Registrační pokladna. Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

Evidence tržeb rozděluje společnost

Přesně na polovinu se rozdělili zastánci a odpůrci zavedení registračních pokladen v anketě, jejíž výsledky zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). Pro každou variantu se vyslovilo 43 % hlasujících, zbývajících 14 % se nedokázalo rozhodnout.

Výsledky ankety potvrdily trend, který se projevuje poslední dobou i médiích, a sice, že společnost v názoru na evidenci tržeb v restauracích či službách není zdaleka jednotná. Pro jsou ti, kteří nevidí důvod, proč by měl stát nadále tolerovat šedou ekonomiku a platby načerno nebo finanční správě nepřiznané. Proti zase většinou podnikatelé, které zákon postihne, a také odborníci poukazující na skutečnost, že dnes už existuje dost nástrojů na efektivní výběr daní. A rozpaky vzbuzuje povinnost zákazníků starat se o účtenku, a to bez ohledu na jejich loterii, která je stále ve hře.

Se zákonem o registračních pokladnách přišla již Grossova vláda s účinností od roku 2007, jednalo se však pokladny s tzv. fiskální pamětí, do níž se průběžně ukládaly finanční operace a sloužila případné finanční kontrole. Tentokrát se však jedná o evidenci elektronických tržeb, tedy on-line propojení s finanční správou a automatické vydávání účtenky, kterou bude mít zákazník za povinnost odebrat a dokonce se jí prokázat při případné kontrole.

Vládní koalice má zákon o evidenci elektronických tržeb, který má platit od ledna 2016, spojený s velkým očekáváním, zejména s nárůstem ročního výběru daní o 10,5 miliardy Kč, zatímco náklady odhaduje na 300 milionů. Pravicová opozice zákon, který už projednává parlament, označuje za likvidační pro malé podnikatele a nadměrně obtěžující zákazníky.

Zákon pamatuje i na citelné sankce. Pro podnikatele se jedná o pokutu až půl milionu, uzavření provozovny nebo až dvouletý zákaz činnosti. V blokovém řízení za přestupky bude možné uložit pokutu až 10 000 Kč, přičemž ze znění zákona zatím není jasné, zda se tato sankce týká i toho, když se zákazník nebude moci prokázat účtenkou.

Evidence tržeb se bude v od ledna 2016 týkat podnikatelů v restauračních a ubytovacích službách, později budou do systému zahrnuty velkoobchodní a maloobchodní společnosti a fyzické osoby. Celkem by mělo jít o zhruba 600 000 obchodníků, řemeslníků, restauratérů a provozovatelů dalších služeb.

Evidovat se budou všechny tržby v hotovosti, placené kartou, stravenkami a dalšími podobnými způsoby – například kupony nebo poukázkami. Platby faktury bankovním převodem z účtu na účet evidenci podléhat nemají. Počítá se se zvláštním režimem pro podnikatele bez internetového připojení, kteří budou muset tržby elektronicky evidovat a finanční správě posílat jednou týdně.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *