Naštěstí existuje forma vyřazení z registru vozidel odevzdáním registrační značky do depozitu, která vám tuto úsporu umožní. A také můžete tento fígl použít k ukončení pojistné smlouvy, u níž jste prováhal výpovědní termín. Není to nijak složité, ale najde se pár lákadel, jimž je dobré se vyhnout.
1. Pokud chcete odstavit plně funkční auto, vyplatí se najít vhodné místo a dát si práci s údržbou. Na pojistném ušetříte, když si předem sjednáte pojistku jen na vybrané měsíce nebo omezený počet kilometrů, zatímco povinné ručení neplatíte jen v případě, když dočasně odevzdáte RZ odstaveného vozidla do depozitu.
2. Odevzdání značek probíhá na jakémkoli obecním úřadě s rozšířenou pravomocí, při dočasném vyřazení z registru je maximální doba 18 měsíců, zatímco minimální není stanovena. Značky se pak vyzvedávají na tomtéž úřadě, žadatel se prokáže platnou STK a novým povinným ručením.
3. Dočasné vyřazení vozidla je jedním z důvodů k okamžitému zániku pojištění. Nové povinné ručení či havarijní pojistku můžete uzavřít teoreticky hned druhý den za lepších podmínek u jiné pojišťovny.
Tím prvním je snaha nechat nepoužívané auto na pár měsíců na ulici a netrávit čas úředním jednáním. Kromě toho, že dlouhodobě odstavené auto je lákadlem pro zloděje i okolní domácí kutily, neujde obvykle ani pozornosti sousedů, když jim zabírá parkovací místo nebo brání v provozu, a ti nahlásí podnět ke správnímu řízení na obecní úřad. Ten majitele obvykle vyzve, aby vozidlo do dvou měsíců zprovoznil či přesunul, hrozí i odtah.
Až do loňska platilo, že ani vozidlo po léta evidentně nevyužívané nebylo podle zákona vrakem a bylo složité je odtáhnout. Loni v dubnu začala platit novela, podle níž odstavené vozidlo s déle než půl roku propadlou technickou nemá na veřejné komunikaci místo.
Odtahují se už i vozidla, která se nedají označit za vrak, ale jsou zjevně technicky nezpůsobilá k provozu na pozemní komunikaci. Čemuž můžete napomoci sami tím, když z odstaveného vozu odmontujete (byť dočasně, pozn. aut.) registrační značky.
Odstavit neznamená zapomenout
Plně funkční vozidlo je nejlepší dlouhodobě odstavit v garáži, případně na jiném zastřešeném a větraném místě, a další dobrou volbou je oplocený pozemek a použití plachty, protože povětrností vlivy se na stavu vozu zřetelně podepisují. Plachta však zdaleka není jediný doporučený projev péče o delší dobu nepoužívané auto.
Vůz by měl stát na rovném a suchém plácku bez trávy. Umýt a očistit by se měla i místa, která automatická myčka neošetří, následuje ošetření laku a pryžových částí, promazání zámků. Důkladně se čistí také interiér, především od zbytků jídla, které mohou plesnivět a přilákat nevítané návštěvníky.
Dlouhodobě se parkuje bez zařazené rychlosti a zatažené ruční brzdy, u starších vozidel bez akumulátoru, s nádrží zaplněnou zhruba z poloviny (při obnovení provozu co nejdříve dočerpat), u ostřikovačů mít nemrznoucí kapalinu. Když sundáváte kola, nenechte auto dlouhodobě stát podepřené za prahy. Při kontrole (alespoň jednou za měsíc) je dobré zkontrolovat, zda neunikají kapaliny.
Povinné ručení je povinné
A jak je to se slevou za pojištění a povinné ručení za dlouhodobě nepoužívané auto? Pojištění je možné si sjednat jen na vybrané měsíce nebo omezený počet kilometrů. S povinným ručením je to jinak, protože je musíte platit i za vozidlo, které nepoužíváte, ale máte registrované. Řešením je tedy zažádat o vyřazení z registru. To znamená zamířit na libovolný obecní úřad s rozšířenou pravomocí a odevzdat tam registrační značky.
Kromě dokladů osobních a od vozidla tedy musíte s sebou přinést obě značky. Vyplnit žádost je celkem jednoduché, pozornost si vyžádá hlavně správná volba, zda žádáte o trvalé nebo dočasné (nejvýše na 12 + 6 měsíců) vyřazení vozidla z registru. Budete také muset nahlásit adresu místa, kde bude vůz odstaven. Zatímco značky se odevzdávají na libovolném obecním úřadě, vyzvedávat si je pak musíte na tom samém.
Uložit třeba na jediný den
S potvrzením o odevzdání registračních značek do depozitu (tato skutečnost je vyznačena ve velkém techničáku) zamíří žadatel co nejdříve do pojišťovny, protože nyní může okamžitě odstoupit nejen od havarijního pojištění, ale také povinného ručení.
Povinné ručení se sice musí zrušit písemně, ale vyplatí se tento krok pojistit osobní návštěvou. Pojišťovna následně bez zbytečné prodlevy vrátí žadateli poměrnou část zaplacené roční pojistky. Zatímco při dočasném uložení registrační značky do depozitu je maximální doba stanovena na 18 měsíců, minimální určena není. Což lze využít mj. k rychlé změně pojišťovny bez povinnosti dodržet předepsané výpovědní lhůty.
Vyřazení vozidla z registru je totiž jedním z důvodů k okamžitému ukončení pojistné smlouvy. Při vyzvedávání značky z depozitu však už musíte předkládat potvrzení o novém povinném ručení, které si mezi tím můžete sjednat za výhodnějších podmínek.
Pozor na platnou technickou
Na tomto manévru lze tedy vydělat tak, že uspořím několik měsíců pojištění, když vozidlo skutečně odstavím. Anebo je mohu vyřadit z registru jen na jeden den nebo několik dní, které využiji ke sjednání lepších pojistných podmínek u jiné společnosti.
V obou případech je však nutné si dát pozor na termín technické kontroly odstaveného vozu, protože při vyzvedávání značek je nutné doložit také její platnost. Jestliže by technická vypršela během doby, co jsou registrační značky uložené v depozitu, museli byste auto nechat na STK odvézt odtahovou službou. Bez platné prohlídky s ním žádném případě nesmíte vyjet na silnici.
Naproti tomu i vůz dočasně vyřazený z registru můžete prodat a převést na jiného majitele, nebo změnit svoje osobní údaje, které jsou uvedené v dokladech od vozidla.
Nevím, zda je legální jakkoli upravovat SPZ, i kdyby šlo jen o přeškrtnutí znaku EU.
To je pořád psaní o pojištění a co to stojí peněz, ten depozit také není zdarma, ukončení pojistné smlouvy také není okamžitě, pak ten problém – kde může být odstavené auto bez SPZ a mnoho dalšího.(nemluvě kolik úředníků je k tomu potřeba). Třeba Italové mají pojistku za oknem a pokud tam není- a je auto na komunikaci-je to hodně drahé. Ale jinak žádné další starosti. Nejezdím- neplatím. Jenže tady by spousta úředníků a jejich provizních kolegů přišla o peníze a tak je tu jen spousta administrativy a pojištěných aut které ani nejezdí. Nebo když vlastníte víc aut (ač odstavených mimo komunikaci) a nemůžete jet všema najednou – musíte platit pojistku ???
Řešení ve Švýcarsko je tzv. Wechselnummer. Ale nesmite mimo země.
Auto bez registračních značek nesmí stát na nesoukromém pozemku, taková je legislativa.
Fígl na pojišťovnu? Dejte značku auta do depozitu.Opět článek o ničem
Článek k ničemu. Autor vůbec neví, jaká pravidla dnes platí.
Depozit neexistuje, jmenuje se vyřazení vozidla z provozu. Je třeba odevzdat RZ a ORV I (dříve SPZ a OTP – malý TP). Kde se vyřazené vozidlo nachází a jaký je účel jeho využití se hlásí až 1 rok po vyřazení.
Tzv. trvalé vyřazení vozidla z provozu se dnes nazývá Zánik vozidla a je podmíněno doložením potvrzení o ekologické likvidaci.
Autor by se měl urychleně dovzdělat a tento článek rychle stáhnout nebo uvést na pravou míru.
A v čem je ten fígl na pojišťovnu?? Dát SPZ do depozitu je úplně normální a legální
Fígl byl, nalákat nás titulkem na kliknutí na hloupý článek s mnoha faktickými chybami a nepřesnostmi.
Autor nezmínil -evidenční kontrolu- nutnou pro přepis vozu v depozitu….
Depozit se u většiny aut nevyplatí: Není zadarmo, je tím spojena cesta na úřad a čas. Čistě ekonovicky: Mám povko za 3000,- na rok.Listopad až únor nebudu jezdit.Tím ušetřím 750,- na pojistce. 2x na úřad dejme tomu 150,-/na hodinu. Cena depozitu, jednání s pojišťovnou taky něco zabere a ve výsledku ušetřím kolik 80,-? A čím levnější pojištění, tím depozit ztrácí smysl.Já mám motorky pojištěný okolo 60,-/rok a depozit pro mě nemá smysl…. Článek o ničem…
Já si myslím, že po vyřazení vozidla z provozu nezaniká havarijní pojištění. Pořád jsem majitelem vozidla, i když s ním nesmím jezdit.
Depozit stojí 200 Kč. Jen by mě zajímalo,pojištění motorek 60 Kč, co to je za motorky, na jakých RZ a u které pojišťovny. Díky.
A vyzvednutí z depositu dalších 200,- takže osobák se na méně než 2 měsíce vůbec nevyplatí vyřazovat.
vyzvednutí z depozitu je zdarma-já neplatila nic
vyzvednutí z depozitu je zdarma
No, to je článek na úrovni člověka, jehož gramotnost mu nedovolí ani tyto nejtriviálnější úkony uskutečnit. Jinými slovy, Cement radí cementovi. V předposlední větě dosaďte místo „c“ písm. „d“ .
Havarijní pojištění zrušit uložením značek do depozita samozřejmě nelze, pouze povinné ručení. Auto se může poškodit, i když je někde zaparkované. Záleží na pojišťovně, ale ta se bude jistě cukat.
Naboural jsem auto a jelikož mám ještě jedno to samé, chci si ho ponechat na náhradní díly, jenže mi ho neodhlásí bez ekologické likvidace. Tak jsem dal značky do depozitu asi natrvalo.
Zapisy o depozitu urcite nebudou pusobit dobre pri pozdejsim prepisu.