Vrcholí tak napětí mezi Katarem a FIFA (Mezinárodní federací fotbalových asociací), které se stupňuje po řadu měsíců. V konzervativní muslimské zemi je prodej alkoholu striktně zakázán, s výjimkou nejdražších hotelů a zvláštních zón při pobřeží. Pro FIFA je rozhodnutí Kataru „políčkem“, a to z více důvodů.
Zaprvé, komplikuje sponzoring amerického Budweiseru. Velká americká pivovarnická skupina patří je klíčovým sponzorům šampionátů. Její příslušný kontrakt s FIFA zní na 75 milionů dolarů, což je v přepočtu takřka 1,8 miliardy korun. Počítala s tím, že bude své pivo prodávat právě i při zápasech.
Rozhodnutí Kataru ovšem rozhořčí nejen stěžejního sponzora, nýbrž i fanoušky, kteří už nyní soptí nad klimatickými podmínkami v Kataru a rozličnými organizačními restrikcemi. Pořadatelé šampionátu navíc mají jen méně než 48 hodin, aby se překvapivému výnosu katarských pohlavárů přizpůsobili ještě před zahajovacím výkopem turnaje.
Jde však o „políček“ ještě z jiného důvodu. FIFA totiž už evidentně nemá organizaci šampionátu plně v rukou. Katar vykazuje poměrně vysokou míru nezávislosti až svévole.
V širším smyslu jde o „políček“ nejen organizaci FIFA, ale celému Západu. FIFA, a tedy i klíčoví sponzoři z řad západních korporací byli ochotni změnit zažité tradice a pořádat a financovat šampionát konaný na sklonku podzimu, jen aby vyšli vstříc Kataru a jeho klimatickým podmínkám. Kontroverzní rozhodnutí přitom měla provázet rozsáhlá korupce.
Naopak Katar je zjevně neúplatný. Alespoň v tom smyslu, že ze svých tradic a zásad – jako je prodej alkoholu na stadionech – na rozdíl od Západu slevit nehodlá.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com