Bohužel ani před příchodem pandemie nového typu koronaviru automobilky nezažívaly zlaté časy. Už loni v prosinci agentura Bloomberg informovala, že automobilky v nadcházejících letech celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst.
„Z hlediska české ekonomiky je varovné, že podstatná část těchto pozic bude zrušena v Německu. Na tamním automobilovém průmyslu je česká ekonomika silně závislá,“ vysvětlil pro portál FAEI.cz hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda s tím, že ve velkém se pracovní místa budou rušit také v automobilových závodech v USA či Británii.
Důvodem je podle něj celosvětově slábnoucí poptávka a po automobilech a přechod na environmentálně šetrnější způsob pohonu, zejména elektromobilitu. Globální poptávku dále oslabují růst protekcionismu, zavádění cel, zpomalování růstu čínské i světové ekonomiky, ale také nástup on-line přepravních platforem typu Uberu. Ziskovost automobilek nahlodává kromě slabší poptávky také nutnost vyšších investic do výzkumu a vývoje autonomního řízení a dalších technologií.
Podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP již v březnu v České republice propouštělo 15 % firem, v dubnu už tuto otázku řešilo 42 % firem. Řada provozů v automotive je výrobní činností a výdělečností závislá právě na exportu či importu – auta a autosoučástky tvoří zhruba 21 % českého exportu, tedy jeho velmi podstatnou část.
Jejich situace se vlivem uzavření hranic zkomplikovala. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu hodnota zahraničního obchodu klesá. Jak vývoz, který meziročně klesl o 0,7 %, tak i dovoz s poklesem 2,9 %. Jak uvedlo ministerstvo průmyslu a obchodu, zahraniční obchod vykazuje pokles už pátý měsíc v řadě.