Firemní vozový park v Česku? Podle „lídra datového trhu“ patří Jihočeský a Jihomoravský kraj mezi deset největších neleasingových společností

Názor
Společnost Imper CZ, která se prezentuje jako lídr v práci s otevřenými daty a jejich interpretací, tento týden zveřejnila tiskovou zprávu o firemním vozovém parku v ČR. Dočtete se v ní například, že „v České republice bylo („byly“ – pozn. aut.) během uplynulých padesáti let zaregistrováno (zaregistrovány pozn. aut.) přes 2 miliony firemních automobilů“, ale už se nedozvíte, kolik firemních automobilů po českých silnicích aktuálně jezdí. Zprávu si můžete přečíst na konci článku v původním znění.
Pokud Imper CZ považuje za firemní vozidla i ta, která používají vyšší územně správní celky, pak rozhodně nelze věřit údaji v infografice, že v roce 1959 v tehdejším Československu představoval firemní vozový park 395 aut a o rok později téměř dvojnásobek, když na začátku 60. let minulého století jezdil v tuzemsku více než milion vozidel. Zdroj: Imper CZ

Jen to, že vloni přibylo do firemních vozových parků více než 200 tisíc vozidel. Přesná čísla bohužel nejsou většinou zřejmá ani z přiložené infografiky. Ale pozor! Imper za „firemní vozidla“ považuje i vozy, které používají např. příspěvkové organizace, státní organizace a také kraje včetně hlavního města Prahy a jeho městských částí.

Ze statistik ministerstva dopravy je přitom zřejmé, že vloni byly zaneseny do Centrálního registru vozidel 573 tisíce dopravních prostředků – od motocyklů až po traktory. Jen osobních vozidel v Česku vloni jezdilo více než 5,7 milionu. Od „lídra v práci s otevřenými daty“ by jeden očekával, že se dozví, kolik z toho je firemních, pakliže informuje o firemním vozovém parku v Česku. Nedozví.

Imper bohužel důsledně míchá jablka s hruškami a přestože podle svých slov „disponuje kompletní databází všech firemních vozidel v ČR, u kterých eviduje značku, typ, rok výroby, IČ vlastníka, jeho velikost, adresu a další data“, zřejmě neumí rozlišit, co je „firma“, tedy podnikatelský subjekt, a co ne. Jako třeba vyšší územní samosprávný celek (kraj).

Zdroj: Imper CZ

A nerozlišuje také mezi druhy vozidel, tedy zda jde o osobní vozy, autobusy nebo traktory. Takže „Top 25 značek dle počtu evidovaných vozidel“ otevírá Škoda a uzavírá Zetor…

Z prezentovaných dat společnosti Imper CZ, která v infografice odkazuje na databázi Merk.cz, je zřejmé, že selhala metodologie. A tím pádem je zpochybněna většina prezentovaný dat. Příkladem budiž tabulka „Top 10 firem s největším vozovým parkem – neleasingové společnosti“, kde jsou akciové společnosti Škoda Auto a Strabag jedinými skutečně komerčními firmami.

Lesy České republiky a Česká pošta jsou státní podniky, Správa železniční dopravní cesty je státní organizace, Ředitelství silnic a dálnic ČR je příspěvková organizace, ČEZ Distribuce spadá pod polostátní ČEZ… Ale zařadit mezi deset největších „neleasingových společností“ také Jihočeský a Jihomoravský kraj? Bohužel to není vtip.

Zdroj: Imper CZ

Na selhání metodologie ukazuje i tabulka „Top 10 právních forem s největším vozovým parkem“, kde je na pátém místě obec nebo městská část hl. města Prahy (Subjekt Kraj a hl. m. Praha disponuje přes 6,5 tisíci vozidly, obce a městské části Prahy vlastní více než 34 tisíc vozidel – citace z tiskové zprávy), ale zřejmě zde měly být uvedeny dohromady všechny kraje včetně Prahy. Přece už s přihlédnutím na to, že Jihočeský a Jihomoravský jsou mezi deseti největšími „neleasingovými společnostmi“.

A pokud Imper CZ považuje za firemní vozidla i ta, která používají vyšší územně správní celky, pak rozhodně nelze věřit údaji v infografice, že v roce 1959 v tehdejším Československu představoval firemní vozový park 395 aut a o rok později téměř dvojnásobek, když na začátku 60. let minulého století jezdil v tuzemsku více než milion vozidel.

Smutné je, že některá tuzemská média se nerozpakují takovou tiskovou zprávu od lídra trhu slovo od slova převzít (včetně gramatických chyb), navíc ji vydávat za svou redakční analýzu a ještě se pod ní podepíše celým svým jménem někdo z redakce. Jako v tomto případě Zdeněk Kulhánek z webu ekonomickymagazin.cz. Na originální zprávu a infografiku se můžete podívat níže.

Reprofoto: FAEI.cz

Tisková zpráva společnosti Imper CZ ze dne 6. června 2019

Firemní vozový park v ČR: Nejvíce auty disponují s. r. o., mají i nejmladší flotilu

V České republice bylo během uplynulých padesáti let zaregistrováno přes 2 miliony firemních automobilů. Kromě krizového roku 2009 jejich počet neustále roste – jen v loňském roce přibylo do firemních vozových parků více než 200 tisíc vozidel. Nejmladšími vozidly disponují firmy s obratem nad 200 milionů, přičemž nejčastěji volí značku Škoda. Vyplývá to z nejnovějších údajů společnosti Imper CZ, která je lídrem v práci s otevřenými daty a jejich interpretací.

Největšími vozovými parky disponují s.r.o
Nejvíce firemních vozidel v České republice vlastní společnosti s ručením omezeným. Celkově se jedná o více než 50 % registrovaných vozidel. Podnikající fyzické osoby vlastní 19 % vozidel a akciové společnosti 17 % vozidel. Subjekt Kraj a hl. m. Praha disponuje přes 6,5 tisíci vozidly, obce a městské části Prahy vlastní více než 34 tisíc vozidel.

„Počet firemních aut stále roste, výjimku tvořil pouze rok 2009, kdy bylo kvůli ekonomické krizi v eurozóně zaevidováno o 19 % vozidel méně,“ doplňuje Tomáš Berger, CEO společnosti Imper CZ. „Další roky už ale opět pokračoval růst.“

Průměrně nejstarší vozidla patří družstvům, spolkům a zemědělským podnikatelům. Naopak nejmladší auta jsou evidována u společností s ručením omezeným a akciových společností. Nejmladší vozový park pak mají také společnosti s obratem nad 200 milionů korun, a od této částky platí přímá úměra, že čím vyšší obrat společnosti, tím novější automobily vlastní.

Nejvíce se kupují auta na leasing
Protože auto přejde do vlastnictví firmy až ve chvíli, kdy je plně splaceno, patří prvenství ve vlastnění firemních vozů leasingovým společnostem. Na čele žebříčku je leasingová společnost ŠkoFIN s 83 tisíci automobily, kterou následuje ČSOB Leasing s téměř 52 tisíci vozidly a MONETA Auto s necelými 45 tisíci vozy.

Mezi neleasingovými společnostmi je největším vlastníkem firemních aut ŠKODA AUTO, která zaujala v celkovém pořadí 21. příčku s necelými 5 tisíci vozy. Zajímavostí je to, že mezi neleasingovými společnostmi je na pátém místě Ředitelství silnic a dálnic, které se automobilismem a dopravou zabývá, ale v počtu firemních aut jej předběhly na druhém, respektive třetím místě, Lesy České republiky a SŽDC.

Nejoblíbenější značkou je Škoda
Suverénně nejoblíbenější značkou ve firemních vozových parcích je Škoda s celkovým počtem více jak 400 tisíc vozidel. Druhé místo patří značce Volkswagen v počtu 175 tisíc aut. Poslední značkou, která čítá více jak 100 tisíc vozidel ve firemních flotilách, patří značce Ford. První pětadvacítku uzavírá značka Zetor, hojně využívaná u zemědělců a v družstvech, která tak v žebříčku předstihla Mazdu nebo třeba Land Rover.

Data poskytla společnost Imper CZ s.r.o., která disponuje kompletní databází všech firemních vozidel v ČR, u kterých eviduje značku, typ, rok výroby, IČ vlastníka, jeho velikost, adresu a další data.

 

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Sberbank dosáhla nejlepšího výsledku ve své historii

Za prvních šest měsíců letošního roku Sberbank CZ dosáhla zisku po zdanění ve výši 274 mil. Kč, což je o 36 procent více než za stejné období předchozího roku. Informovala o tom tisková mluvčí banky Radka Černá …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru