Internetová ekonomika zahrnuje zejména příslušný segment informačních a telekomunikačních technologií v průmyslu a ve službách, internetová média a samozřejmě sféru internetového obchodování, čili e-commerce. Česká republika vykazuje jeden z nejvyšších počtů internetových obchodů v přepočtu na obyvatele na světě, více než 50 tisíc.
V Česku také roste nejvýrazněji ze všech zemí EU podíl lidí, kteří nakupují přes internet. V roce 2016 celkem 57 procent z těch obyvatel ČR, kteří používají internet, uvedlo, že přes něj také nakupují. V roce 2021 už takto odpovědělo hned 84 procent z nich. To značí nárůst o 27 procentních bodů, který je za období let 2016 až 2021 nejvýraznější ze všech zemí EU.
Česko se tak zařadilo mezi evropské velmoci internetového nakupování. Větší podíl uživatelů internetu nakupuje on-line v celé EU už jen v Nizozemsku, Dánsku, Švédsku a Irsku. Česká republika se tak řadí mezi pětici zemí EU, kde lidé přes internet nakupují vůbec nejvíce. Údaje pocházejí z pravidelného šetření Eurostatu.
Je to právě také rozmach internetu a e-commerce, díky němuž se hned pět úspěšných podnikatelů zařadilo mezi dvacítku nejbohatších Čechů dle Forbesu. Internet samozřejmě tak či onak využívají prakticky všichni byznysmeni.
Čistě díky němu se ale mezi ty úplně nejbohatší vyhoupli Aleš Zavoral, zakladatel e-shopu Alza.cz, Ivo Lukačovič, zakladatel vyhledávače Seznam.cz, Ondřej Tomek, jenž stál u zrodu vyhledávače Centrum.cz, a z velké části také Pavel Baudiš a Eduard Kučera, kteří položili základy původně antivirové, dnes spíše již technologické společnosti Avast.
Čtvrtina těch úplně nejzámožnějších Čechů tak zbohatla právě hlavně díky internetu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)