Home office jako úspora času? Ano, ale není pro každého

Home office je v poslední době stále častěji nabízeným benefitem, v některých odvětvích se dokonce stává očekávaným standardem. Podle průzkumů by z domova ráda pracovala téměř polovina Čechů. Ve velkém tuto možnost využívají IT specialisté, hodně pomoci může také maminkám na mateřské dovolené. Určitě ale není pro každého. Kromě nesporných výhod má totiž i slabé stránky, které mohou zkomplikovat pracovní proces.
Práce z domova může hodně pomoci třeba maminkám na mateřské dovolené. Určitě ale není pro každého. Foto: Pixabay

Jako výhodu práce z domova lze vnímat především úsporu času, který normálně zaměstnanec stráví dojížděním. Práci doma lze navíc vykonávat klidně i v teplákách, takže odpadá čas věnovaný ráno úpravě zevnějšku. „Jako výhodu vnímám získaný čas, který bych jinak trávila přesunem do práce a naopak zase z práce. V případě, že využívám auto, je zde také úspora nákladů za cestu. Dále si práci mohu rozvrhnout dle toho, jak já chci. V případě potřeby mám možnost vyřízení osobních záležitostí,“ potvrzuje Petra Křížková z personálního oddělení realitní kanceláře CENTURY 21.

„Výhodou samozřejmě je, že si můžete práci naplánovat tak, jak vám to nejvíce vyhovuje. Jste spíše noční sova? Potom není problém pracovat až do pozdních večerních hodin a ráno si zase trochu přispat. Právě to mnoho zaměstnanců na home office láká,“ dodává Kateřina Prášilová, z projektu Jobstack.it.

Jako nevýhodu práce z domova je pak určitě třeba zmínit, že vyžaduje silnou vůli a sebedisciplinu. Mnoho lidí má totiž tendence k multitaskingu, tedy k dělání několika činností zároveň, což ve finále znamená, že se čas nešetří, ale plýtvá. Zabýváte-li se tedy pracovním úkolem a během toho vás několikrát napadne kouknout, co zrovna dávají v televizi, prohlédnout si facebook nebo třeba vyluxovat pod gaučem, stane se práce velmi problematickou. Bylo dokázáno, že multitasking je velmi neefektivní, a to proto, že navíc ubírá čas, kdy musíte přepnout své soustředění z jedné činnosti na druhou.

PSALI JSME:
Práci z domova mají raději zaměstnanci než jejich šéfové

Záleží na vykonávané pozici

„Pro častější práci z domova je potřeba dostatek vlastní disciplíny. Pokud ji člověk nemá, na výsledcích práce se to projeví. Což je například v menší firmě daleko těžší schovat,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier: „U kolegů z administrativy preferujeme spíše kancelář, ale pokud je pro home office dobrý důvod a člověk doma práci odvede, nevidím důvod, proč by musel striktně pracovat z kanceláře.“

Spíše negativně se však k práci z domova staví Petr Gürth, ředitel Snapbacks.cz: „Práce z domova je náročná na morálku. Je třeba si stanovit pevný režim a zkusit oddělit práci a ‚být doma’. Proto preferuji kancelář.“

Důležitým faktorem je také druh vykonávané práce, kdy samozřejmě existují taková zaměstnání, která je zkrátka nutné vykonávat z určitého místa. „Osobně si myslím, že některé pozice se nedají z domova vykonávat. Třeba grafik a IT snad ještě ano, chápu to a umožňujeme jim to. Ne všichni mohou pracovat z domu, někdy to zkrátka nelze. Třeba skladník by si musel domů vzít celý náš sklad, a to by asi nechtěl,“ vtipkuje Jiří Stabla, zakladatel Konopných lékáren.

PSALI JSME:
Zaměstnavatel bude moci kontrolovat, jak máte vytřeno v koupelně

Klíčem je správná komunikace

Pro práci z domova je nutné vytvořit si se zaměstnavatelem správný systém komunikace, aby byly správně a včas předávány důležité informace a srozumitelně zadávány úkoly. Každému vyhovuje něco jiného, ale e-mail je vhodný pro ty, kteří mají rádi vše jasně černé na bílém, telefon zas nabízí rychlá řešení. V každém případě je třeba si komunikační proces ujasnit, ideálně se jednou za čas sejít osobně, a hlavně počítat s tím, že při komunikaci na dálku mohou vznikat šumy a nedorozumění.

„Předpokladem pro home office nebo homeworking je, že jsou obě strany schopné komunikovat, uvědomují si možné problémy a umějí jim předcházet. Pokud pracujete v týmu, je třeba také efektivně vést komunikaci se všemi kolegy. Výsledky práce by tím zkrátka neměly strádat,“ říká Kateřina Prášilová.

Když se na problematiku podíváme z jiného úhlu, může se stát, že vám bude komunikace s vašimi kolegy nebo i jejich pouhá přítomnost chybět. Člověk je bytost společenská a práce z domova může způsobit, že vám zkrátka začne být smutno. S tím je potřeba počítat a najít si způsob, jak se pocitu osamocení vyhnout. Pokud nemáte možnost využít kancelář ve firmě, pro kterou pracujete, řešením bývají různá coworkingová centra nebo kavárny.

PSALI JSME:
Pracovat a bavit se? Víme, jak vybrat coworkingové centrum

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Zaměstnání

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jak v zaměstnání (ne)přijít o oblíbenou stravenku?

Poradna
Za kolik u vás v práci máte stravenky? Častá otázka svědčící o tom, že se tato nejoblíbenější zaměstnanecká výhoda může stát nejen konkurenční výhodou, ale i příčinou závisti. Zvláštní je, že málokdo se už zeptá, kolik přispívá zaměstnavatel, i když to je údaj důležitější. Stravenky jsou oblíbené proto, že se za ně dá pořídit nejen oběd, ale také z toho důvodu, že je to snad jediná zaměstnanecká výhoda, kterou …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru