Ideální čas pro nákup ojetého auta? Letošní léto. Ceny klesly o desítky tisíc

Ceny ojetin mají nejspíš za sebou svůj vrchol a v posledních měsících bazarová auta významně zlevňují. A to navzdory tomu, že nabídka některých modelů se snižuje. Kdo si tedy na nákup ojetého vozidla počkal, může oproti loňsku ušetřit desítky tisíc korun. Ukazují to cenové analýzy, které Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytly společnosti Aures Holding (AAA Auto a Mototechna) a TipCars.

Podle skupiny Aures Holding dosáhly ceny ojetých vozidel na trhu svého maxima začátkem roku, od té doby postupně klesají. V červnu se ojetiny nejčastěji prodávaly za 189 tisíc korun, což je oproti lednu pokles o 26 tisíc. Klesá i cena nejoblíbenějších škodovek včetně nejpopulárnějšího modelu Octavia, ale i elektrického Enyaqu.

„Přestože ekonomická situace nejen v Česku, ale i v Evropě není zdaleka stabilizovaná, sekundární automobilový trh se postupně dostává z krize, a to i přes mírný pokles v nabídce, který pozorujeme poslední půlrok,“ informoval naši redakci Petr Vaněček, společný generální ředitel společnosti Aures Holdings, která monitoruje situaci na českém inzertním trhu již více než deset let.

Luxus zlevnil nejvíce

Průměrně se letos nabízí více než 120 tisíc aut, která měla nejčastěji najeto 156 tisíc kilometrů a byla deset let stará. Ceny letos padají především kvůli zlevňování nejžádanějších vozidel, mezi něž patří zmiňovaná Škoda Octavia.

„Nejdražší Octavie byla letos v dubnu, kdy stála nejčastěji 195 tisíc, v červnu cena klesla už na necelých 170 tisíc korun,“ uvedl Vaněček. Nejvíce však klesly ceny u nejdražších modelů. Například BMW X5 mohli zájemci sehnat nejčastěji o 90 tisíc korun levněji, konkrétně za necelých 400 tisíc.

Pokles cen je znatelný také u elektromobilů, které svého maxima dosáhly v únoru, kdy se daly pořídit za 759 tisíc korun, zatímco v červnu už byla střední hodnota ceny 658 tisíc. Například Škoda Enyaq a BMW i3, které jsou mezi Čechy nejvyhledávanějšími modely elektrických aut, od začátku ledna zlevnily o sto padesát jedna a padesát pět tisíc.

Pokles ceny obvykle souvisí s rostoucí nabídkou, což se týká rovněž aut do zásuvky. „Zatímco loni se měsíčně v inzerci objevilo v průměru 1 121 aut, v červnu to bylo již 1 407. Širší nabídka pozitivně ovlivňuje cenu aut, což je s ohledem na rostoucí poptávku vítané,“ poznamenal Vaněček.

Zlevnění až o 10 procent

TipCars.com sleduje cenový vývoj tří desítek nejoblíbenějších modelů. Na konci května, ze kdy má poslední relevantní data, se v 65 procentech cena snížila, u některých verzí až o deset procent. Nájezd sledovaných vozů se ale nijak výrazně nezměnil.

„Kromě postupného zlevňování pozorujeme před létem také pokles nabídky oblíbených vozů. Z nabídky rychle mizí hlavně Škodovky, takže případným zájemcům o jejich koupi doporučujeme neotálet a nakupovat, dokud je z čeho vybírat,“ sdělil redakci faei.cz Marek Knieža, výkonný ředitel TipCars.com.

Z vybraných modelů nejvíce zlevnilo desetileté Volvo V70, které bylo ke konci května za průměrnou cenu 243 tisíce korun, tedy o zmiňovanou desetinu méně než o měsíc dříve. Je to také jedna z mála značek, u níž meziměsíčně přibylo inzerátů, protože většina ostatních modelů zaznamenala úbytek. V rámci kategorie kombi nejvíce prořídla nabídka desetiletých Hyundai i30, a to o 13 procent.

Cena meziměsíčně poklesla také u ojetých pětiletých SUV. Šlo zde ale spíše o kosmetické změny v řádu nižších jednotek procent. Zúžila se také nabídka, a to zejména u vozů Škoda. Pětiletých vozů Škoda Karoq ubylo o 13 procent, stejně starých vozů Škoda Kodiaq pak ubylo o 11 procent. První zmíněný model byl ke konci května k dostání za průměrných 495 tisíc korun, druhý za 673 tisíc.

Úbytek malých vozů

Z výběru hatchbacků šel s cenou nejvíce dolů pětiletý Ford Focus. Letos v květnu byl k dostání průměrně za 312 tisíc korun, meziměsíčně o šest procent méně. O čtyři procenta, na 258 tisíc korun, klesla cena desetiletých vozů VW Golf. I mezi hatchbacky ubylo Škodovek, pětiletých Škoda Rapid dokonce o 16 procent. Ještě více – o 17 procent – ubylo nabídek pětiletých vozů Volkswagen Golf.

Vůbec nejvíce ze všech sledovaných modelů ubývá na trhu ojetých malých aut, v některých případech i o více než pětinu. Ceny u těchto vozů se snižovaly spíše jen v jednotkách procent. Průměrně za 221 tisíc, tedy meziměsíčně o pět procent méně, se ke konci května prodávala např. desetiletá Toyota Yaris. O čtyři procenta méně, průměrně za 138 tisíc korun, se nabízel desetiletý Hyundai i20.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB