Internetový maloobchod dál zrychluje

Názor
Maloobchodní tržby bez zahrnutí prodeje aut v únoru proti lednu vzrostly o 2,8 procenta. Meziroční propad tržeb se tak snížil na -5,8 procenta z předchozích -8,9 procenta. My jsme naopak čekali podobný meziroční pokles jako v předchozím měsíci a medián trhu činil mínus osm procent. Po očištění o kalendářní efekty činí meziroční pokles maloobchodu tři procenta.
Internetový maloobchod dál zrychluje. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Prodej a opravy aut po předchozím meziměsíčním růstu o šest procent v únoru klesly o 1,2 procenta, což byl mírně slabší pokles, než jsme očekávali. Jejich meziroční pokles činí 2,9 procenta a po očištění o kalendářní vlivy 1,5 procenta.

Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím prodeje aut tak meziročně v únoru klesly o 4,9 procenta oproti lednovému poklesu o 7,6 procenta. Výsledek tak předčil všechny odhady, když medián ukazoval na -8,7 procenta (náš odhad činil -8,4 %).

V únoru meziměsíčně rostly zejména tržby za nepotravinářské zboží, a to o čtyři procenta. U potravin růst činil 1,9 procenta meziměsíčně a u pohonných hmot 1,3 procenta. Stále platí, že růst prodejů se odehrává přes internet, kde tržby zrychlily meziroční růst na 41,7 procenta po předchozích 34,4 procenta, zatímco v kamenných obchodech tržby klesají mnohdy v podobném rozsahu.

PSALI JSME:
Maloobchod prochází radikální transformací

V situaci pokračujících pandemických opatření a klesající spotřebitelské důvěry se nabízí hypotéza o pozitivním vlivu růstu čistých mezd na spotřebu českých domácností.

To je něco s čím naše celoroční prognóza počítá. Za celý rok čekáme mírný růst maloobchodních tržeb o 1,2 procenta, nicméně i přes únorové pozitivní překvapení na straně maloobchodu stále platí, že průběh pandemie v ČR v první polovině letošního roku spíše ukazuje na riziko horšího výsledku.

Březen pravděpodobně přinese spíše slabá čísla. Od poloviny dubna uvidíme určité rozvolnění, ale s nejistým dopadem v dalších měsících, neboť ekonomika stále čeká na imunizaci obyvatelstva či efektivnější testování.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Otevírání obchodů se blíží. Češi v nákupním boomu utratí až 200 miliard

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.