Když vůz jede po suchu, hroty se přizpůsobují povrchu a do pneumatiky zajíždějízdroj: Jindřich Kolomazník

Finové vyvíjejí revoluční hroty na zimní pneumatiky. Mají být jako sněhová kočka

Finský producent pneumatik Nokian Tyres ve svém vývojovém středisku za polárním kruhem nazvaným White Hell (Bílé peklo) podle informací FAEI.cz vyvíjí další revoluční typ hrotů pro zimní pneumatiky nové generace.

Už ty současní mají výhodu, že drží stopu a vykazují brzdnou na sněhu a ledu obdobnou, jako když řidič zvládá náročné situace na mokré silnici. Zároveň neničí asfalt, pokud jedou zrovna na silnici bez sněhu, protože jejich uložení v pneumatice je pružné. Nové hroty by měly tuto přednost ještě více podtrhnout. Něco jako sněhová kočka.

To by byla i velká úleva pro přírodu a motoristy, protože by odpadla potřeba solit a sypat silnice ostrým štěrkem, který podle odhadů zkracuje životnost i moderních aut až o polovinu.

Jenže solení a sypání je velký byznys.

Zákon, jenž nereaguje na vývoj, přitom hroty u nás zakazuje. Je ještě z dob, kdy na gumách byly v podstatě hřebíky. Jak ukazují snímky z Bílého pekla, v zařízení 300 km za polárním kruhem, hroty se neustále vyvíjejí.

Navíc jiný tvar mají pneumatiky uprostřed a jiný na kraji. Propočítává se a testuje každý sklon hrany hrotu. Když vůz jede po suchu, hroty se přizpůsobují povrchu a do pneumatiky zajíždějí. Nokian Tyres jsou v zimních gumách jedničky, a tak není divu, že drží tempo a pracují na dalším typu hrotu, který by měl být představen v roce 2019.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *