bool(false)

Evidence tržeb rozděluje společnost

Přesně na polovinu se rozdělili zastánci a odpůrci zavedení registračních pokladen v anketě, jejíž výsledky zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). Pro každou variantu se vyslovilo 43 % hlasujících, zbývajících 14 % se nedokázalo rozhodnout.

Registrační pokladna. Ilustrační foto: PixabayFOTO: www.pixabay.com

Výsledky ankety potvrdily trend, který se projevuje poslední dobou i médiích, a sice, že společnost v názoru na evidenci tržeb v restauracích či službách není zdaleka jednotná. Pro jsou ti, kteří nevidí důvod, proč by měl stát nadále tolerovat šedou ekonomiku a platby načerno nebo finanční správě nepřiznané. Proti zase většinou podnikatelé, které zákon postihne, a také odborníci poukazující na skutečnost, že dnes už existuje dost nástrojů na efektivní výběr daní. A rozpaky vzbuzuje povinnost zákazníků starat se o účtenku, a to bez ohledu na jejich loterii, která je stále ve hře.

Se zákonem o registračních pokladnách přišla již Grossova vláda s účinností od roku 2007, jednalo se však pokladny s tzv. fiskální pamětí, do níž se průběžně ukládaly finanční operace a sloužila případné finanční kontrole. Tentokrát se však jedná o evidenci elektronických tržeb, tedy on-line propojení s finanční správou a automatické vydávání účtenky, kterou bude mít zákazník za povinnost odebrat a dokonce se jí prokázat při případné kontrole.

Vládní koalice má zákon o evidenci elektronických tržeb, který má platit od ledna 2016, spojený s velkým očekáváním, zejména s nárůstem ročního výběru daní o 10,5 miliardy Kč, zatímco náklady odhaduje na 300 milionů. Pravicová opozice zákon, který už projednává parlament, označuje za likvidační pro malé podnikatele a nadměrně obtěžující zákazníky.

Zákon pamatuje i na citelné sankce. Pro podnikatele se jedná o pokutu až půl milionu, uzavření provozovny nebo až dvouletý zákaz činnosti. V blokovém řízení za přestupky bude možné uložit pokutu až 10 000 Kč, přičemž ze znění zákona zatím není jasné, zda se tato sankce týká i toho, když se zákazník nebude moci prokázat účtenkou.

Evidence tržeb se bude v od ledna 2016 týkat podnikatelů v restauračních a ubytovacích službách, později budou do systému zahrnuty velkoobchodní a maloobchodní společnosti a fyzické osoby. Celkem by mělo jít o zhruba 600 000 obchodníků, řemeslníků, restauratérů a provozovatelů dalších služeb.

Evidovat se budou všechny tržby v hotovosti, placené kartou, stravenkami a dalšími podobnými způsoby – například kupony nebo poukázkami. Platby faktury bankovním převodem z účtu na účet evidenci podléhat nemají. Počítá se se zvláštním režimem pro podnikatele bez internetového připojení, kteří budou muset tržby elektronicky evidovat a finanční správě posílat jednou týdně.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Lidé a společnost

Zákaz nezákaz, na vodě pije polovina vodáků

V Česku platí nulová tolerance alkoholu na vodě pod pokutou až 100 000 korun. Přesto je vodácký zážitek pro většinu mužů synonymem pro alkohol, ženy ale naopak na vodě pijí jen výjimečně. Vyplývá to z červnového …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru