Internetový maloobchod dál zrychluje

Názor
Maloobchodní tržby bez zahrnutí prodeje aut v únoru proti lednu vzrostly o 2,8 procenta. Meziroční propad tržeb se tak snížil na -5,8 procenta z předchozích -8,9 procenta. My jsme naopak čekali podobný meziroční pokles jako v předchozím měsíci a medián trhu činil mínus osm procent. Po očištění o kalendářní efekty činí meziroční pokles maloobchodu tři procenta.
Internetový maloobchod dál zrychluje. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Prodej a opravy aut po předchozím meziměsíčním růstu o šest procent v únoru klesly o 1,2 procenta, což byl mírně slabší pokles, než jsme očekávali. Jejich meziroční pokles činí 2,9 procenta a po očištění o kalendářní vlivy 1,5 procenta.

Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím prodeje aut tak meziročně v únoru klesly o 4,9 procenta oproti lednovému poklesu o 7,6 procenta. Výsledek tak předčil všechny odhady, když medián ukazoval na -8,7 procenta (náš odhad činil -8,4 %).

V únoru meziměsíčně rostly zejména tržby za nepotravinářské zboží, a to o čtyři procenta. U potravin růst činil 1,9 procenta meziměsíčně a u pohonných hmot 1,3 procenta. Stále platí, že růst prodejů se odehrává přes internet, kde tržby zrychlily meziroční růst na 41,7 procenta po předchozích 34,4 procenta, zatímco v kamenných obchodech tržby klesají mnohdy v podobném rozsahu.

PSALI JSME:
Maloobchod prochází radikální transformací

V situaci pokračujících pandemických opatření a klesající spotřebitelské důvěry se nabízí hypotéza o pozitivním vlivu růstu čistých mezd na spotřebu českých domácností.

To je něco s čím naše celoroční prognóza počítá. Za celý rok čekáme mírný růst maloobchodních tržeb o 1,2 procenta, nicméně i přes únorové pozitivní překvapení na straně maloobchodu stále platí, že průběh pandemie v ČR v první polovině letošního roku spíše ukazuje na riziko horšího výsledku.

Březen pravděpodobně přinese spíše slabá čísla. Od poloviny dubna uvidíme určité rozvolnění, ale s nejistým dopadem v dalších měsících, neboť ekonomika stále čeká na imunizaci obyvatelstva či efektivnější testování.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Otevírání obchodů se blíží. Češi v nákupním boomu utratí až 200 miliard

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.