
Nakolik vás zasáhla krize kvůli koronavirové pandemii?
Protože našimi největšími zákazníky jak v Česku, tak v cizině, jsou internetové ochody, nezasáhla nás krize nijak zásadně. Ale i tak jsme kvůli uzavření kamenných obchodů během pandemie o část obratu přišli. Myslím, že teprve nyní se ukáže, kolik prodejen zavře trvale.

Proč jste se rozhodli podnikat právě v hračkářském průmyslu?
V roce 1988 jsme s manželem odešli do Německa a prvotní myšlenka byla obchodovat s českým zbožím. Během prvních let jsme našetřili nějaké peníze na nákup zboží v Čechách a tehdy jsme se rozhodovali mezi sklem a dřevěnými hračkami. Hračky zvítězily, a tak začalo naše podnikání v hračkářském průmyslu.
Nyní je to již třicet let, co prodáváme naši značku Bino. Nejsou to jen dřevěné hračky, ale i z jiných přírodních materiálů. Později, to bylo v roce 2000, jsme koupili německou značku Mertens, ta slaví na trhu již sto let. Je to nejstarší značka mezi dřevěnými hračkami.
Jaká je v tomto oboru konkurence? Přibývá nových výrobců, nebo je to spíše naopak?
Konkurence je veliká, jako ve všech oborech. My vyvážíme zboží asi do čtyřiceti zemí a všude máme velkou konkurenci. Není lehké se prosadit, ostatní si dávají také záležet na kvalitě a hezkém designu. Výrobci přibývají, hlavně v Asii. V Česku jich naopak ubývá.
Na děti ze všech stran útočí reklama největších světových výrobců, jako je Mattel, Lego nebo Hasbro. Jak se mezi takovými giganty prosazujete?
Je to jiný druh hraček, než jaký nabízíme. Jsou to hlavně hračky z plastu s technickými funkcemi nebo stavebnice a doprovázejí děti do vyššího věku. Náš sortiment je pro malé děti. Od narození do šesti let. Snažíme se hlavně rozvíjet motoriku a kreativitu dětí, jejich vnímání ohledně tvaru, koordinace rukou a očí.
Máte stálou klientelu? Vrací se k vašim hračkám další generace?
Stálou klientelu máme a moc si toho vážíme. Jsou zákazníci, kteří u nás nakupují od samého začátku. Struktura zákazníků se ale postupně mění. Dříve jsme prodávali hlavně partnerům, kteří měli prodejny, nebo prodávali na trzích, ale teď jsou největšími zákazníky internetové obchody. Další generace se k našim hračkám vrací a vždy mě potěší, když od mladých maminek slyším, že naše hračky znají ze svého dětství a že něco mají ještě doma.
Existuje nějaký univerzální model na to, jak vytvořit oblíbenou hračku? Čím musí dítě zaujmout?
Univerzální model neznám, ale líbil by se mi… Protože máme hračky pro malé děti, tak musíme zaujmout rodiče a babičky. Hodně nám pomáhá, že znají tyto hračky ze svého dětství a považují je za základní hračky, které se nerozbijí, i když je dítě hodí na zem, a nijak neublíží, když je vezme do pusinky.
Proč stoupá obliba právě dřevěných hraček?
Obliba stoupá, protože jde o prověřené hračky, které tu byly již v mnoha generacích, a není to pouze moderní trend. Mnoho maminek i mladých babiček se v dnešní době zaměřuje na zdravý životní styl, bio potraviny, a proto volí i hračky z přírodního materiálu.