Obchodníci s ropou se tak obávají, že v důsledku další vlny nákazy dojde k opětovnému poklesu světové poptávky po strategické surovině. Ostatně zrušení podstatné části letů z Pekingu je výstrahou, kterou vnímají zvláště citlivě. Letecká doprava je pochopitelně klíčovým hybatelem globální poptávky po ropě.
Cena ropy Brent tak klesla ze svého červnového maxima nad 43,30 dolaru a prodává se nyní za zhruba 40,60 dolaru za barel. Přesto však ropa od začátku června získala na své ceně více než dvanáct procent. V korunách je však její zdražení pouze třetinové. V české měně si kvůli jejímu posílení vůči dolaru barel Brentu od začátku června připisuje zatím jen něco přes 4 %.
Zdražení ropy na světových trzích není takové, aby opodstatnilo tyto cenové nárůsty pohonných hmot v ČR. To znamená, že tuzemské čerpací stanice ve světle opětovně zesílené poptávky, důsledku návratu ekonomiky k běžnému provozu, navyšují své marže. Řada čerpacích stanic během vrcholné fáze koronakrize „krvácela“ a potřebuje se nyní finančně zahojit.
Silný konkurenční tlak, jemuž tuzemští čerpadláři čelí, jim nedovolí dále svoji marži takto markantně navyšovat, takže pokud nedojde k obnovení cenového růstu ropy, do konce června zdražování pohonných hmot ustane. V příštím týdnu tak lze očekávat růst cen kolem deseti haléřů na litr, avšak se začátkem prázdnin by měly jak benzín, tak nafta stále stát méně než 27 korun za litr. O prázdninách nelze vyloučit pokles cen hlouběji pod úroveň 27 korun, zejména pokud se druhou vlnu nákazy nepodaří potlačit.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)