Firmy v Česku se obávají zpomalení poptávky. Tuzemská ekonomika má svůj vrchol za sebou

Malé a střední firmy se začaly obávat slabší poptávky po zboží a službách a zmírnila se i jejich chuť investovat. Naproti tomu vzrostl zájem rozšiřovat podnikání. Vyplývá to z tzv. Indexu očekávání firem, který pravidelně sleduje náladu manažerů a podnikatelů formou průzkumu. V porovnání mezi čtvrtletími poklesl o 11,8 bodu na 20,1 bodu.
Malé a střední firmy se začaly obávat slabší poptávky po zboží a službách a zmírnila se i jejich chuť investovat. Ilustrační foto: Pixabay

„Ve firmách vidí jako největší problém pro zpomalení v Česku ochlazení v německé ekonomice a vnímají i nejistoty spojené s brexitem. Příznivé ovšem je, že investiční aktivita je nadále vysoká a takřka pětina firem počítá s rozšiřováním svého podnikání,“ uvedl Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB.

Zvýšení poptávky pro nejbližší čtvrtletí očekávalo 44 procent dotazovaných, zatímco ještě před půlrokem to bylo ještě 60 procent firem a podnikatelů. Zhoršení poptávky v mezičtvrtletním srovnání pak předvídalo 29 procent firem. „Z našich dlouhodobých dat vyplývá, že nejpesimističtější odhady objemu poptávky jsou obvykle právě ve čtvrtém kvartále,“ poukázal Manda.

Zdroj: Index očekávání firem, ČSOB

Očekávaný vývoj

Podle hlavního ekonoma ČSOB Martina Kupky šel loni vývoj indexu z velké části na vrub přetrvávajících globálních nejistot, napjatého domácího trhu práce a nevypočitatelného vývoje kurzu koruny.

S rozšířením svého stávajícího podnikání počítalo pro příštích dvanáct měsíců 19 procent podnikatelů a živnostníků. Předání, utlumení nebo omezení podnikání naproti tomu plánovalo pouze osm procent respondentů, dalších 69 procent chtělo rozsah podnikání zachovat.

„Spokojenost s celkovou ekonomickou situací v Česku opětovně vyjádřilo 71 procent zástupců malých a středních a firem a živnostníků. Za zmíněným Německem firmy dále mezi hlavními negativními faktory pro letošní vývoj v Česku jmenují nejčastěji nedostatek zaměstnanců a s tím spojený příliš rychlý růst mezd,“ upozornil Manda.

Zdroj: Index očekávání firem, ČSOB

Spokojení spotřebitelé i obchodníci

Index očekávání firem dnes doplnila zveřejněná data Českého statistického úřadu (ČSÚ) k maloobchodním tržbám za prosinec a za celý rok 2018. Hlavním vítězem v maloobchodních tržbách byly podle hlavního ekonoma společnosti BH Securities Štěpána Křečka internetové obchody, kterým vzrostly tržby o 19,8 procenta.

„V loňském roce jsme prožili pozitivní ekonomickou spirálu. Rychlý růst mezd vedl k růstu spotřeby. Díky tomu se navýšily maloobchodní tržby, což posléze umožnilo obchodníkům zaplatit rostoucí mzdové náklady. Ve finále tak mohla být většina spotřebitelů i obchodníku spokojena,“ komentoval údaje statistiků.

PSALI JSME:
Podniky začínají propouštět, český průmysl padá do mizérie

Kam až bude ekonomika padat?

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund, tak optimistický není. Podle něj maloobchod potvrzuje, že tuzemská ekonomika má svůj vrchol za sebou. Otázkou dne podle ekonoma je, kam až bude padat.

„Maloobchod bez automobilového segmentu v roce 2018 přidal 4,8 procenta. Jde o solidní výsledek, který však poprvé od roku 2014 nepřekonal hranici pěti procent. To potvrzuje, že ekonomika jako celek má svůj vrchol za sebou. Zvláště pesimistický je pohled na vývoj automobilového segmentu, který se loni poprvé od roku 2012 propadl,“ upozornil Kovanda.

„V letošním roce maloobchodní tržby v ČR dále zpomalí, protože na spotřebitele budou v rostoucí míře doléhat obavy z růstu cen a z celkového makroekonomického oslabování, včetně rostoucího rizika propouštění“, vysvětlil ekonom.

Zavřít reklamu ×
  1. Trh je přesycen automobily.Navíc boháči teď prožívají velké dilema jestli koupit drahé auto se spalovacím motorem nebo raději koupit elektro.Co když však elektro upadne v zapommění a přejde se během 5 let na plyn?Raději teď každý vyčkává.Já mám jasno,prodám auto s lpg a koupím auto na cng,i kvůli poloviční ceně dálniční známky.

Napsat komentář: Amundsen Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?