Green NCAP: Konečně relevantní měřítko ekologičnosti aut

Co vlastně značí mít doma nebo ve firemní garáži zelené auto? Někoho napadne nízká spotřeba, ale tahle problematika je složitější. Jasný a přehledný rating by se docela hodil.
Ilustrační foto: Green NCAP

Organizace Euro NCAP (New Car Assessment Programme) je asi nejznámějším autorem žebříčků bezpečnosti nových modelů, i když v zámoří by asi nesouhlasili. Letos tato agentura přišla s novou divizí, zaměřenou na ekologii. Zkušební týmy se tak dívají především na emise a spotřebu. Ovšem docela zevrubně: V laboratoři se měří zplodiny při běhu zastudena, po zahřátí, v ekonomickém a sportovním módu a při jízdě na dálnici, pak jde každý vůz ještě na podobnou proceduru v reálném provozu.

Do budoucna se ovšem plánuje mnohem širší paleta prověrek. Do známkování, jež odpovídá tomu ve škole, bude zahrnut i vznik daného pohonného média, respektive se začne zkoumat celý proces zrodu vozu, jeho používání a následné likvidace. To je úplné novum, i když některé značky se už stejnou cestou vydaly i samy a v jejich výhledech se termíny CO2 neutrální výroba a podobně jen hemží. Potíž je přitom hlavně v tom, že takové elektromobily vyžadují řadu exotických surovin například z Afriky, kde si často s certifikací procesů moc hlavu nelámou.

V první skupině Green NCAP prověřil dvanáct modelů. Výsledky přinášíme zestručněné, maximem je pět hvězd v celkovém skóre, 10 bodů u Clear Air Indexu (emise) a 8,5 u Energy Efficiency, což je spotřeba. Mimochodem při jejím měření v laboratoři se používá proces náročnější než WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures).

PSALI JSME:
Nadnárodní výrobci potravin zatěžují životní prostředí nadbytečnou logistikou

Výsledky Green NCAP

BMW i3

75 kW, 250 Nm (newtonmetr – jednotka momentu síly, kroutícího momentu – pozn. red.)
*****
Clear Air Index  10
Energy Efficiency Index 8,5
Průměrná spotřeba na 100 km: 15,3 kWh

Hyundai Ioniq

88 kW, 295 Nm
*****
Clear Air Index  10
Energy Efficiency Index 8,5
Průměrná spotřeba na 100 km: 14,1 kWh

Volkswagen Up GTI

85 kW, 200 Nm
****
Clear Air Index  9,2
Energy Efficiency Index 6,7
Průměrná spotřeba na 100 km: 5,6 l

BMW X1 1.8d

110 kW, 350 Nm
***
Clear Air Index  9,4
Energy Efficiency Index 5,8
Průměrná spotřeba na 100 km: 7,4 l

Mercedes-Benz A 200

120 kW, 250 Nm
***
Clear Air Index  9,4
Energy Efficiency Index 5,2
Průměrná spotřeba na 100 km: 6,7 l

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (Euro 6d-Temp)

92 kW, 170 Nm
**
Clear Air Index  8,0
Energy Efficiency Index 4,4
Průměrná spotřeba na 100 km: 7,1 l

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (Euro 6b*)

74 kW, 174 Nm
Žádná hvězda
Clear Air Index  1,1
Energy Efficiency Index 6,6
Průměrná spotřeba na 100 km: 5,7 l

Audi A7 50 TDI Quattro
210 kW, 620 Nm
*
Clear Air Index  7,3
Energy Efficiency Index 2,5
Průměrná spotřeba na 100 km: 7,4 l

Volvo XC40 T5 4×4

182 kW, 350 Nm
*
Clear Air Index  6,8
Energy Efficiency Index 2,3
Průměrná spotřeba na 100 km: 8,6 l

Subaru Outback 2.5i 4×4

129 kW, 235 Nm
*
Clear Air Index  6,5
Energy Efficiency Index 1,8
Průměrná spotřeba na 100 km: 8,9 l

Volkswagen Golf 1.6 TDI (Euro 6b*)

81 kW, 250 Nm
Žádná hvězda
Clear Air Index  3,1
Energy Efficiency Index 6,7
Průměrná spotřeba na 100 km: 5,0 l

Fiat Panda 0.9 TwinAir (Euro 6b*)

62,5 kW, 145 Nm
Žádná hvězda
Clear Air Index  0,0
Energy Efficiency Index 6,0
Průměrná spotřeba na 100 km: 5,9 l

* Již neplatná emisní norma, tyto vozy se již neprodávají

PSALI JSME:
VW jede o sto šest, bruselský komisariát žije ve své bublině

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Chorvatská dovolená: Levný chleba, drahé pivo

Téma týdne
Pokud někdo bude chtít letošní letní dovolenou i přes koronavirová omezení strávit u moře, mezi nejdostupnější cílové země patří Chorvatsko. Stačí nasednout do auta a už zhruba za devět hodin můžete být u Jadranu. Na přelomu června a července jsme to zkusili. V Umagu a okolí jsme strávili týden. Přinášíme vám praktické informace z cesty a chorvatského pobřeží. V předchozích dílech jsme se věnovali cestě tam i …
Rolovat nahoru