Evropský automotive a možný dopad nových cel

Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude „na mušce“ čínské zboží, kde podle dosavadních zpráv z tisku může jít zejména o zboží ze seznamů z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika, pozn. aut.).
Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a skupinu Stellantis, kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Ilustrační foto: Pixabay.com
Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a skupinu Stellantis, kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Ilustrační foto: Pixabay.com

Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi leží v žaludku zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký. A první na ráně je segment automotive, kde Evropa uplatňuje dovozní clo ve výši deseti procent, zatímco USA pouze ve výši 2,5 procenta.

I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až 20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou. Kdo je pak nejvíce zranitelný?

Mezi evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně pak o to, jakou část produkce do USA dováží z Evropy – tedy jak moc jsou auta skutečně „evropská“ a do jaké míry jde „jen“ o evropské značky.

Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a skupinu Stellantis (Citroen, Fiat, Jeep, Chrysler), kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb na celku okolo 15 procent, zatímco VW zhruba osm procent.

Velké rozdíly ovšem panují v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh ve skutečnosti vyrábí – podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 procent pocházejí z Evropy.

Naopak VW a zejména pak Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (cca 40 % u VW a jen 4 % u Stellantis).

Obě dvě automobilky ostatně stejně jako řada čistě amerických výrobců může mít ovšem problém ještě s jinou frontou obchodní války – z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dováží také skoro 40 procent vstupů pro svou americkou produkci.

Ďábel tak nakonec bude ukryt v detailech. Tak jako tak, obchodní války přicházejí pro evropské výrobce ve velmi nevhodnou dobu, kdy nezachytili dobře nástup elektromobility a ztrácí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek tvoří skoro třetinu veškerých tržeb.

Autor je hlavní ekonom společnosti Patria Finance
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB