Firmy dokáží generovat nové nápady, ale nedokáží je uvádět do praxe

Studie Cass Business School a společnosti VMware odhaluje problémy, se kterými se podniky potýkají při realizaci inovací. Neschopnost přetavovat nápady v nové produkty, služby a strategie potřebnou rychlostí vystavuje firmy riziku selhání. Vyplývá to z nové studie, kterou zpracovala ekonomická škola Cass Business School, která je součástí Londýnské univerzity, a společnost VMware, přední světový dodavatel cloudové infrastruktury a řešení pro podnikovou mobilitu. Studie se zabývá překážkami na cestě od vzniku nových nápadů po jejich realizaci v podnicích v Evropě, Africe a na Blízkém východě (region EMEA).

Studie s názvem Inovace v exponenciální ekonomice odhaluje potřebu změn v podnikové kultuře směrem k vyšší ochotě přijímat rizika a experimentovat, ale nedělat zbrklá rozhodnutí. Výsledkem dnešního nastavení je kultura, kde jsou více odměňovány iniciativy, které vedou k rychlému úspěchu, než iniciativy strategičtější, přestože mívají vyšší potenciální přínos.

„Bez inovací nemůže firma dlouho existovat, přitom k inovacím zpravidla není zapotřebí mnoho peněz ani investic. Potvrzuje to praxe, kdy start-upy pracují s velmi omezenými zdroji, říká Karel Červený, vysokoškolský učitel kreativity a inovací, který také řídí vzdělávací program Master of Business Creativity. „Na druhé straně velké korporace mají finanční sílu, ale chybí jim kreativita a proto si často kupují start-upy, aby nápady získaly. Pokud ale chtějí tyto nápady zhodnotit, nemohou při jejich realizaci plýtvat časem.“

Studie rovněž podtrhuje, že obchodní rozhodnutí jsou často měněna a vyčkávání s realizací na to, až bude nová myšlenka plně rozvinuta, může mít negativní dopady. Vzhledem k nepředvídatelnosti a rychlosti změn okolního prostředí si nemohou podniky dovolit čekat s přijímáním nových nápadů, dokud nebudou mít jistotu. Nové nápady musí zároveň být dostatečně flexibilní a dokázat se přizpůsobovat aktuálním prioritám a hrozbám – tedy spoléhat na experimentování a improvizaci namísto dovedení nápadu k dokonalosti a jeho následné celoplošné implementaci.

Autor studie, profesor Feng Li, který je vedoucím katedry řízení technologií a inovací na Cass Business School, k výsledkům studie uvedl: „Digitalizace nutí podniky k odlišnému způsobu uvažování o svém vnitřním uspořádání, o vzniku nových nápadů, jejich realizaci a měření úspěšnosti. Předvídat budoucí vývoj je těžké a u mnoha nových nápadů hrozí, že zastarají dříve, než stačí být uskutečněny. Náš výzkum ukazuje, že úspěšnost uvádění brilantních nápadů do praxe potřebným tempem je podmíněna třemi faktory – vedením, kulturou a technologiemi.“

Další důležité závěry studie:

  • Realizace kvalitních nápadů vyžaduje správné načasování – ke škodě může být, chopí-li se podnik nových příležitostí příliš rychle i příliš pomalu – a udržování strategického směru, aby nedocházelo k rušivému efektu „okouzlení novými hračkami“.
  • Změny v chování vyžadují, aby podniky transformovaly své strategie a cíle způsobem, který bude v souladu s hodnotami a postoji zaměstnanců, které jsou zakódované především na úrovni podvědomí.
  • Pro úspěch inovací je nevyhnutelné postupování rizik spojené s případným selháním. Mnoho tradičních systémů řízení rizik však tomuto účelu nevyhovuje. Prosté měření toho nejhmatatelnějšího – např. peněz a času investovaného do inovací nebo výsledků inovací v podobě počtu nových produktů – může inovace brzdit. Metody měření by se měly měnit spolu se strategií, aby nedocházelo k tomu, že nové nápady budou zavrhnuty dříve, než stačí demonstrovat svůj přínos pro podnik.

Byznys plán v digitálním světě musí být přizpůsobitelný vývoji podmínek na trhu a konkurenci – lpění na něm za každou cenu obvykle nekončí dobře,“ říká Joe Baguley, technický ředitel společnosti VMware v regionu EMEA. „Dosahování solidních obchodních výsledků vyžaduje inovativní myšlení a schopnost nové myšlenky uvádět do praxe, často velmi rychle. To lze pouze v kultuře podporující inovace, kde lidé vědí, jak svými nápady přispívat a jak je realizovat. A nástrojem k tomu je technologická platforma, pomocí níž lze vyvíjet, spravovat a provozovat aplikace v libovolném cloudu a na libovolném zařízení, a která umožní experimentování, zvýší akceschopnost a zrychlí implementaci.“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Stravenkové karty chce přes polovinu lidí, počet uživatelů roste

Popularita elektronických stravenek v Česku prudce roste. Zatímco před třemi lety podle průzkumů společnosti Mastercard usilovalo o stravenkovou kartu pouze pět procent lidí, nyní by ji namísto papírových stravenek chtělo plných 58 procent Čechů. Výrazně přitom roste i počet reálných uživatelů karet. Jen jejich …

Češi investují do nákupu ojetin na splátky stále vyšší částky

Čeští řidiči využívají příznivé ekonomické situace, rostoucích platů a také širokých možností financování k pořízení lepšího automobilu, než jaký by si pořídili ještě před několika lety. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu, a to na 260 tisíc korun. Zvýšila se také …

Infolinka ČSOB umí nově komunikovat i s neslyšícími

Infolinka ČSOB umí nově komunikovat i s osobami, které trpí vadami sluchu. Neslyšící nebo nedoslýchaví klienti mohou využít telefonický kontakt podporovaný online simultánním přepisem. Ten odstraňuje komunikační bariéru mezi klientem a operátorem linky, je časově vysoce efektivní a zajišťuje klientovi rovnoprávný …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru