Evropa má problém: Přibývá obalového odpadu

Jednou z oblastí, se kterou si lidstvo musí poradit na cestě k udržitelnější budoucnosti, jsou obaly. Podle dat Eurostatu připadlo v roce 2021 v rámci EU na jednoho obyvatele 188,7 kilogramů obalového materiálu, což je o téměř 11 kilogramů více než v roce předchozím. Současně však rostl také podíl zrecyklovaných obalů, který stoupl o 22 procent na hlavu.
Častým problémem obalů bývá nepřiměřená velikost vzhledem k přepravovanému produktu. „Kvůli té pak dochází k převozu ‚vzduchu‘, nutnosti častějších cest a nevytíženosti vozidel. Ilustrační foto: Pixabay.com

Stejně tak se, dle dat Eurostatu, zvýšil i podíl recyklovaného odpadu z 99 na 121 kilogramů na osobu, což představuje rovněž nárůst o 22,5 procenta. Od roku 2020 však platí nová pravidla pro výpočty, což činí srovnání mezi lety částečně obtížnější.

Jedním z řešení mohou být vratné obaly. Tyto však nemusí být za každou cenu zelenější, velkou roli hraje délka jejich dopravního řetězce či počet jejich znovuvyužití. Vyplývá to z analýzy portálu datové žurnalistiky Evropa v datech, s níž se Finanční a ekonomické informace měly možnost seznámit.

Je zřejmé, že vratné obaly jsou obecně ekologičtější než ty jednorázové. Vnímaná pozitiva ale závisí na několika klíčových faktorech, jako je například počet cyklů, kterými obal projde. Od určitého bodu se navíc pozitivní dopad opakovaného použití může vyrovnávat s emisemi spojenými s čištěním a přepravou, které obaly v rámci cyklu musí absolvovat.

Právě přeprava, a to zejména u těžších obalů, je odpovědná za nejvyšší emise, a snižuje tak výhody opakovaného používání obalů. „Zatímco na kratší přepravní vzdálenosti je tedy vhodné vsadit na vratné obaly, v případě delších vzdáleností mívají menší dopady na prostředí ty jednorázové,“ popisuje analytička Evropy v datech Hana Vincourová.

Karton vs. plast: Který materiál je skutečně ekologičtější?

Přes nesporné výhody kartonu, jako je jeho původ v obnovitelných zdrojích nebo snazší recyklace v dodavatelských řetězcích závislých na dálkové dopravě, přispěla vyšší hmotnost kartonu k vyšší uhlíkové stopě. Pokud navíc kartonové obaly putují na skládku, uvolňuje se z nich metan, který má násobně větší dopady na životní prostředí než CO2.

Naproti tomu vratné obaly, jako jsou plastové sáčky a krabice, mohou nabídnout ekologičtější alternativu, zejména pokud projdou dostatečným počtem cyklů. Podle studie jsou vratné plastové sáčky ve většině případů ekologičtější již po několika použitích, zatímco plastové krabice se ekologicky vyplatí až po zhruba 32 cyklech.

Vratné plastové obaly mají většinou nižší dopady na životní prostředí ve srovnání s jednorázovými kartonovými obaly. Ty totiž významně přispívají k znečištění odpadky. To znamená, že opakovaně využitelné plastové obaly mají nad kartonovými navrch také z pohledu lokální ekonomiky – podporují regionální logistiku a přepravu, a snižují tak závislost na dovozu.

Jak vyplývá z dat Evropy v datech, potenciální řešení, jak snížit uhlíkovou stopu, mohou představovat znovu využitelné obaly. Ale ani ty nemusí být zcela ideálním řešením. Jejich efektivita může být snížena například při delších přepravních vzdálenostech. Firmy tak již nyní hledají řešení, jak minimalizovat environmentální dopady obalových materiálů.

T-Mobile již úspěšně implementoval systém vratných plastových krabic a obálek. Foto: T-Mobile

Jaké jsou možnosti?

Firmy tak mají několik možností, jak snížit dopady obalů na životní prostředí. Např. T-Mobile již úspěšně implementoval systém vratných plastových krabic a obálek. „Zásilky ve vratném obalu posíláme přes všechny prodejní kanály, které jsou rozvážené kurýrem – infolinku, e-shop a také zásilky pro naše významné zákazníky. Celkem přibližně polovinu zásilek,“ říká Martin Zmeškal z T-Mobile.

„Průměrná otočka, v rámci cyklu obalu, trvá asi osm pracovních dní, jednu vratnou krabici tedy nyní otočíme asi třikrát do měsíce,“ dodává manažer retailové logistiky v T-Mobile. Riziko malé návratnosti obalů se snižuje díky tomu, že kurýr obaly po vybalení vrací do skladu na čištění a přípravu pro další použití.

Česká společnost Miwa zase dodala do obchodů řetězce dm-drogerie markt v Německu moduly minimalizující obalové odpady při prodeji nejrůznějších sypkých potravinářských produktů, jako jsou těstoviny, rýže, müsli, vločky, oříšky či mandle.

Řešení společnosti Miwa, se kterým uspěla již u několika evropských maloobchodních řetězců, je založeno primárně na opakovaně použitelných standardizovaných kapslích – kolujících mezi obchody, servisním centrem a výrobci – a na maximálním využití chytrých dat.

Česká společnost Miwa dodala do obchodů řetězce dm-drogerie markt v Německu moduly minimalizující potřebu obalů. Foto: Miwa

Jedna taková kapsle během svého životního cyklu ušetří téměř 2 000 kusů jednorázových obalů. Důležitý pro obchodníky je také fakt, že zmíněný systém nijak nenarušuje jejich dosavadní logisticko-operační procesy, naopak jim přináší ekonomickou a ekologickou výhodu.

Další udržitelné řešení nabízí start-up Myco s obalovými materiály z houbového mycelia. Obaly mohou být používány samostatně nebo ve spojení s kartonem. „Prozatím firmy nový typ obalu zkoušejí, například u nově uváděných produktů,“ říká Vladan Košut z Myco a poukazuje na lokální charakter celé výroby: „Piliny, ve kterých houby rostou, jsou z místní dřevovýroby.“

Nepřiměřená velikost

Častým problémem obalů bývá nepřiměřená velikost vzhledem k přepravovanému produktu. „Kvůli té pak dochází k převozu ‚vzduchu‘, nutnosti častějších cest a nevytíženosti vozidel. Dále je následkem toho třeba, aby nádoby na sběr obalového odpadu byly větší, nebo aby jich bylo více,“ upozorňuje konzultantka Institutu cirkulární ekonomiky (Incien) Eva Ryšavá.

Například Alza řeší tuto problematiku zavedením nástroje, který pomocí algoritmů optimalizuje rozměry obalů, což může snížit množství použitých obalů až o 30 procent. Další možností kromě recyklace je také možnost energetického využití a opětovného použití obalů.

Častým problémem obalů bývá nepřiměřená velikost vzhledem k přepravovanému produktu. „Kvůli té pak dochází k převozu ‚vzduchu‘, nutnosti častějších cest a nevytíženosti vozidel. Ilustrační foto: Pixabay.com

Kristýna Spěváková, vedoucí Českého cirkulárního hotspotu upozorňuje, že tyto metody jsou považovány za poslední kroky v hierarchii nakládání s materiály. „Primární by mělo být navrhování produktů a služeb tak, aby odpad vznikal minimálně nebo vůbec, a šetrné nakládání s materiály během výroby,“ připomíná Spěváková.

Společnost Bewi Circular, která patří k předním evropským průkopníkům technologie recyklace v uzavřeném cyklu, představila technologii recyklace EPS (expandovaného polystyrenu, pozn. aut.) na rGPPS (recyklovaný polystyren), který může být využit znovu a znovu, ať už jako izolace, nebo jako obalové řešení.

„České firmy zkoumají možnosti recyklace obalových materiálů a podnikají aktivní kroky mnohem dříve, než by musely, což je skvělé vidět,“ říká Artem Ocheretin, generální ředitel společnosti Bewi Czechia a dodává: „Ve firmě dnes sbíráme a recyklujeme více použitého EPS než kterákoli jiná izolační společnost v Evropě. Pro udržitelnější budoucnost je klíčová kooperace.“

Alternativy z papíru

Papírenská společnost DS Smith ve spolupráci s některými z nejznámějších značek rychloobrátkového zboží na světě nahradila více než jednu miliardu plastů. Dosáhla toho díky tomu, že se u svých obalových řešení zaměřila na cirkulární design. Recyklovaný papír v kombinaci s chytře promyšlenou konstrukcí dokáže konkurovat plastovým obalům nižšími dopady na životní prostředí a také cenou.

Podle slov Miroslava Bárty, manažera designérů obalových řešení ve společnosti DS Smith, jsou principy cirkulárního designu pevně začleněny do fungování celé společnosti: „Podporujeme udržitelnost v celém životním cyklu produktů a navrhujeme je tak, aby byly co nejvíce recyklovatelné, opravitelné a znovupoužitelné. Aktivně tak přispíváme k ochraně životního prostředí.“

„Naši zákazníci již delší dobu projevují zájem o menší objem obalů a preferují ekologická řešení. Postupně tak z regálů supermarketů mizí plastové tácky na hotové jídlo, podnosy na ovoce a zeleninu nebo smršťovací fólie na lahvích nealkoholických nápojů a nahrazují je alternativy z papíru,“ potvrzuje Martin Němec, generální ředitel DS Smith pro Českou republiku a Slovensko.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB