
Tehdejší uvolněná atmosféra z vozu doslova čiší. Krásná dvoudveřová karoserie spojila eleganci s každodenní použitelností, aniž by se soustředila na kdovíjak sportovní projev. Právě od toho se odrazila dvojice designérů Škoda Auto, která navrhla vizi novodobého provedení kupé MBX. Pro případné zájemce se patří dodat, že automobilka nemá v plánu tuto vizi uvést do sériové výroby.
„Naše pojetí je sice celkově sportovnější, ale stále má takový přátelský vzhled. Moderní sportovní auta bývají často až příliš agresivní, vozy ze 60. a 70. let přitom působily elegantně, někdy až roztomile. A to jsem chtěl zachovat,“ říká Antti Savio, který pracoval na exteriéru tohoto designového cvičení.
Rozhodně nejde o žádné retro, přesto i vnější design využívá určité odkazy na původní model. K nim patří například vyvýšená pozice světlometů nad kapotou nebo lomení boků zhruba v polovině jejich výšky. Originální je, stejně jako u původního vozu, i pojetí zadního sloupku karoserie.
„Koncept nemá klasické zadní okno, což přináší více místa pro zavazadla a zároveň dodává vozu sportovnější a kompaktnější vzhled. Umožnila to instalace kamery,“ říká exteriérový designér Savio, který pochází z Finska a označuje se za milovníka kompaktních kupé s tříprostorovou karoserií sedanu ze 60. a 70. let. V Mladé Boleslavi už působí zhruba 17 let.

„Chtěli jsme zachovat podstatu auta, to, co představovalo ve své době. Nebylo to žádné sportovní náčiní, šlo o elegantní auto pro aktivnější život,“ přidává se David Stingl, čtyřiadvacetiletý exteriérový designér, který absolvoval studium designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a navrhoval především interiér vize Škoda 1000 MBX.
Stingl začínal navrhovat rovnou s digitálním skicováním ve 3D prostoru, což je jeho doména. „Nejprve jsem pracoval se samotnou architekturou interiéru, až pak jsem řešil vzhled,“ popisuje svůj postup. Výsledkem je působivý interiér, který nabízí nebývalou kombinaci sportovní elegance a praktičnosti. Je to opravdový Modern Solid crossover.
Díky přenesení podstaty auta do dnešní doby je Škoda 1000 MBX ve stylu jazyka Modern Solid vlastně takový crossover, i když tak na první pohled nevypadá. Stingl totiž přišel se zcela originálním pojetím interiéru s uspořádáním sedadel v konfiguraci 2+2.
Přední sedadla jsou díky ploché podlaze elektrické platformy, kterou by moderní vize mohla mít, propojena do pohodlné široké lavice, zadní dvě sedadla jsou samostatná a po vzoru sedaček v kině mají vzhůru výklopné sedáky. Zároveň vůz dostal originální řešení dveří otevíraných proti sobě, což zajišťuje skvělý přístup do interiéru.

Dvojice designérů pracovala na své vizi 1000 MBX v průběhu zhruba tří až čtyř týdnů. „Scházeli jsme se alespoň dvakrát týdně, především abychom prodiskutovali propojení interiéru a exteriéru. Chtěli jsme se ujistit, že vytváříme něco, co odpovídá současné filozofii značky Škoda,“ říká Savio.
Sám začínal první nápady skicovat doslova na útržky papíru, ten zásadní prý přišel u sklenky vína v baru: „Požádal jsem obsluhu o kousek papíru a propisku a myšlenku si načrtl,“ říká Savio s tím, že dál už ideu rozvíjel na počítači ve formě 3D modelu.
„V našem pojetí je MBX kupé s uspořádáním 2+2, které lze snadno přeměnit na dvoumístný vůz s nebývalými přepravními schopnostmi,“ popisuje využití auta Stingl. Po vyklopení zadních sedáků vzhůru se dozadu vejde nejen velké množství zavazadel, ale třeba také jízdní kolo nebo jiné vybavení.
„Je to auto, které má posádce umožnit vyjet na výlet a nebát se objevovat. Nemá to být jen zábavné kupé jako druhé auto do rodiny, cílem je nabídnout nebývalou každodenní použitelnost,“ říká Stingl. Proto má vize i vzduchové odpružení, které umožňuje měnit světlou výšku vozu: V nejnižší poloze mu dodává sportovní vzhled, v té nejvyšší zase umožní zdolat polní cestu či usnadní manipulaci s nákladem.

Palubní desku zpracoval David Stingl do podoby proskleného oválného tubusu, do kterého je promítán obraz. Tvar oválu se konzistentně opakuje napříč interiérem, najdeme ho tedy například na volantu či originálních hlavových opěrkách.
Vše vychází z původního pojetí přístrojového štítu u historické předlohy. Podobně jako ta, ani moderní vize 1000 MBX nemá středovou konzolu. Chromované prvky originálu nahradily jednoduché grafické detaily podpořené ambientním osvětlením po vzoru aktuální designové filozofie Modern Solid.
Škoda 1000 MBX
Elegantní kupé Škoda 1000 MBX je odvozené od sedanu 1000 MB. Ten byl prvním vozem Škoda se samonosnou karoserií a zároveň měl revoluční blok motoru vyráběný tlakovým litím hliníku. Provedení s dvoudveřovou karoserií, bezrámovými dveřmi a bez středového sloupku karoserie se do výroby dostalo v roce 1966, a to jako 1000 MBX s motorem o objemu 988 ccm a výkonem 42 koní.
V roce 1968 přišla silnější verze 1100 MBX s motorem o objemu 1 107 ccm a výkonem 52 koní. Už o rok později však automobilka výrobu těchto vozů ukončila. A protože vznikaly v počtu pouze několika kusů denně, celkem jich vzniklo jen 2 517. Výkonnější provedení 1100 MBX bylo v menšině a jde tedy o jeden z nejvzácnějších sériových modelů značky.












