Elektronika do odbaveného zavazadla nepatří. Na některé baterie potřebujete do letadla povolení

Názor
Na letní dovolenou čeští turisté stále častěji cestují letadlem. Na palubách letadel i v dovolenkových destinacích rovněž čím dál častěji dělají lidem společníky jejich elektronická zařízení. Mobily, tablety, GoPro kamery, DVD přehrávače, fotoaparáty či powerbanky a elektronické cigarety, které si s sebou turisté na dovolenou balí, jsou nejčastěji poháněny tzv. lithiovými (Li-Ion) bateriemi. Pro jejichž leteckou přepravu však platí zvláštní pravidla.
Akumulátory dle předpisů nesmějí do letadla plně nabité. Jejich aktuální kapacitu předpisy většiny společností omezují na méně než 30 procent. Samozřejmě není dovoleno baterie během letu nabíjet. Foto: Pixabay

Převážení lithiových baterií v letadlech se řídí předpisy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Mezinárodní asociace leteckých přepravců (IATA). V posledních letech přitom došlo k jejich několikerému zpřísnění. Pravidla pro přepravu lithiových baterií a akumulátorů se zpřísňují kvůli snaze o zvýšení bezpečnosti cestujících.

V uplynulých letech byly zaznamenány případy, kdy tento typ akumulátoru během letu vybuchl. Kupříkladu v únoru 2017 během letu mezi Pekingem a Melbourne explodovala sluchátka, která měla cestující kolem krku. Žena utrpěla popáleniny v obličeji. Přestože tyto případy nejsou časté a obvykle jsou způsobeny nekvalitní a nedostatečně prověřenou baterií, letecké společnosti logicky chtějí riziko exploze Li-Ion baterií snížit na naprosté minimum.

Baterie do letadla? Jen s kapacitou do 100 Wh

Pro běžné cestující v letadlech znamená zpřísnění podmínek pro přepravu Li-Ion baterií zejména to, že svá elektronická zařízení nesmí ponechat v odbaveném zavazadle v nákladním prostoru, ale musejí si je s sebou vzít do kabiny v příručním zavazadle.

PSALI JSME:
Za explodující mobily platí Samsung vysokou cenu. Přichází o miliardy dolarů

Platí přitom, že takto lze běžně převážet pouze baterie s kapacitou do 100 Wh. Do této kapacity by se měla vlézt všechna obvykle používaná zařízení od mobilů a chytrých hodinek až po laptopy a většinu externích zdrojů. Přesto je důležité před cestou všechny baterie v zařízeních zkontrolovat, zda limit náhodou nepřekračují a zda jsou opatřeny štítky deklarujícími jejich parametry.

Pokud akumulátory ponecháte v zavazadle k odbavení, připravte se na průtahy. Všechny kufry totiž procházejí rentgenovou kontrolou, která elektroniku odhalí. Poté budete vyzvání dostavit se ke kontrole, baterii ze zavazadla vyjmout a přemístit ji do příruční tašky.

Baterie musí být nabité

Počítejte rovněž s tím, že vaše elektronika projde na letišti bezpečnostní kontrolou. Veškerá větší zařízení z kabinového zavazadla tudíž musíte vyndat do přepravky k samostatné kontrole mimo zavazadlo a můžete být též vyzváni, abyste zařízení zapnuli a vypnuli. Kontroloři si tím způsobem ověřují, že jde o funkční zařízení a nikoliv atrapy maskující například bombu.

PSALI JSME:
U smartphonů lidé upřednostňují výdrž baterie. Vývoj akumulátorů ale zaostává za rostoucími nároky

Raději proto mějte svá zařízení nabitá natolik, aby toto ověření mohlo proběhnout. Pokud se vám elektroniku nepodaří zapnout, může to znamenat zbytečné komplikace a průtahy kontroly. Pozor ale na to, že akumulátory dle předpisů nesmějí do letadla plně nabité. Jejich aktuální kapacitu předpisy většiny společností omezují na méně než 30 procent. Samozřejmě není dovoleno baterie během letu nabíjet.

Baterie na povolení

Může se stát, že budete potřebovat letecky přepravit i zařízení, jejichž baterie kapacitu 100 Wh překročí. Typicky může jít o elektrické invalidní vozíky či další zdravotní zařízení. V tom případě platí, že se musíte obrátit na danou leteckou společnost a požádat ji o povolení k přepravě takového. Po předchozí domluvě a povolení tak lze převážet baterie s kapacitou až do 300 Wh.

Jelikož se však obecné předpisy o převážení lithiových baterií mohou lišit napříč leteckými společnostmi i jednotlivými dopravci, vždy je třeba si vše předem ověřit. Například americký Úřad pro bezpečnost v dopravě dovoluje převoz Li-Ion baterií o kapacitě 100 až 160 Wh i v odbaveném zavazadle, Letiště Praha zase povoluje přepravu elektronických zařízení v odbavených zavazadlech, pokud jsou z nich lithiové baterie předem vyndány.

Autor je ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vědci pracují na lepších bateriích pro notebooky

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Křupe? Brněnský vynález změří zvukovou stopu potravin

Chipsy, oplatky, sušenky, čokoláda, ale třeba i klobásy nebo párky. Když chtějí výrobci zdůraznit kvalitu svých potravin, často se chlubí také tím, jak jejich produkt při rozlomení či kousnutí křupne. Teď si budou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konto pracovní doby. Neznáte? Možná se to už brzy změní

Poradna
Že vám ten pojem nic neříká? Možná hodně brzy se to změní. Konto pracovní doby je institut zavedený v zákoníku práce sice už 14 let, přesto jej domácí firmy zatím moc nevyužívaly. Jeho hlavní předností je, že zaměstnancům zajišťuje stálý plat a zaměstnavatelům umožňuje přidělovat práci flexibilně či nárazově. A to se především v době po pandemii může oběma stranám hodit.
Rolovat nahoru