„Oslovili jsme naše klienty a spolupracující firmy z celé republiky,“ přibližuje Tomáš Brabec, partner skupiny Apogeo. Největší část (63,8 % z nich) podle Brabce podniká v oblasti služeb. „Pokles objemu zakázek zaznamenalo 65,9 procenta oslovených, 29,5 procenta mělo a má problémy s cash flow,“ uvedla Tereza Svatošová, Payroll & HR Manager Apogeo Group.
Zredukovat v rámci úspor produkty jen na ty ziskové se rozhodlo 41,9 procenta firem, 45,2 procenta vyvíjí tlak na snížení nákupních cen od dodavatelů. O prodeji části firmy nebo přebytečného majetku uvažuje 22,6 procenta z nich, 6,5 procenta chce sáhnout ke zmenšení pobočkové sítě.
„Nejvíce odpovědí – 48,4 procenta – naznačilo chystané úspory na straně zaměstnanců,“ dodala Svatošová. Většinou podle průzkumu chtějí omezit zaměstnanecké benefity (35,5 %), variabilní složky mezd zredukuje 19,4 procenta oslovených, pouze 6,4 procenta chystá propouštění.
Outsourcing některých služeb podle průzkumu už nyní využívá 72,5 procenta subjektů. Největší podíl má IT (60 %), účetnictví (52 %), daně (48 %) a mzdy (46 %).
„Průzkum také potvrdil naše dosavadní zkušenosti v oblasti outsourcingu HR a personálních činností, kde zaznamenáváme rostoucí poptávku, využívá již nyní více než deset procent oslovených,“ konstatovala Svatošová.
Skutečnost, že firmy nesdílejí optimistický názor vlády na blízký vývoj české ekonomiky, připomíná i místopředsedkyně představenstva Asociace malých a středních podniků Pavla Břečková. Ministři podle ní vycházejí z odhadů růstu zejména německého hospodářství. „Tyto odhady jsou optimistické. Firmy jsou ale rozumné a v horizontu pár měsíců se zdráhají činit strategické kroky zvláště rozsáhlejšího investičního charakteru,“ uvedla pro Hospodářské noviny.
Závěry průzkumu potvrzují i zkušenosti Svazu obchodu a cestovního ruchu. Podle něj roste obava z klesající koupěschopnosti obyvatel.
„I na Vánoce bylo vidět, že lidi více spoří, podobného trendu se bojíme i teď po otevření obchodů v květnu,“ řekl prezident svazu Tomáš Prouza. Potvrdil také, že firmy se zbavují zbytných činností. „V lepším případě outsourcingem, v horším propouštěním,“ popsal.
Doplnil, že další neznámou je změna nákupního chování lidí. Teprve otevření obchodů podle Prouzy ukáže, nakolik zákazníci trvale přešli k on-line nakupování, nakolik se budou bát chodit do restaurací nebo jak moc budou při cestování preferovat ubytování v menších zařízeních oproti velkým hotelům. „To vše vytváří další nervozitu, protože to znemožňuje rozumné plánování,“ dodal.