V některých oblastech postižených nedávnými povodněmi již byly dodávky plynu obnoveny, avšak jinde rozsah poničení sítě a zdevastované komunikace postup prací výrazně komplikují. I přesto GasNet plánuje, že do konce října bude většina domácností a firem v povodněmi postižených oblastech znovu napojena na plyn. Případně firma uvažuje zajistit náhradní zásobování plynem.
Jeseník a jeho okolí je z pohledu provozu plynárenské sítě nejvíce zasaženým místem. „Jde o největší poškození plynovodní infrastruktury, které jsme kdy na našem distribučním území zaznamenali. Voda vytrhala velké množství plynovodních přípojek, sesuvy půdy obnažily a zpřetrhaly velkou část potrubí pod zemí,“ vysvětluje Petr Koutný, ředitel provozu sítě společnosti GasNet.
„Jen v Jeseníku strhly rozvodněné řeky všechny nadzemní přechody pro plyn kromě jednoho. Ničivé povodně vyřadily z provozu celkem 278 kilometrů potrubí, a u dalších 374 km potrubí musíme provést jejich mimořádnou kontrolu,“ doplňuje Koutný s tím, že pro splnění termínu bude klíčová spolupráce s dalšími správci sítí a komunikací nebo vodních toků a také součinnost na straně odběratelů.
Přesto se plynařům z GasNetu daří každý den připojovat další odběratele. „Jen v samotném Jeseníku jsme už obnovili dodávku pro téměř 1 800 odběrných míst. Zprovoznili jsme dodávky pro jesenickou nemocnici, Centrum sociálních služeb, dětské centrum nebo pro Schrothovy léčebné lázně v Dolní Lipové. Plyn už mají také v Jindřichově a Nových Losinách,“ shrnuje Petr Koutný.
Práci na obnově dodávek v těch nejvíce zasažených lokalitách ale podle plynařů výrazně komplikuje mimo jiné stav podloží. Ničivé povodně odnesly doslova celé silnice a chodníky. Nové plynovody tak často nemají technici kam bezpečně uložit. Oprava navíc mnohdy zahrnuje i technologicky velmi náročné odčerpávání vody ze zaplaveného potrubí.
I přes extrémně obtížné podmínky je cílem GasNetu obnovit dodávky plynu pro většinu domácností na Jesenicku do konce října. Opravy v nejvíce postižených lokalitách, jako Mikulovice nebo Česká Ves, se mohou, jak firma upozornila, protáhnout až do listopadu. Obnovu pracovníci GasNetu koordinují s místními úřady, se kterými jsou v pravidelném kontaktu.
„Je to velmi ambiciózní plán. V takto složitých podmínkách musíme počítat i s řadou nepředvídatelných faktorů. Splnění termínu navíc nezávisí jen na naší práci. Současně proto připravujeme i varianty náhradního zásobování plynem z přistavených zásobníků se stlačeným nebo zkapalněným plynem,“ odhaluje detaily plánu ředitel provozu sítě společnosti GasNet.
„Distribuční společnost zajišťuje provoz plynárenské soustavy, která končí před hlavním uzávěrem plynu (HUP). Distributor zajistí opravu a zprovoznění plynovodního potrubí atd. ale odběrná plynová zařízení (plynové spotřebiče jako kotel nebo sporák, domovní rozvody plynu) jsou už v majetku vlastníka nemovitosti, který také odpovídá za jejich provoz,“ doplňuje mluvčí firmy Tomáš Pernis.
Stav domovní instalace, která byla pod vodou, podle něj musí vždy zkontrolovat odborná firma: Plynoservis nebo instalatérská či topenářská firma, která případně zajistí opravu plynových zařízení v potřebném rozsahu. „Pokud lidé ucítí typický zápach plynu, měli by vždy kontaktovat pohotovostní a poruchovou linku plynařů na telefonním čísle 1239,“ doporučuje Pernis.