Giving Tuesday a Black Friday? 95 milionů versus sedm miliard

Darovat na dobrou věc, nebo nakoupit kupu zlevněného zboží? Světový den štědrosti a dobrých skutků Giving Tuesday se každý rok koná jako protipól nákupního šílenství na Black Friday. Asociace společenské odpovědnosti proto přináší srovnání toho, kolik Češi průměrně darují na dobročinné projekty, a kolik naopak utratí za produkty, které často ani nepotřebují.
Během šesti let už Češi darovali v rámci Giving Tuesday více než 270 milionů korun a vykonali nespočet dobrých skutků. Zdroj: Asociace společenské odpovědnosti

Podle odhadů utratí český zákazník během Black Friday přibližně pět až šest tisíc korun. Naproti tomu průměrný roční dar na dobročinné projekty se pohybuje kolem 500 korun. Ukázal to nový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, která v Česku od roku 2016 zastřešuje mezinárodní den dobrých skutků, ve světě známý jako Giving Tuesday.

„Češi mají možnost zamyslet se nad tím, kam posílají své finance, dokazuje to i částka 95 milionů, která se během loňského Giving Tuesday na dobročinné projekty vybrala. Proti ní stojí až sedm miliard utracených na Black Friday,“ vysvětlila Lucie Mádlová, zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti, a odkázala se na zjištění ČTK.

Z jednoho dne plného slev se v průběhu let stal týden nebo dokonce měsíc věnovaný nákupům a konzumu. Lidé nakupují zboží, které pak ale končí odhozené ve sklepě, vzadu ve skříni nebo dokonce na skládce, a to v mnoha případech s takzvanou falešnou slevou. Každoročně před nimi média varují, falešné slevy jsou pro Black Friday typické.

„Slevy se podle obchodníků vyšplhají až k 80 procentům, na českém trhu však dosahují skutečné slevy pouhých asi 19 procent. Obchodníci cenu zboží nadsadí a slevu vypočítají z této vyšší částky. Naproti tomu Giving Tuesday je místem, kde si každý najde sobě přirozenou formu pomoci u neziskových organizací nebo firem, ty pak využívání finančních příspěvků či materiální pomoci transparentně komunikují,“ doplnila Lucie Mádlová.

Češi nejčastěji nakupují oblečení, pak je věnují na charitu

Nákupní košíky plní kromě elektroniky na Černý pátek nejvíce oblečení, ve slevě je podle průzkumu e-shopu Glami plánuje nakupovat 55 procent Čechů. Výzkum Ipsos naproti tomu ukázal, že 45 procent Čechů darovalo v uplynulém roce na charitu právě oblečení.

„Pozitivní zprávou je, že se v uplynulém roce do nějaké dobročinné aktivity zapojilo 86 procent Čechů. Je tedy zřejmé, že ani v těžké době není Čechům dobročinnost lhostejná,“ dodala Markéta Kneblíková, manažerka komunikace Ipsos. A toto je jediný ukazatel, kterým Giving Tuesday Black Friday převyšuje, protože ve slevách v tyto dny naproti tomu nakupuje jen přibližně 60 procent české veřejnosti.

Pro mnoho lidí je Black Friday možností, jak si koupit nezbytné produkty, na které jim za normálních okolností financí nezbývá. A v současné nelehké situaci tomu tak bude pravděpodobně stále častěji. Ovšem mnoho z nás má možnost raději peníze, ale i čas jinak strávený u výkladních skříní, věnovat na dobrou věc.

Kolik Čechů se stane součástí letošního celosvětového dárcovského hnutí a které dobročinné aktivity podpoří, se veřejnost dozví už 29. listopadu. Datum konání Giving Tuesday je pohyblivé, slaví se od roku 2012 vždy první úterý po Dni díkuvzdání a první úterý po Black Friday. A od roku 2016 díky Asociaci společenské odpovědnosti také v České republice.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.