Jak dlouho se bude automobilový průmysl potýkat s nedostatkem čipů?

Analýza
Ačkoli se podle některých odhadů očekávalo, že se výroba a poptávka po čipech vyrovnají už během letních měsíců letošního roku, realita a také nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl provázet přinejmenším do konce letošního roku. Podle Pata Gelsingera, šéfa největšího světového výrobce polovodičů, společnosti Intel, budou celosvětové výpadky v dodávkách čipů trvat léta.
Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek čipů i nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. Ilustrační foto: Škoda Auto

„I když je automobilový průmysl pro výrobce čipů rostoucím segmentem, stále tvoří jen asi deset procent jejich celkové spotřeby. Výrobci automobilů proto nejsou schopni požadovat po výrobcích zvýhodnění,“ vysvětlil Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko, který je globálním lídrem v pojištění pohledávek firem a obchodních rizik.

Podle něj bude trvat nějakou dobu, než se tento poptávkový šok podaří kompenzovat stále rostoucí výrobní kapacitou. „Na základě naší analýzy očekáváme, že tento sektor bude mít nedostatek čipů nejméně do konce roku,“ informoval Čarný naši redakci. „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále není v pozici masového odběratele čipů, je nalezení dobrého řešení tohoto problému obtížné,“ dodal.

Intel nyní renovuje své výrobní závody tak, aby mohly navýšit produkci a vyšly vstříc vysoké poptávce po čipech v automobilovém průmyslu. I tak však bude podle Gelsingera trvat měsíce, než se současný masivní převis poptávky po čipech nad jejich nabídkou byť jen začne pozvolna snižovat. Několik let si pak má vyžádat návrat k relativně rovnovážnému tržnímu prostředí.

PSALI JSME:
Problém s nedostatkem čipů bude trvat několik let, varuje šéf Intelu

Poptávku po čipech mohutně navýšila globální pandemická situace loňského roku. „Ta výrazně zesílila zájem o domácí elektroniku, o notebooky či herní konzole. S růstem poptávky po čipech do těchto zařízení ovšem zároveň došlo k poklesu jejich nabídky, totiž výrobních kapacit, a to kvůli uzavření továren z důvodu pandemie,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Výrobci čipů se podle něj snažili na vzniklou situaci reagovat přesměrováním své výrobní kapacity tak, že pro automobilový sektor dodávali méně čipů a naopak více pro segment domácí a kancelářské elektroniky. Digitalizace průmyslové výroby, prudký rozvoj konceptu chytrých domácnosti – a s tím související změna charakteru mnoha výrobků – totiž dnes vyžadují polovodičové součástky i tam, kde to dříve nebylo běžné.

„Právě proto je nyní automobilový sektor obzvláště zasažený,“ vysvětlil Kovanda s tím, že poptávku po čipech mohutně navýšila globální pandemická situace loňského roku. „Ta výrazně zesílila zájem o domácí elektroniku, o notebooky či herní konzole. S růstem poptávky po čipech do těchto zařízení ovšem zároveň došlo k poklesu jejich nabídky, totiž výrobních kapacit, a to kvůli uzavření továren z důvodu pandemie,“ doplnil.

PSALI JSME:
Výsledky českého průmyslu ovlivňuje „čipový hladomor“

„Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek čipů i nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. Stejně tak ale budou muset automobilky pravděpodobně i nadále selektivně uzavírat některé závody podle svých výrobních priorit,“ uvedl Ján Čarný. Situaci podle Lukáše Kovandy komplikuje nejen samotné omezení výroby čipů, ale i omezení v jejich celosvětové přepravě.

Nejsou to ale jediné problémy, jimž automobilový průmysl čelí: S překážkami se potýká hned na několika frontách. „V automobilovém průmyslu došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil,“ vypočetl Čarný.

V důsledku toho podle něj rostou i ceny. Bez ohledu na výše uvedené překážky prognóza pojišťovny Coface očekává, že příští rok bude pro automobilový sektor lepší, než ten letošní, a to jak z hlediska výsledků, tak i prodejů. „Počet vyrobených aut v letošním roce nebude ovlivněn poptávkou, ale především rozhodnutím koncernů, které přidělují omezený počet čipů,“ upozornil Ján Čarný.

PSALI JSME:
Zahraniční obchod v lednu zklamal. Kvůli nedostatku čipů omezil výrobu celý koncern Volkswagen

Zavřít reklamu ×
  1. Celý automotiv konečně dostává vlastní medicínu, kterou hojně dává svým dodavatelům- rušení odvolávek ze dne na den, odebírání menšího množství zboží, opožděné platby a cenový diktát. Je jen dobře, že si výrobci čipů vytírají s automobilovým průmyslem pozadí. Snad již automobilky pochopí, že jsou jen kompletační dílny, které skládají konečný výrobek z dílů ostatních. Je jen zbožné přání, aby se koncern podělil o svůj nehorázný zisk i s dodavateli dílů.

  2. Nové auto už nemá od roku 2010 smysl. Jsou to předražené šunty….Kvalitní auta už nekoupíte.Já opečovávám starou kvalitu a nemusím řešit cenu oprav v autoservisu.Vše opravím sám a mám klid!

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Po skeptickém únoru mírně optimistický březen

Pesimismus v podnikatelském sektoru, který ukázal únorový konjunkturální průzkum statistického úřadu, v březnu částečně opadl. S výjimkou stavebnictví se totiž zlepšila nálada ve všech sledovaných odvětvích české …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.