Jak na náhradu škody po dopravní nehodě

Názor
Jako řidič motorového vozidla máte určitou pravděpodobnost, že se můžete stát účastníkem dopravní nehody, ať už jako viník, nebo poškozený. A aby bylo lehko na bojišti, je dobré si na cvičišti udělat přípravu a vědět, jaká práva a povinnosti máte k dispozici.
Poškozený, jemuž byla způsobena škoda na zdraví, může po viníkovi nehody požadovat náhradu ztráty na výdělku, jak po dobu trvání pracovní neschopnosti, tak po jejím skončení. Foto: Depositphotos.com

Nový občanský zákoník (NOZ) přinesl dost rozsáhlou úpravu náhrady majetkové a nemajetkové újmy nejen po dopravní nehodě. S novým zákonem se zrušila kritizovaná vyhláška Ministerstva zdravotnictví o odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění.

Nejlépe si to ukážeme na názorném příkladu těžké dopravní nehody: Plně naložené nákladní auto nedá přednost osobnímu vozu. Za volantem osobního automobilu zemře řidič, jeho manželka je vážně zraněná, a stopař, který seděl na zadním sedadle, vyvázne bez zranění. Řidič nákladního auta utrpěl pouze lehká zranění.

Viník nehody podle NOZ bude povinen odškodnit rodinné příslušníky při úmrtí osoby blízké. Manželka řidiče bude mít nárok na kompenzaci za zvlášť závažné ublížení na zdraví, bolestné a rentu. Poškozený, jemuž byla způsobena škoda na zdraví, může po viníkovi nehody požadovat náhradu ztráty na výdělku, jak po dobu trvání pracovní neschopnosti, tak po jejím skončení. V našem případě půjde o rentu i za zemřelého řidiče. Manželka zůstala na invalidním vozíku se dvěma malými dětmi.

NOZ rozšířil okruh osob, které mohou žádat odškodnění. Odškodnění může získat například i teta ve vztahu ke svému synovci, blízký rodinný přítel či kamarád.

PSALI JSME:
Nepřipravte se o odškodné! Jak postupovat po nehodě

Fyzicky vyvázl bez úhony, ale má psychické problémy, náleží mu odškodné?

Abychom nezapomněli na stopaře. Tomu se nic nestalo, ovšem po prožitém neštěstí se objevují problémy se spánkem, deprese, panické záchvaty způsobené úzkostným strachem ze smrti v autě a silničního provozu celkově. Aby toho nebylo málo, tak náhodný kolemjdoucí byl svědkem výše uvedené nehody a dostavuje se u něho obdobná psychická újma jako u stopaře.

NOZ zavádí pojem „sekundární oběť“. Tou může být dnes kdokoliv, který se cítí subjektivně nehodou dotčen, pociťuje trauma, zvýšený stres, trpí nespavostí, záchvaty s vracejícími se představami. Výše odškodnění se stanoví individuálně. Jistě každého napadá snadná možnost zneužití. Samozřejmostí pro přiznání poškození jsou znalecké posudky a lékařská zpráva. Soud bude posuzovat případ od případu.

V současné době Nejvyšší soud pracuje na Metodice odškodňování nemajetkové újmy při ublížení na zdraví podle nového občanského zákoníku pro soudy k určování výše odškodnění. Předpokládá se, že bude aktivně využívána jak v mimosoudním, tak v soudním jednání s pojišťovnami a dalšími odpovědnými subjekty.

PSALI JSME:
Jan Kalvoda: Tucet let dohadů kolem pojištění

Bolestné a ztráta výdělku = milionové odškodné

Nejfrekventovanější nárok nemajetkové újmy představuje bolestné a vyplácené pojistné se často pohybuje v miliónových cifrách. Další náhrada bývá ztráta na výdělku. Nárok se týká i žáků a studentů. Náhrada se počítá ode dne, kdy měla skončit povinná školní docházka, studium nebo příprava na povolání a to po dobu:

  • o kterou se prodlouží docházka následkem újmy na zdraví,
  • trvání zdravotního postižení, které brání zapojení do výdělečné činnosti,
  • neschopnosti následkem újmy na zdraví.

K náhradám je třeba zařadit i ztížení společenského uplatnění, duševní útrapy, ale i narušení cti, důstojnosti a citu. Výše odškodnění duševních útrap se určuje individuálně. Záleží na poškozeném, jak vysoké odškodnění si vymůže.

Nároky na náhradu újmy na zdraví a výši odškodnění značně vzrostly. Nárůst je i v případě ztížení společenského uplatnění. Dochází také k nárůstu požadavků pozůstalých, kteří požadují i astronomické částky za odškodnění.

Lidský život byl Nejvyšším soudem oceněn na deset milionů korun. Lékařské ošetření je velmi drahé, zvláště pokud jde o skutečně velmi vážné onemocnění. Pro současné řidiče je dnes zákonem stanovený minimální limit plnění 35 milionů korun z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (POV) zcela nedostatečný. Proto při sjednávání pojištění vozidel volte spíše vyšší limity a zjistěte si, co vše je zahrnuto ve výjimkách. Zároveň je vhodné mít sjednáno pojištění občanské odpovědnosti, z kterého také v případě určitého typu nehody můžete uplatňovat odškodné.

Autor je analytik neživotního pojištění junior společnosti Broker Consulting
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pokud někoho zraníte, jeho léčení často uhradíte sami

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Od příštího roku se změní pravidla exekucí

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR v tomto týdnu schválila novelu exekučního a občanského soudního řádu se změnami, které minulý měsíc projednal Senát. I přesto má schválená novela podle Exekutorské komory ČR mnoho …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Jako protiváha „velké čtyřce“ jsme tu začínali jako poslední. Ale jako jediní jsme zůstali ryze českou firmou,“ říká Josef Jaroš

Rozhovor
Josef Jaroš (*42) je většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo Group. Na růstu firmy se podílí prakticky od začátku, za tu dobu toho ale stihl ještě mnohem víc, prozradil v rozhovoru pro FAEI.cz. Během časově náročného povolání vystudoval bohosloveckou fakultu, stal se ředitelem pražského Divadla Na Fidlovačce a také už několik pomáhá malým a středním podnikům, které tvoří páteř české ekonomiky, …
Rolovat nahoru