Elektromobily sice mají nejnižší povinné ručení, ale skoro nikdo je nekupuje

Analýza
Nejistota ohledně budoucnosti vozidel se spalovacími motory a stoupající ceny nových aut přiměly Čechy k tomu, aby čím dál častěji kupovali auta ojetá místo nových. Nejvíc přitom stojí o kombi s benzínovým motorem v ceně nad 200 tisíc korun. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA).
Majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 Kč. Foto: FAEI.cz

Podle průzkumu Češi dávají přednost automobilům na benzínový pohon. Ten si vybere více než 63 % motoristů. O dieselové motory má zájem 46 % řidičů. Přitom právě naftě patří podle některých budoucnost.

„Nastupuje doba, kdy se opět vrátíme k motorům dieselovým, které budou mnohem ekologičtější, propracovanější a levnější,“ sdělil portálu FAEI.cz Petr Přikryl, předseda APPAA.

Auta na elektrický pohon jsou nejen podle průzkumu mezi českými šoféry slepou uličkou. Zájem o ně je ve statistikách téměř nulový. „Na jeden v Česku nově registrovaný elektromobil připadalo do loňského září 265 nově registrovaných benzínových automobilů a 102 naftové vozy. Z toho je patrné, že Češi o elektromobily jeví jen minimální zájem,“ sdělil vloni na podzim naší redakci analytik Štěpán Křeček z BH Securities.

Češi podle něj o elektromobily neprojevili téměř žádný zájem: „Za devět měsíců jich bylo registrováno pouze 507, tedy 0,27 % ze všech osobních vozů.“

O něco lépe než elektromobily si v průzkumu asociace vedl hybridní pohon. Ani to ale není žádná sláva. Do svého vozového parku by si jej pořídilo necelých sedm procent Čechů. V případě hybridů slyšeli při jejich nákupu Češi nejen na levnější a ekologičtější provoz, ale i na parkování ve velkých městech zdarma. I když to se například v Praze zrušilo.

„Nabídka alternativních vozů sice každoročně roste, ale když se podíváme na absolutní čísla, stále jde o záležitost pro fanoušky moderních technologií. Dokud nebude vybudována adekvátní infrastruktura, budou se motoristé stále orientovat na vozy s konvenčním pohonem,” domnívá se Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.

PSALI JSME:
Autonomní vozy a elektromobily zatím v Česku moc netáhnou

Většina pojišťoven nemá speciální kategorii

Cena povinného ručení u elektromobilů je dnes oproti vozidlům s klasickým pohonem citelně nižší. Elektromobily stále tvoří jen zlomek českého vozového parku a většina pojišťoven nemá speciální kategorii pro vozidla s alternativním pohonem. Tyto vozy obvykle zařazují do nejnižší kubatury, a výsledná cena povinného ručení je tudíž velmi nízká.

„Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW 320 se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ dává příklad analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber.

Zatímco u povinného ručení majitelé elektromobilů výrazně ušetří, v případě havarijního pojištění je tomu naopak. Pořizovací cena elektromobilů je totiž výrazně vyšší než v případě běžných vozidel.

Do výpočtu ceny havarijního pojištění totiž vstupuje tržní hodnota vozidla, a ta je v případě elektromobilů výrazně vyšší, než u vozidel se spalovacími motory. „Pojistná hodnota vozidla je nejvyšší u Tesly, pohybuje se v průměru okolo jednoho milionu korun,“ dodává Gruber.

PSALI JSME:
Elektromobily jsou propadák. Češi dál kupují hlavně benzínové a naftové automobily

Prodeje nových aut klesají

Podle průzkumu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů je v tuto chvíli při plánování koupě vozu sedm z deseti Čechů pro ojetý vůz. „Prodeje nových aut klesají, nicméně prodejci ojetých vozů hlásí významné prodejní nárůsty, “ říká Přikryl z APPAA. „V loňském roce bylo v naší zemi registrováno 249 915 nových automobilů, což je o 4,4 procenta méně než v předloňském roce, kdy bylo nově registrováno 261 437 automobilů,“ uvádí konkrétní data analytik Štěpán Křeček z BH Securities.

Jednoduché počty tuzemských zákazníků potvrzuje Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR: „Nové auto ztratí přibližně deset až dvacet procent na ceně, sotva vyjede z prodejny.“ Do „nového“ vozu jsme přitom ochotni investovat v průměru kolem dvou set tisíc korun. „Jestliže se před třemi lety kupovala auta, která měla hodnotu 180 tisíc, dnes je průměrná cena ojetého vozu přibližně 220 tisíc. Lidé prostě chtějí kvalitní a lépe vybavené vozy,“ dodává mluvčí společnosti Auto ESA Pavel Foltýn.

Podle průzkumu asociace vozový park měníme v průměru jednou za čtyři roky až pět let. Nejprodávanější značkou ve střední a nižší střední třídě je už několik let Škodovka. Zatímco před dvaceti lety to byl Favorit, dnes je to Octavia.

PSALI JSME:
Zima elektromobily nezastaví, ale může je zpomalit. Což vadí i dojezdu

×
  1. To si dělá autor článku legraci? Bude tu řešit,jestli ročně ušetříte 3000,- na povinném ručení,když rozdíl mezi klasickým vozem a elektro je 300 tis. i víc,o nedávném zdražení dobíjení nemluvě.

    • Levnější povinné ručení u elektromobilu mi nedává logiku. Elektromobily jsou díky bateriím těžké a tak by měly logicky platit víc, protože tím pádem způsobí při nehodě větší škodu. A pak je tu ještě hašení hořících baterií, které je hodně velký problém.

  2. A kdo by to kupoval ?
    Energie jdou nahoru a logicky se to nevyhne ani těmto autům,
    potíže všeobecně s těmito auty se nedají srovnat s klasikou a ceny těchto vozů jsou tak závratné, že si to může dovolit jen pracháči co nevědí co s penězi. Kdo by to kupoval ? Jen blázen !

  3. To je zase článek, kdyby cena byla stejná jako za benzínové auto tak by jim lidi utrhly ruce, s každým ským občas mluvím čeká jen na cenu včetně mě, sám jezdím na plyn ale když elektroauto je pomalu 2x dražší než normální tak ten rozdíl v ceně neprojedu ani za 10 Let. Elektromobil určitě není slepá ulička, a myslím že do města a 99% cest naprosto vyhovuje.

  4. Hybridy… No tak technologie je mi sympatická, ale co automobilky předvedly za 30 – 40 let?
    S Fiatem Pandou z roku 1985 jsem jezdil průměrně za 5,2 l/100 km (35 kW, pětikvalt).
    S Citroenem C1 z roku 2007 jezdím průměrně za 4,8l/100 km (50 kW, (najel jsem s ním zatím přes 205 000 km))
    Nově uváděný hybridní Fiat 500 (51 kW, šestikvalt) má mít spotřebu průměrnou 5,3l/100 km ?
    Takže nový mildhybridní motor od Fiatu musí mít minibaterii a šestikvalt, aby uměl jezdit se stejnou spotřebou jako stará Panda před 35 lety?
    Kde je tedy ten vývoj a prokrok ve snižování spotřeby a tím i emisí? (Tedy pokud pominu navýšení výkonu).

  5. Elektrické auto vzhledem k nedostatku elektřiny díky končícím hnědouhelným a jaderným elektrárnám nedává vůbec smysl.Např. Německo rozjíždí plynové elektrárny,které spálí zemní plyn,pak se elketřina trnasformuje na vysoké napětí a posílá stovky kilometrů daleko,pak se transformuje na nízké napětí,nakonec se nabíjí baterie a pak teprv se roztočí kola e-auta.Není jednodušší přímo to auto provozovat na zemní plyn nebo lpg než dělat takový složitý proces?Navíc,cena baterie do e-auta má omezenou životnost a její cena je astronomická.To,že e-auto neplatí dálniční známku a má levné povinné ručení je jen pár drobných,které nikoho nezajímají.Vzdyť náhrada za mou velkou limuzínu prémiové značky na lpg by byla jedině Tesla,která stojí 1,5 milionu,plus nabíjení(elektřina stále bude zdražovat),a baterku mě novou zadarmo nikdo po 10 letech provozu auta nedá(mimochodem do Tesly je za 320 tis. kč).

  6. Jaroslav a Natpa – co se divíte,vždyť je na všech frontách do očí bijící,jak je elektromobilita protlačována silou,dotována vším,co je možné.Kdyby se všechny ty pobídky odbourali,nezavadí o elektrobzíkadlo vůbec nikdo – žádnou výhodu totiž nemá a nikdy mít nebude

  7. Hahaha – stačí si přečíst jen záhlaví dalšího článku zde:”Německá vláda slíbila vyšší příspěvky na elektromobily, prodeje však zatím klesají”

  8. Mně připadá, že automobiloví novináři chodí na školní k frau Merkel, nebo jak máme chápat to jejich nadšení z toho kupovat 2x dráž něco co mi ve výsledku poskytne méně komfortu, než to za polovinu?

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zlato podle ČNB není pro „moderní centrální banky“. Přesto ho nakoupila 1213 kilogramů

Analýza
Podle mluvčí ČNB Markéty Fišerové „podíl zlata na celkových devizových rezervách ČNB zůstane i nadále nízký, protože ČNB tuto komoditu dlouhodobě nepovažuje za optimální nástroj pro devizové rezervy moderních centrálních bank“. Mluvčí to uvedla včera pro ČTK v reakci na zjištění portálu Zlato.cz, že tuzemská centrální banka minulý měsíc v tichosti rozšířila množství zlata v devizových rezervách o 39 000 uncí, …
Rolovat nahoru