
Pětidveřový hatchback se stal moderní nástupcem předešlého modelu Favorit, kdy modelová řada Felicia vznikla komplexní modernizací předchozího „favorita“. Nejenže přišla s novým designem, ale oproti favoritu pětidveřový hatchback narostl o čtyři centimetry do délky a patnáct do šířky.
Díky tomu se zvětšil o 21 litrů také zavazadlový prostor na celkových 272 litrů. O půl roku později následovala praktická varianta kombi. Během let 1994 až 2001 bylo vyrobeno přes 1,4 milionu kusů modelu Felicia, který slavil úspěchy i na poli motorsportu.
Vzhledem k novému vlastníkovi získala mladoboleslavská automobilka, včetně výrobních linek závodu ve Vrchlabí, přístup ke koncernovým technologiím, motorům a moderní bezpečnostní i komfortní výbavě, což se pozitivně projevilo i na mimořádném prodejním úspěchu modelu Felicia.
„Přechod na pohon předních kol a motor vpředu napříč, prostorná a bohatě prosklená karoserie podle návrhu studia Bertone, to byla prostě bomba, ať si dnes kdo chce, říká, co chce.“ Na prezentaci auta značky Škoda, která se poprvé vedla v němčině, a poté na křest vozu, jenž se odehrál přímo na Karlově mostě, vzpomínal před pěti lety na webu Aktuálně.cz motoristický novinář Tom Hyan.
Základním motorem „feldy“, jak se autu rychle začalo zkráceně v běžné řeči říkat, byl benzinový čtyřválec o objemu 1289 cm3 ve dvou výkonových variantách (40 kW a 50 kW). Během roku 1995 se pod kapotu dostal i výkonnější agregát 1.6 MPI (55 kW) a atmosférický vznětový motor 1.9 D (47 kW).
S ohledem na úzkou spolupráci s koncernem VW získala Škoda Felicia během období své výroby také moderní prvky výbavy, ať už šlo o ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizaci, palubní počítač či vyhřívaná přední sedadla a kožené čalounění interiéru. Nepřekvapí, že Škoda Felicia získala titul Auto roku 1994 v České republice.

Nabídku karosářských verzí automobilu rozšířilo o necelý rok později (v červnu 1995, pozn. aut.) praktické kombi s délkou 4 205 mm a objemem zavazadlového prostoru 447 litrů. V srpnu téhož roku pak byla ve výrobním závodě Kvasiny zahájena výroba užitkových provedení – Pick-up a Vanplus.
Na základě pickupu také vznikly více než čtyři tisíce vozů Škoda Felicia Fun určených pro volný čas. Originální automobil v charakteristické žluté barvě měl nezvyklé uspořádání sedadel 2+2, přičemž dvojice zadních cestujících měla k dispozici sklopnou lavici na korbě vozu. Dodejme, že jde o nejvzácnější a nejdražší variantu jinak masové Felicie.
Felicia Fun dostala přední nárazník s robustním rámem, nástavce prahů a blatníků, upravený zadní nárazník a také decentní spoiler. Oproti klasickému Pick-upu tak Fun měřila na délku 4 245 mm, o 130 mm více, a byl rovněž o 45 mm širší a o 25 mm vyšší. Typická jsou pro auto žlutá litá kola a emblém žáby s korunou. Ten se objevuje jak na bočních sloupcích, tak na potazích sedadel.

Během své kariéry se Škoda Felicia dočkala celé řady speciálních verzí a edicí. U tohoto modelu se v roce 1995 poprvé objevilo špičkové provedení Laurin & Klement. Moc dobře si pamatuji, jak se mi před lety kamarád chlubil, že ji měl, když jsem tehdy si v bazaru pořídila „normální“ tmavě modrou „feldu“.
Když v červnu 2001 sjela z výrobní linky poslední Škoda Felicia, zastavilo se počitadlo vyrobených kusů na úctyhodné hodnotě 1 401 489 vozů. Svou robustnost, konstrukční odolnost i všestrannost potvrdila Škoda Felicia i v motoristickém sportu, když se mezi lety 1995 až 1997 účastnila Mistrovství světa v automobilových soutěžích, kde se pravidelně prosazovala i v celkovém pořadí.
K pohonu provedení Škoda Felicia Kit Car sloužily čtyřválce o objemu 1,3, 1,5 a později i 1,6 litru, přičemž posledně jmenovaný agregát dokázal tým Škoda Motorsport vyladit až na 174 koní. Škoda Felicia Kit Car během své soutěžní kariéry získala pověst spolehlivého a skvěle ovladatelného vozu – podobně jako její běžní sourozenci, kteří věrně slouží dodnes.
(S využitím podkladů automobilky Škoda Auto)