Elektronická evidence tržeb překonala očekávání ministerstva financí

Názor
Elektronická evidence tržeb zatím naplňuje očekávání ministerstva financí z doby přípravy jejího zavedení, a to navzdory pozdějšímu než původně předpokládanému spuštění její třetí a čtvrté vlny. K němu dojde teprve letos.
Elektronická evidence tržeb zatím naplňuje očekávání ministerstva financí z doby přípravy jejího zavedení. Ilustrační foto: Pixabay.com

Závěrečné zprávě hodnocení dopadů regulace, materiálu k návrhu zákona o evidenci tržeb z roku 2015, je přínos evidence tržeb pro léta 2017 až 2019 vyčíslen na zhruba 31 miliard korun. Podle dnešní informace ministerstva financí byl tento přínos ve skutečnosti ještě o dvě miliardy vyšší, a to zhruba úrovni 33 miliard.

Lepší výběr daní potvrzují i mezinárodní údaje. Evropská komise loni publikovala zprávu k úrovni takzvané mezery inkasa DPH. Mezera inkasa DPH představuje rozdíl mezi objemem prostředků, které by se měly prostřednictvím této daně teoreticky vybrat při naprosto ideálním fungování daňového výběru (žádná země EU takový stav nevykazuje – pozn. aut.), a objemem, který se v daném roce skutečně vybral. Podle zmíněné zprávy Evropské komise se v letech 2016 až 2017, tedy v době, když již fungovaly první dvě vlny elektronické evidence tržeb, podařilo mezeru inkasa DPH v Česku poměrně razantně snížit.

PSALI JSME:
Český stát si u nových bytů bere na DPH mnohonásobně více, než jiné země EU

Mezera inkasa DPH v procentuálním vyjádření, tedy podíl mezery inkasa DPH a objemu prostředků, který by se měl vybrat při zmíněném naprosto ideálním fungování daňového výběru, klesla v roce 2017 meziročně o 2,3 procentního bodu, a sice z 14,7 na 12,4 procenta. Střední hodnota tohoto údaje činila v roce 2017 v rámci celé EU 10,1 procenta, což znamená, že i přes popsané zlepšení se ČR stále nacházela v „horší polovině“ zemí EU dle účinnosti daňového výběru.

Daňový výběr v ČR se zlepšil díky zavedení institutu kontrolního hlášení a EET, ale díky dalším faktorům, působícím již v letech 2010 až 2015. Vždyť ještě v roce 2012 činila mezera inkasa DPH v procentuálním vyjádření 22 procent. Nelze tedy tvrdit, že zlepšování daňového výběru je čistě výsledkem zavedení kontrolního hlášení a elektronické evidence tržeb, jakkoli oba tyto instituty nepochybně ke zlepšení přispěly.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Řemeslníci se na konferenci dovědí, jak si poradit s 3. a 4. fází EET

Zavřít reklamu ×
  1. Takže opět kecy, v kleci, ze strany škodičů vlády ČR! Ti tvrdí, že zavedení EET, nemělo na výběr daní žádný vliv, tí „odvážnější“ dokonce tvrdí, že EET vytvořilo ztrátu…Pro ně je zvýšení výběru daní o 33 mld, ztráta… No, když to berou jako ztrátu vlastních zlodějských kapes, tak mají pravdu!

  2. I vy mudrlante. Skočte si za Burešem, jistě vám nějaké ministerstvo poskytne. Každou chvíli je nějaké volné. A ano, bude vám líp.

  3. ale ale kovando!, další polopravda a překrucování, že? on to někdo tvrdil nebo tvrdí???—-Nelze tedy tvrdit, že zlepšování daňového výběru je čistě výsledkem zavedení kontrolního hlášení a elektronické evidence tržeb, jakkoli oba tyto instituty nepochybně ke zlepšení přispěly.——takto se vymývají —že?

  4. Tak to je pecka! Teď u jenom,kde jsou ty stovky kilometrů dálnic, desítky nemocnic, škol, školek, dětských hřišť, domovů důchodců, hospiců, stadionů a dalších věcí, které prolhaný estébák sliboval za vyšší výběr díky EET postavit?? Kde jsou vlastně ty stovky miliard, které ten zloděj slíbil ušetřit?! Kdy už se konečně při celkem slušném hospodářském růstu dočkáme těch vyrovnaných rozpočtů a snižování státního dluhu, jak trestně stíhaný dotační podvodník sliboval?! A hlavně, kdy už konečně nastane to sedm let slibované LÍÍÍÍÍÍÍP?!!!!!!!!!!!

  5. Nebojte se oni si ty prachy vyberou třeba na kontrolních hlášeních a dalších sankcích. Represe, represe, represe.

  6. EET je dobrá věc pro střední a větší firmy, aby stát vybral více daní. Nic nemám proti tomu, aby to fungovalo i u větších restauračních zařízeních , hotelů atp. Pro malé živnostníky, zvláště v chudších regionech, je to ale likvidující nařízení. Proč by například nemohlo být EET vymezeno jen pro podnikatele s tržbami více než 1-1,5 mil. Kč za rok.

  7. Problém tohoto státu jsou nenažranci v politice,když se vybere třeba 10 x víc tak se to rozpustí v předražených státních zakázkách.Na občany opět nic nezbude.Na akce šrotovné jako v jiných zemích se nám může nechat jen zdát.Stát raději zas zpřísní STK,zavede vyšší ekodaně….

Napsat komentář: míra Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Koruně se na úvod týdne dařilo

Do velikonočního týdne vstoupily středoevropské měny povzbudivě. Polský zlotý, maďarský forint i česká koruna během pondělní seance posilovaly. Společným jmenovatelem byl slábnoucí dolar na trhu s eurem, což lze ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.