Základním předpokladem je, že podnikatel dosud nesmí mít zpřístupněnou datovou schránku. To znamená, že ji dosud nepoužíval, případně mu nedávno nepřišly přístupové kódy, které stát do konce března zasílá všem živnostníkům v zákonem stanovené evidenci či rejstříku.
1. Od letošního roku musejí všichni podnikatelé podat daňové přiznání elektronicky, přestože většina podnikajících fyzických osob preferuje papírovou formu. Pokud ještě nemají zpřístupněnou datovou schránku, mohou se ještě letos novince vyhnout.
2. Podmínkou je podat daňové přiznání ještě předtím, než si datovku zpřístupnili, nebo do 15 dní po obdržení přístupových dat zaslaných úřadem. Tímto urychlením by se však neměli zbavovat možnosti získat doklady potvrzující daňové úlevy.
3. Této povinnosti se zbaví i živnostník, který bude do konce března vymazán z rejstříku a schránka mu bude znepřístupněna.
Bez schránky a bez přístupu
Pokud má podnikatel datovou schránku aktivní, musí ji už letos pro podání daňového přiznání využít. Musí se tak stát výhradně ve formátu XML, který předepisuje finanční správa. Nebo to může udělat přes on-line finanční úřad Mojedane.cz a podání potvrdit bankovní identitou.
Když jste ale do dnešního dne schránku nezaktivovali (musí se stát nejpozději do 15. dne od obdržení přístupových kódů, pozn. aut.), pak se vám nabízí možnost využít klasické formuláře. Daňové přiznání musíte podat co nejdříve. Tedy nejpozději do dvou týdnů ode dne, kdy v ruce držíte oznámení o zřízení datovky a přístupových kódech. Pokud jste toto oznámení ještě neobdrželi, čekejte zásilku každým dnem.
Během této dvoutýdenní lhůty se však nesmíte, ani ze zvědavosti, do datové schránky přihlásit, protože už tímto krokem se stáváte jejím uživatelem a s úřady musíte komunikovat výhradně jejím prostřednictvím.
Problém bude se slevami
Letošní povinnost podat přiznání datovou schránkou se totiž netýká automaticky všech podnikatelů (ale i spolků, SVJ apod.), ale pouze těch, kteří mají schránku zřízenou ze zákona a už zpřístupněnou.
Kdo má s podáváním daňového přiznání zkušenosti, tomu je jasné, že hned zítra s papírovým formulářem na finanční úřad pádit nemůže. Problém není ani tak v účetnictví či přehledu příjmů z hlavní a závislé činnosti, to lze v případě nutnosti zkompletovat během pár hodin, ale s uplatněním daňových slev bude zřejmě potíž.
Společnosti potvrzující platby životního a penzijního pojištění či neziskovky ohledně darů totiž zasílají nezbytné dokumenty obvykle až v únoru.
Proč na poslední chvíli?
Že jste byli zvyklí podávat přiznání na poslední chvíli, tedy koncem března? Ale možné je to už od ledna, a to včetně žádosti o přeplatek, což ještě před pár lety nešlo. Od roku 2018 se však i na lednové přiznání hledí jako na podané v poslední den předepsané lhůty.
Když jsme ale u termínu na podání daňového přiznání, tak ta se v případě využití elektronické formy prodlužuje o měsíc, tedy letos až na začátek května. To platí i pro datové schránky, pokud jim už letos přeci jen neuniknete.
Kdo naopak nemá povinnost podat přiznání k dani z příjmů elektronicky a nestihne to v termínu, může je bez rizika sankce elektronicky podat také do začátku května. Případně využít daňového poradce, čímž si lhůtu protáhne dokonce až do začátku července.
Přerušit živnost nestačí
Někoho možná napadne řešení, že svou podnikatelskou činnost přeruší a po skončení „kritického období“ (tedy po odevzdání daňového přiznání papírovou formou) zase obnoví. Tato taktika však nepomůže, protože povinnost používat datovky se týká úplně stejně podnikatelů s přerušenou živností.
Zkrátka všech osob uvedených v živnostenském rejstříku. Cesta nevede ani v žádosti o zrušení či dočasné znepřístupnění datové schránky, protože ji dotyčný podle svého mínění nevyužívá.
Datové schránky se žadatel zbaví až výmazem ze zákona stanovené evidence, tedy ukončeným podnikáním, na jehož základě je datová schránka znepřístupněna. Žádost o ukončení podnikání však vyžaduje komunikaci s příslušným živnostenským úřadem. Při osobní návštěvě úřadu se to dá zvládnout na počkání.
Při písemné žádosti už potřebujete datovou schránku (pokud to opět nestihnete před jejím zpřístupněním). Když se ji však naučíte používat, což není nijak složité, nemusíte se ji ani zbavovat a výše popsaná snaha snad ani nestojí za to.
Všichni řvou jak by se stát měl digitalizovat ale chraň Bůh jak by se to mělo dotknout jich samotných.
Mám datovou schránku již dlouho.
Je to podobné jako mít E-mail. A kdo dnes nemá E-mail????
Daňová přiznání podávám přímo z účetního programu, stát mi pošle upozornění na končící STK aut, pokuty dostanu také do datovky a tak „neprošvihnu“ nic, i když jsem na dovolené v zahraničí.
Má to být možnost ne povinnost!
Mám založenou datovku jako občan, živnost přerušenou 25 let a přišla mě nová registrace datovky na ičo, (se stejnou adresou pro podnikání, stejném popisném čísle). To může vymyslet jedině blbec! Pošta taky doručí dopis na stejnou adresu a nezajímá ji, jestli je na obálce pan, nebo asi podnikatel? A propo: pošta nečte jméno vůbec, jelikož mně stále chodí dopisy na jméno občana, který zde nikdy nebyl, jen adresa je správná.
Nigdy jsem nebyl živnostník a přišla my ta datovka co je to za blbost já to nechci co teď s tím.
Mám také již datovku jako občan a vytvořili mi novou na pozastavenou živnost. Myslím, že je to zbytečné, nechci mít dvě. Ruším tedy živnost a doufám, že mi pak zruší i druhou schránku.
Spousta lidí to nepodá…..nebudou to umět a skončí s hromadou pokut a nakonec se na to raději vyse….ou