Frankfurtskou tabulku slev využijete i při reklamaci zimní dovolené

Pokud cestovní kancelář nebo zprostředkovatel zájezdu nedodrží to, co bylo při nákupu dovolené slíbeno, má zákazník nárok na slevu z ceny. Platí to pro zájezdy po celou dobu roku, tedy i pro zimní dovolenou na horách. K úspěšné reklamaci nestačí jen důkazy, důležité je ji včas podat nejpozději do třiceti dní po konci zájezdu.
Reklamovat na zimním zájezdu lze v podstatě vše, co bylo slíbeno, ale nebylo dodrženo. Jiný hotel, nebo jinou vzdálenost od sjezdovky, vybavení pokoje atd. Foto: Pixabay

Občanský zákoník zaručuje klientům cestovních kanceláří, že jim musí být poskytnuty přesně takové služby, které byly uvedeny ve smlouvě o zájezdu nebo které byly přislíbeny v nabídce v katalogu nebo na internetových stránkách pořadatele, zda jde o letní či zimní dovolenou není podstatné. Takže pokud je pro vás u letní dovolené klíčovým parametrem vzdálenost hotelu od moře, v zimě to bývá vzdálenost od sjezdovky.

„Pokud si například zákazníci objednají ubytování v konkrétním hotelu, který má být přímo u sjezdovky, ale jsou ubytování v hotelu jiném, horším a vzdálenějším, mohou zájezd reklamovat a žádat slevu. Ta se obvykle pohybuje od 5 do 25 procent z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků. Kromě toho mohou požadovat také proplacení nákladů na dopravu na sjezdovku, které v souvislosti s uvedenými komplikacemi vznikly,“ vysvětluje právník Mgr. Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.

PSALI JSME:
Nelíbí se vám náhradní hotel? Tak si zůstaňte na letišti!

Německá tabulka není v Česku závazná, ale…

Doporučené výše slev při reklamacích služeb cestovních kanceláří – tak se dá shrnout obsah tzv. Frankfurtské tabulky, na jejíž znění se mohou odvolávat němečtí turisté již od roku 1985. V Česku však není závazná a může tak sloužit především jako vodítko při mimosoudním vyrovnání. Proto se ji vyplatí znát (psali jsme).

Z historie jsou totiž známy případy, kdy k jejímu znění přihlédl Nejvyšší soud, k němuž se odvolali nespokojení turisté. Cestovní kancelář i soudy nižších instancí jim totiž odmítly přiznat slevu za to, že např. nedostali pokoj s objednaným výhledem na moře. Měly za to, že stačí, když dostane zpět jen příplatek za takový pokoj. Nejvyšší soud však s takovým výkladem nesouhlasil.

PSALI JSME:
Mimosoudní řešení je hledání oboustranně přijatelné dohody

Jak zimní dovolenou reklamovat?

Reklamace zimní dovolené je v podstatě stejná, jako při reklamování letního zajedu. Obvykle se doporučuje zaslat cestovní kanceláři písemnou reklamaci včetně kopií účtenek za dodatečné náklady a vyčkat na její vyjádření. Jestliže postoj cestovní kanceláře či pořadatele bude negativní nebo žádný, je vhodné reklamaci urgovat. A když se ani po opakovaných urgencích protistrana nevyjádří, může se poškozený zákazník obrátit na právníka či advokátní kancelář anebo na soud.

Přestože někoho může napadnout obrátit se na Českou obchodní inspekci (ČOI), nemá to smysl. Podle zákona na ochranu spotřebitele i podle ustanovení občanského zákoníku totiž o vyřízení reklamace rozhoduje pouze poskytovatel služeb, v tomto případě pořadatel zájezdu. Také vám to připadá jako postavené na hlavu? „Česká obchodní inspekce není v tomto případě oprávněna jakkoliv zasahovat, neboť v dané oblasti nemá dozorové ani rozhodovací pravomoci,“ uvádí ředitel středočeského a pražského inspektorátu ČOI Jan Štěpánek.

Nicméně i ČOI je možné zapojit o řešení trablů se službami cestovní kanceláře zapojit: Jen je třeba zvolit ten správný postup. Nikoli tedy „reklamovat zamítnutou reklamaci“, ale obrátit se na inspekci s žádostí o mimosoudní vyřešení sporu.

PSALI JSME:
Zamítnutou reklamaci dovolené u ČOI nereklamujte

Důkazy? Fotky, nahrávky a výpovědi, ale i katalog

Aby však bylo reálné odškodnění za reklamaci zimní dovolené získat, je třeba zajistit důkazy, které vady zájezdu skutečně dokazují. Důkazním materiálem mohou být fotografie a videonahrávky či výpovědi svědků. Lidé by však neměli zapomínat také na uchování nabídky, na základě které byl zájezd zakoupen, např. snímek webové stránky, konkrétní katalog od cestovní kanceláře či leták propagující zimní dovolenou.

Reklamovat na zimním zájezdu pak lze v podstatě vše, co bylo slíbeno, ale nebylo dodrženo. Jiný hotel, nebo jinou vzdálenost hotelu od sjezdovky, vybavení pokoje (např. toaleta měla být na pokoji, namísto toho je společná pro patro), stravování (např. namísto teplých servírovaných večeří je pouze studený raut), vybavení hotelu (např. měl být k dispozici vnitřní bazén, ale byl uzavřen), služby hotelu (např. pro děti měl být animační program, ale nebyl).

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.