Fiat Tipo 6616 si jen tak nekoupíte

Zatímco aktuální model Fiat Tipo můžete pořídit nový bez pár korun za tři sta tisíc, ojetý Fiat Tipo 6616 jen tak nekoupíte. Jde totiž o ozbrojené obojživelné lehké obrněné vozidlo s pohonem na všechny čtyři kola ze sedmdesátých let, které bylo vyrobeno pro potřeby italské vojenské policie a v počtu 52 exemplářů (podle některých zdrojů jen 40) bylo od roku 1975 přiděleno obrněným mobilním praporům „carabinieri“.
Jeden z mála dochovaných Fiatů Tipo 6616 italských carabinieri je vystaven v soukromém muzeu nedaleko Rimini: Foto: FAEI.cz

Dnes už tento lehký ozbrojený obrněnec v armádě na Apeninském poloostrově neslouží, podle některých informací ale tři stroje zůstaly v provozu jako „strážci“. Do současných dnů je uživatelem vozidla peruánská armáda, která si pořídila nejméně 70 kusů z celkem 185 vyrobených vozidel typu 6616 (pozn. aut. – podle Janes´s Defence Weekly bylo celkem vyrobeno 300 vozidel). Na počátku 80. let minulého století bylo také několik desítek těchto Fiatů dodáno do Kaddáfího Libye a do Somálska.

Italové nasadili ozbrojený Fiat Tipo např. během mírové mise v Libanonu v letech 1982-1983. Málo se ví o tom, že vozidla byla použita v období teroristických hrozeb k „vnějšímu dohledu“ věznic s maximální ostrahou.

Pár exemplářů 6616 bylo rozmístěno v Janově během summitu zemí G8 v červenci 2001, který se pro Itálii stal naprostou katastrofou. Během třídenních protestů odpůrců globalizace s tisícovkami nasazených policistů se stovky lidí staly obětí policejního násilí a dokonce došlo k zastřelení jednoho z aktivistů.

V letech 1980 až 1981 peruánská armáda nakoupila 70 vozidel Fiat Tipo 6616 vyzbrojených kanónem Rheinmetall MK 20 Rh 202 20 mm a dvěma kulomety ráže Browning M1919 7,62 mm. Po modernizačním programu byly nainstalovány dva protitankové odpalovače raket HJ-73C „Hongjian“ (vylepšené čínské kopie sovětské AT-3 „Sagger“) a byly modernizovány systémy řízení palby. Foto: Marcomogollon, CC BY-SA 3.0

Obojživelný obrněný vůz Tipo 6616 (4 × 4), jehož využití se předpokládalo zejména pro průzkumné účely, vznikal od konce 60. let minulého století na základě společného vývoje italských společností FIAT (později Iveco Defence Vehicles) a Oto Melara.

První z nich byla odpovědná za trup, automobilové komponenty a finální kompletaci, druhá za věž a výzbroj. Šlo především o automatický kanón ráže 20mm Mk 20 Rh 202 od německé firmy Rheinmetall a kulomet(y) ráže 7,62 mm. Je třeba dodat, že vozidlo sdílí mnoho automobilových součástí s čtyřkolovým obrněným transportérem Fiat Tipo 6614, který se v letech 1977-1985 také licenčně vyráběl v Jižní Koreji pro potřeby tamních ozbrojených sil (celkem v počtu 400 kusů).

První prototyp obrněného vozu Tipo 6616 byl dokončen v roce 1972 (stejně jako u Tipo 6614), po zkouškách byla italskou vládou zadána první objednávka na vozidla pro carabinieri a od roku 1975 byly nasazeny do služby.

Podle Wikipedie italské letectvo a pozemní armáda dříve používaly 124 „neozbrojených“ obrněných vozidel Fiat Tipo 6614. Uživateli byli a nebo dosud jsou v Latinské Americe Argentina (25 strojů armáda, 50 policie) a peruánská armáda (15), v Africe Libye (200), Somálsko (270) a nikým neuznaná Somalialand (tucty) a Tunisko (150), v Asii pak Jižní Korea (400) a Vietnam (24). Licenční korejské KM900 se vyráběly v Asia Motors v letech 1977-1985 a operovaly jen na Korejském poloostrově. Reprofoto: military-today.com

Trup 6616 i 6614 byl vyráběn v italském Bolzanu ze svařované oceli o jednotné tloušťce 8 mm (některé zdroje uvádějí pancéřování o síle 6-8 mm), tedy relativně tenkém pancíři ve srovnání s ostatními vozy stejné třídy té doby. Ten stačil tak k ochraně posádky před lehkými palnými zbraněmi. Zatímco u ozbrojené verze tvoří osádku řidič (na přídi vlevo) a dva muži ve věži (velitel a střelec), neozbrojená 6614 může přepravovat až desetičlenný výsadek.

Pohyb vozidla zajišťuje v zadní poloze umístěný přeplňovaný dieselový motor Fiat Model 8062.24 o výkonu 162 koní (119,4 kW) Převodovka je pětistupňová a má jednu rychlost pro zpátečku.

Na silnici vozidla dosahují rychlosti až 100 km/h s dojezdem 700 kilometrů, ve vodě plavou, poháněna koly, rychlostí 5 km/h a doplavou (pouze v tzv. klidných vodách) do vzdálenosti 20 kilometrů. Na rozdíl od většiny ostatních podobných obrněných automobilů 6614/6616 nevyžadují kvůli svému tvaru a konstrukci vlnolam na přední straně trupu. Příprava pro plavbu znamenala v podstatě pouze zapnutí útorových čerpadel a natlakování ponořených mechanických součástí.

PSALI JSME:
Bude se věž pro nová bojová vozidla pěchoty vyrábět v Česku?

Technicko-taktická data
Posádka: 3 muži (verze 6616), 1-2 muži a 8-10 výsadek (verze 6614)
Délka: 5,37 m
Šířka: 2,5 m
Výška: 2,03 m (verze 6616)
Hmotnost: 8 tun (8,5 t verze 6614)
Motor: přeplňovaný dieselový Fiat Model 8062.24
Výkon: 162 koní (119,4 kW)
Převodovka: Pětistupňová, plus jedna rychlost zpět
Pohon: 4×4
Rychlost: 100 km/h na souši, 5 km/k ve vodě
Dojezd: 700 km na souši, 20 km ve vodě
Max. sklon: 60 %
Pancéřování: 6-8 mm
Výzbroj: ve výrobní verzi automatický kanón Rheinmetall Mk 20 Rh-202 20 mm ráže 20 mm, až dva kulomety ráže 7,62 mm (další prototypy měly různé typy věží a kanónů)

PSALI JSME:
Proč Řecko buduje nejpočetnější armádu?

Sdílet:
  1. To pancéřování je opravdu trapné na dnešní dobu kdy to prostřelí většina automatů s průbojnou municí. Podle mě mají dnes tyhle stroje mít pancéřování které odolá ráži aspoň 20mm ale tohle 🙂 papírák do toho by mě nikdo nedostal .

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru