FlixBus od roku 2013 mění způsob, jakým miliony lidí cestují po Evropě. Je totiž kombinací technologického start-upu na internetové platformě a klasického dopravce. Umožňuje jednoduchou rezervaci, nabízí komfort a bezpečné cestování za dostupné ceny.
První autobusy zeleného dopravce dorazily do Prahy už roku 2014, jen rok poté, co v Mnichově FlixBus vznikl. Oblíbenost Prahy, jako destinace, s sebou velmi brzy přinesla i myšlenku podnikání v domácí dopravě v Česku.
Od samého počátku firmu FlixBus vede Pavel Prouza, který připomíná náročné první dny: „Rozjezd vnitrostátních linek byl první dny i týdny vyčerpávající, byli jsme pod drobnohledem médií i konkurence, ale bleskově jsme zvládli vychytat mouchy spojené s tak komplexním projektem. Jsem rád, že se teď mohu ohlédnout a konstatovat, že se českému FlixBusu podařilo vyrůst a dospět.“
Pražský přestupní uzel na Florenci je jedním z nejdůležitějších bodů na mapě FlixBusu ve střední Evropě. Za jeden týden v létě odjede z Florence více než 1 400 zelených autobusů.
Z nuly na stošest (destinací)
První spoje FlixBusu propojily od 17. srpna 17 českých měst. Cestování FlixBusem přineslo českým cestujícím několik novinek, na které si brzy zvykli. Šlo především o dynamickou cenotvorbu, známou tou dobou výhradně z nákupu letenek. Tato forma prodeje zvýhodňuje časné kupující. Ceny v několika startovních kategoriích jsou vždy velmi výhodné.
Na palubě autobusů si cestující mohou užít ničím nerušenou cestu na příjemných sedadlech s velkým prostorem pro nohy, samozřejmým standardem je kvalitní Wi-Fi připojení zdarma i toaleta. Absolutní novinkou byla možnost sledovat svoji cestu online díky GPS sdílení polohy a možnost kompenzace CO2 emisí.
V současné době je v Česku možné cestovat FlixBusem až do 106 destinací. Značka v České republice aktuálně provozuje největší komerční síť autobusových spojení. Na přímém spojení jezdí autobusy českých dopravních partnerů také do 110 zahraničních destinací.
V rámci celé sítě FlixBus spojuje i tak vzdálená místa jako jsou Tallinn, Lyon, Pisa, Bukurešť či Bělehrad. S jedním přestupem se cestující dostanou až do Madridu, Manchesteru nebo Istanbulu. Za pět let své existence uvedl český FlixBus do provozu 43 linek po Evropě i v Česku.
První léta ve znamení expanze a překonání celosvětové pandemie
Od svého vstupu na trh se FlixBus netajil touhou vytvořit velmi kvalitní síť meziměstských spojení. Navázáním spolupráce s novými partnery se podařilo brzy stabilizovat rozsáhlou nabídku. FlixBus se v Česku opírá o spolupráci s domácími dopravními partnery. Jejich autobusy za dobu pěti let provozu ujely 37,5 milionu kilometrů a přepravily přes pět milionů cestujících.
Podnikání Flixu je postavené právě na spolupráci s místními malými a středními dopravci. FlixBus se stará o marketing a prodej jízdenek, dopravci zajišťují dopravní prostředek a řidiče.
Česká pobočka spolupracuje s těmito dopravci z Česka, Slovenska a Maďarska: Umbrella Mobility, Daftour, Blaguss, Blue Bus, Umbrella Services, GumDrop, Turancar, H+S Bussi, Alva Tour, Tourbus, Infinitours, Five Stars a HCC. Za dobu své existence partnerské autobusy FlixBus CZ ujely neuvěřitelných 37 586 647 kilometrů a přepravily 5 009 990 cestujících.
Jízdenky na FlixBus mohou cestující od počátku provozu pořídit celou řadou způsobů: V mobilní aplikaci či na webovém prohlížeči www.flixbus.cz a také v kamenné prodejněFlixBusu (v Praze na Ústředním autobusovém nádraží na Florenci a v Brně na stanici před hotelem Grand).
Dále v některé z více než 550 cestovních agentur, či přímo u řidiče, kde je možné platit hotovostí i platební kartou. Jen pracovníci českých prodejen Flixu obsloužili za pět let existence přes 650 tisíc zákazníků. Agentury zprostředkovaly cestu dalším 770 tisícům cestujících.
Už pět let přináší FlixBus zákazníkům možnost jednoduchého, pohodlného a velmi dostupného cestování. Z toho více než dva roky byly ve znamení omezení kvůli pandemii covid-19. Pavel Prouza dává důraz na letošní velký návrat k cestování:
„Covidové roky naplno prokázaly sílu našeho obchodního modelu, kdy jsme byli schopni extrémně rychle reagovat na pokles poptávky. Navzájem jsme se podrželi s našimi dopravci a letos naplno sklízíme plody návratu cestujících.“
FlixBus do budoucnosti chystá celou řadu novinek. Mezi ty nejzásadnější patří změna pohonného systému autobusů. Flix si vzal za zásadní závazek svoji kompletní dekarbonizaci. Již několik let se pracuje na vývoji dálkového autobusu s pohonem na vodíkové baterie.