Pozor na jízdenky Českých drah!

Názor

Čas od času se to tak přihodí, že člověk musí sednout do vlaku. Podstatně levnější autobusová doprava nemusí mít ten vhodný přípoj právě do vesničky, kam potřebujete zajet. Takže běžný postup. Jízdní řády na internetu, čas odjezdu, čas přestupu, cena jízdenky. Pro ilustraci třeba z Prahy do jihočeské vesničky B. Má stát 127 korun. Dost výhodné, honem na nádraží!

Dopátrat se skutečné ceny jízdného ČD není vůbec snadné. Ilustrační foto: www.pixabay.com

Stejná suma se objeví i na displeji v prodejně jízdenek, pak ale něco přecvakne a pokladní žádá 169 korun. Na dotaz, proč ta změna, odpoví: „Máte nějakou slevu? Ne? Tak je to správně.“ Uf.

Hned ten den posílám e-mailový dotaz, proč informace o základním jízdném na internetovém portálu IDOS neodpovídá skutečnosti. Firma CHAPS, která web provozuje, odepisuje, že uvedené jízdné se vztahuje pro kategorii IN 25 (jedná se o druh slevové karty). Jak ta se do toho zamotala, je zatím záhadou.

Na moji reakci, že uvádět jako základní jízdné sazbu pro důchodce není normální, firma odepíše, že je to tak nastavené na přání klienta. Tím jsou České dráhy. A taky víte, jak to chodí s IT firmami. Většinou nechápou, na co se ptáte, a odpovídají na to, na co se neptáte.

Zkusím tedy oficiální návod. Ani po jeho přečtení nenajdu možnost, jak se zbavit slevové ceny, protože návod sice říká, že slevu lze vynulovat, ale žádné nulovací tlačítko na slevu u jízdného není. Vyžaduje delší bádání, že slevovou cenu sice lze nahradit normálním jízdným, ale musí se to udělat dřív, než se vyplní žádané spojení, což nutí zopakovat proces vyplňování jízdenky, který už jste jednou udělali. Že to nechápete? Nejste jediní. Firma CHAPS to zřejmě ví, a proto hned v prvním e-mailu doporučí otevřít si web Českých drah.

V rámci objektivity je třeba uvést, že na webu ČD je cena uváděna korektně. Web národního dopravce na své kalkulačce také docela upřímně poradí zvolit nějaké jiné spojení než se slevovou kartou ČD, pokud cestujete jednou za rok. Ale zjistit, že slevová karta IN 25 stojí 450 korun a čeká se na ni měsíc, vyžaduje dalšího poradce.

Zkoušení finanční gramotnosti klientů bych se nadál spíš od soukromých dopravců. Od ČD, které by bez podpory daňových poplatníků už dávno zkrachovaly, bych čekal, že se ke svým donátorům, běžným občanům, kteří se občas chtějí svézt vlakem, bude chovat normálně. Zatím to však vypadá, že na příští cestu vlakem bude lepší počkat než stát, který je zároveň majitelem ČD, přestane zdržovat a pustí na trasu do Českých Budějovic konkurenční Student Agency. Určitě bude levnější a hlavně upřímnější.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Měli by mít Češi na trhu práce přednost? V Česku už pracuje přes půl milionu cizinců

Analýza
Nadprůměrně pozitivní ekonomický vývoj Česka a vysoká životní úroveň, která je na obdobné té v západoevropských zemích. To jsou lákadla pro kvalifikované pracovní síly ze zemí severní, západní a jižní Evropy. Od našeho vstupu do EU v roce 2004 v Česku značně přibylo zaměstnaných cizinců z ekonomicky vyspělejších evropských zemí – za prací k nám přišlo 25 tisíc nových pracovníků.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru