Jak může české ekonomice pomoci zvýšení výdajů na zbrojení?

Český parlament se v uplynulém týdnu shodl na potřebě zvýšit výdaje na obranu ze současných zhruba dvou procent na tři procenta do roku 2030. I když opozice opustila jednání (kvůli jeho uzavřenosti, pozn. aut.), zdá se, že ani opoziční hnutí ANO není zcela proti dalšímu navyšování výdajů na zbrojení.
Z rozvoje tuzemského zbrojního výzkumu a vývoje mohou teoreticky profitovat i firmy v ostatních sektorech české ekonomiky. Zdroj: STV Group
Z rozvoje tuzemského zbrojního výzkumu a vývoje mohou teoreticky profitovat i firmy v ostatních sektorech české ekonomiky. Zdroj: STV Group

Primárním cílem vyšších vládních výdajů na obranu je reagovat na rostoucí bezpečnostní hrozby a „v horizontu několika příštích let zacelit vzniklý deficit v oblasti obranyschopnosti země z minulosti“. Co to může sekundárně znamenat pro českou ekonomiku?

Jakékoliv dodatečné vládní výdaje určitým způsobem posílí hospodářský výkon. Jde však o to, jak moc. Krátkodobě jde zejména o to, jak výrazně se nové výdaje odrazí v poptávce po domácím zboží a službách – tedy o velikost multiplikačního efektu.

V ekonomice je tím vyšší, čím je nižší míra úspor domácností (to pak vede k výraznější multiplikaci do nové spotřeby) a čím nižší je „únik“ vládních výdajů do daní nebo do dovozů. Velké uzavřené ekonomiky (jako USA) mají zpravidla kvůli nízké dovozní náročnosti vysoké vládní výdajové multiplikátory.

Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance
Zdroj: Jan Bureš, Patria Finance

Ty menší, včetně Česka, jsou na tom přesně naopak – značná část vládních výdajů „uteče“ do dovozů (odhaduje se u vládních výdajů v průměru až 40 %).

Výše vládních výdajových multiplikátorů se však může výrazně lišit v závislosti na typu vládních výdajů a jejich načasování – odhady v Česku proto mají velký rozptyl a pohybují se mezi 0,3 až 0,9. To v překladu znamená, že každá vynaložená koruna se do české ekonomiky propíše v průměru 30 až 90 haléři.

K naší smůle však výdaje na zbrojení mají spíše nižší multiplikační efekt. Podíl zahraničních dovozů u investic do modernizace pozemních sil, rozvoje vzdušných sil nebo kyberbezpečnosti (priority, které zmiňuje strategie 2030) bude minimálně krátkodobě výrazný (na dovoz šlo v posledních letech odhadem přes 70 % objemu vládních zbrojních výdajů).

Navíc obranný průmysl je tradičně spíše kapitálově náročný – nižší podíl pracovní síly na přidané hodnotě snižuje multiplikaci prvotních vládních výdajů do mezd a následující spotřebitelské poptávky. Počítáme tak spíše s tím, že dodatečné výdaje přinesou české ekonomice skrze stimulaci poptávky v následujících letech relativně málo (méně než 0,1 % hrubého domácího produktu ročně).

Postupem času ale může daleko výrazněji začít působit pozitivní efekt nabídkový/výrobní. A to ve chvíli, kdy výdaje státu pomohou postupnému rozvoji obranného průmyslu a stimulují příliv nových soukromých investic. To se může lehce stát, pokud zbrojní průmysl dostane příslib trvale vyšších zakázek.

To může vést sekundárně k rozvoji zbrojního výzkumu a vývoje, z kterého mohou teoreticky profitovat i firmy v ostatních sektorech české ekonomiky. A počáteční výdaje státu by v takovém případě mohly přispět k pozitivní strukturální změně v celé ekonomice a k trvale rychlejšímu růstu. To vše se může stát, ale také nemusí.

Autor je hlavní ekonom společnosti Patria Finance
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek