělým možnostem plánování a řízení dodaného řešení,“ uvedl Zápotočný.
V Táboře je aktuálně k dispozici 12 dobíjecích bodů s celkovým výkonem 700 kW děleným do dvou jednotek po 350 kW, kdy je na každou připojeno šest dobíjecích bodů. Do budoucna může v této lokalitě vzniknout v minimálně dalších 24 dobíjecích bodů. V Mladé Vožici je pět dobíjecích bodů o celkovém výkonu 100 kW, což byl limit sítě v daném místě, i tak zvládnou nabíjet pět autobusů naráz.