Firmy se snaží o etičtější a odpovědnější používání umělé inteligence, zjistila studie

Devadesát dva procent firem, které jsou lídry ve využívání AI školí své technologické experty v oblasti etiky. 74 % z nich hodnotí výstupy AI každý týden, říká zpráva společností SAS, Accenture Applied Intelligence, Intel a Forbes Insights.

Nová studie ukazuje, že vedoucí představitelé firem ve svých organizacích podnikají kroky k zajištění odpovědného používání umělé inteligence (AI). Většina těch, kteří již AI používají – což nyní znamená 72 % organizací po celém světě – školí své technologické experty v oblasti etiky (70 %) a má ve svých firmách etické výbory pro používání AI (63 %).

Lídři v oblasti umělé inteligence kteří hodnotí její používání ve svých organizacích jako „úspěšné“ nebo „velmi úspěšné“ se také starají o odpovědné používání AI. Téměř všichni (92 %) školí své technologické odborníky v oblasti etiky, v porovnání se 48 % ostatních uživatelů AI.

Tyto poznatky jsou založeny na globálním průzkumu mezi 305 hlavními představiteli firem, z nichž více než polovina jsou vedoucí pracovníci v IT, vedoucí pracovníci v oboru technologií nebo vedoucí pracovníci v oblasti analytiky. Provedením studie nazvané “ AI Momentum, Maturity and Models for Success (AI a pokrok, zralost a modely úspěchu),” byla společnostmi SAS, Accenture Applied Intelligence a Intel pověřena společnost Forbes Insights, která ji prováděla v červenci 2018.

Podle této zprávy má nyní AI reálný dopad na životy lidí, což klade důraz na důležitost silného etického rámce kolem jejího používání.

Organizace začaly řešit témata a obavy z toho, co slýcháme, že by AI mohla způsobit, jako je např. neobjektivní a nespravedlivé zacházení s lidmi,“ řekla Rumman Chowdhuryová, odpovědná vedoucí za AI v Accenture Applied Intelligence. To jsou sice pozitivní kroky, organizace se však musejí posunout za hranice etických kodexů AI, které jsou v duchu Hippokratovy přísahy neublížit. Musejí mít normativní, konkrétní a technické směrnice pro vývoj systémů AI, které jsou bezpečné, transparentní vysvětlitelné a odpovědné – abychom se vyvarovali nežádoucích důsledků a problémů s dodržováním pravidel, které by mohly ohrožovat jednotlivce, firmy i společnost. Vědci specializovaní na data již tyto směrnice netrpělivě očekávají.“

Lídři v oblasti AI si také uvědomují silné propojení mezi analytikou a úspěchem AI. 79 % z nich uvádí, že analytika hraje u AI v jejich společnostech hlavní nebo ústřední roli, v porovnání s pouhými 14 procenty těch, kteří zatím z využívání AI nemají žádný prospěch.

Ten, kdo AI již využívá, si uvědomuje, že úspěch v AI znamená úspěch v analytice,“ uvedl Oliver Schabenberger, vedoucí sekce operations a technologií v SAS. „Pro tyto lidi hraje analytika v AI hlavní roli.“

Dohled nad AI nemá volitelný charakter

Navzdory zprávám, které se k nám dostávají a tvrdí, že AI pracuje samostatně a bez lidského zásahu, výzkum ukazuje, že si lídři AI uvědomují, že dohled nad těmito technologiemi je a bude nutností. Téměř tři čtvrtiny (74 procent) lídrů AI uvedlo, že pečlivě provádí dohled nejméně na týdenní bázi v podobě kontrol nebo hodnocení výsledků (skupina méně úspěšných v zavedení AI: 33 procent). Kromě toho 43 % lídrů v oblasti AI uvedlo, že jejich organizace má během kontrol zaveden proces pro odlišné či sporné výsledky, které kontrola odhalila (u skupiny méně úspěšných v zavádění AI: 28 procent).

Přesto se ve zprávě uvádí, že procesy dohledu budou muset urazit ještě dlouhou cestu, než budou držet krok s pokroky v technologiích AI.

Schopnost porozumět tomu, jak AI funguje a jejím rozhodovacím procesům, umožňuje budovat důvěru a účinný lidský dohled, uvedla Yinyin Liu, vedoucí sekce datových věd v Intel AI Products Group. Budování důvěry potřebné pro široké přijetí AI bude trvat ještě dlouho. Důležitá v tomto ohledu bude transparentnost a odpovědnost.

Je pochopitelné, že společnosti podnikají kroky v oblasti etiky AI a zajišťují dohled nad AI, protože vědí, že vadný výstup by mohl mít dalekosáhlé důsledky. Z organizací, které již AI používají nebo ji plánují používat, 60 % uvedlo, že mají obavy z důsledků rozhodnutí řízených AI na vztah s jejich zákazníky – například že jejich činnosti nebudou vykazovat dostatek empatie nebo že jim budou zákazníci méně důvěřovat.

Další klíčové poznatky z výzkumu:

• Celkem 72 procenta organizací na celém světě nyní používá AI v jedné nebo více oblastech byznysu.

• Více než polovina (51 %) uživatelů AI uvedla, že u nich bylo využívání AI opravdu úspěšné – jako hlavní přínosy respondenti uvedli přesnější prognózy a rozhodovací procesy, větší úspěchy při získávání zákazníků a větší produktivitu v organizaci.

• Téměř polovina (46 %) uživatelů AI uvedla, že jejich organizace zavedla AI v plném rozsahu, v jednom i ve více případech využití.

• Respondenti, kteří nejsou ve vedení firmy, měli větší tendenci vidět dopady AI pozitivně: Více než polovina (55 procent) vedoucích, kteří nejsou ve vedení firmy uvedla, že jejich úsilí v oblasti AI bylo „úspěšné“ nebo „velmi úspěšné“. Stejně odpovědělo pouze 38 procent představitelů nejvyššího vedení firmy.

• Mnoho organizací vidí výhodu pro své zaměstnance v tom, že se budou moci zaměřit na úkoly na vyšší úrovni. Šedesát čtyři procent souhlasí nebo zcela souhlasí, že již vidí dopady v tom smyslu, že se zaměstnanci díky AI budou moci více soustředit na strategičtější úkoly než na ty operativní.

Nicméně téměř 20 procent identifikuje „odpor ze strany zaměstnanců kvůli tomu, že se obávají, že přijdou o své pracovní místo“ jako výzvu patřící k jejich úsilí v oblasti AI. Kromě toho 57 % souhlasí nebo zcela souhlasí s výrokem: „Máme obavy z dopadů AI na zaměstnanecké vztahy (např. že by se zaměstnanci mohli cítit ohroženi nebo přetíženi.)“

“Jako u každé nové technologie, která se rychle rozvíjí, se zde vyskytnou problémy a výzvy, které bude nutno překonat,“ řekl Ross Gagnon, ředitel výzkumu ve Forbes Insights. „Příležitosti, které AI nabízí, se ale zdají být nekonečné, od provozní efektivity po větší produktivitu a příjmy. Otázka, kterou by si vedení firem mělo položit, není, zda AI využívat, ale jak rychle ji zavádět.“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Blíží se uzávěrka soutěže Kanceláře roku

Registrace do soutěže Kanceláře roku, která oceňuje výjimečné kancelářské interiéry, jsou v plném proudu. Do 20. prosince 2018 můžete zaregistrovat vaši firmu a získat jedinečné ocenění, které vám přinese mnoho …

Praha upadá do krize nájemního bydlení, v jeho důsledku roste výše nájmů

Krize bydlení v Praze se přesouvá ze segmentu výstavby a prodeje nových bytů do segmentu nájemního bydlení. Poukázal na to včera na Fóru Zlaté koruny Martin Vachek, předseda představenstva Asociace developerů České republiky. Nájemné v posledních měsících rostlo, a stejný trend lze očekávat i v dalších letech. …

Za zboží či služby nezaplatil včas každý šestý Čech

Šestina plateb za nakoupené zboží či služby nedorazila letos k obchodníkům včas nebo vůbec. Z aktuálních výsledků celoevropského průzkumu platební morálky pro společnost EOS KSI navíc vyplývá, že více než dvě třetiny českých dlužníků neměly v době pořízení na danou věc peníze. Polovina je v platební neschopnosti …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru