Inflace začíná ovlivňovat nákupy spotřebitelů

Názor
Podle dnes zveřejněných údajů Českého statistického úřadu se tržby v obchodech v prvním měsíci letošního roku reálně zvýšily oproti prosinci o 1,6 procenta, meziročně dokonce o 8,5 procenta. Na první pohled velmi silné číslo, nicméně když vezmeme v úvahu loňský slabý lockdownový leden, tak rozhodně nejde o žádnou nákupní horečku. Slabší byl i konec loňského roku, takže ono meziměsíční navýšení vlastně příliš neznamená.
V Česku se žádná nákupní horečka rozhodně nekoná. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Jestli o něco v lednu vzrostl výrazně zájem ze strany spotřebitelů, tak to byla jednoznačně elektronika. S ohledem na loňský lockdown však nemá vůbec smysl meziroční čísla v maloobchodě vůbec řešit. Příkladem budiž třeba aktuálních 204% nárůst u obchodů s oblečením a obuví, jejichž reálné tržby i tak zaostávají za rokem 2019 o téměř 18 procenta.

Nákupní boom po covidových lockdownech, který měly podpořit mimořádné úspory domácností, v podstatě ani pořádně nezačal a v nejbližší době už asi ani neodstartuje. Na chování spotřebitelů se totiž už začíná podepisovat vysoká inflace snižující kupní sílu obyvatel. U některého sortimentu může být vidět snaha předzásobit se či urychlit nákupy před očekávaným dalším zdražením, ale na trendu se tím příliš nezmění, protože jde jen o posun v čase.

PSALI JSME:
Lidé se bojí dalšího zdražování, nákupní horečka se nekoná

Spotřebitelé jsou pod tlakem rostoucích nákladů na bydlení, které je nutí přehodnocovat a často i omezovat vlastní nákupy v obchodech. Jednoduše řečeno, o co více lidé zaplatí za elektřinu, topení či hypotéku, o to méně jim zůstane na nákupy především zboží střednědobé a dlouhodobé spotřeby. Jednou z mála letošních jistot je pokles kupní síly v důsledku vysoké inflace, kterou růst mezd rozhodně nedožene.

Specifická situace panuje i v motoristickém segmentu, jehož nabídku doposud limituje čipový hladomor. Výsledky prodejů a údržby vozů jsou i nadále volatilní, nicméně celkový trend je podle dat statistického úřadu spíše nepříznivý. Omezená nabídka a dlouhé čekací lhůty u nových vozů však evidentně nepominou ani v dalších měsících, kdy se tato situace může ještě zhoršit v důsledku dalšího poškození dodavatelských řetězců na východě.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Spotřebitelé zůstávají při svých nákupech i nadále obezřetní

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zpackané zvětšení prsou i vypadlou korunku můžete reklamovat

Poradna
Celé měsíce se k návštěvě plastické chirurgie odhodláváte, představujete si, jaký bude výsledek, ale ten ani v nejmenším neodpovídá tomu, co jste si vysnili. Kromě nespokojenosti a výčitek můžete však využít i institut reklamace, kterou si obvykle spojujeme se spotřebním zbožím.